Opmerkelijk genoeg kwamen de twee vlotters wel uit de delfde batch, met dezelfde productiedatum en een vrijwel identiek serienummer onder het hologram. Dus geen restpartij van Wagner. Wel gek dat Autodoc er twee weken voor nodig had, en Wagner vier dagen. Veel van dit soort artikelen liggen op vooraad bij de leverancier en worden op oproep verzonden. Anyway. Autodoc is gewoon een køtbedrijf.
Overigens, de in mijn beste Duits opgestelde e-mail aan info at wagner autoteile over de voorraadstatus van de vlotter werd binnen het uur door een persoon beantwoord. Ook al een verademing. En het bestellen op de eigen website scheelde ook weer ten opzichte van Daparto.
Moraal van dit verhaal: het loont altijd om de tijd te nemen en goed door te zoeken. Nu nog een set matchende motorsteunen, maar dat is ook weer een geschiedenis op zichzelf, waarover later meer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bandjes. Altijd fijn om ermee bezig te zijn. De auto werd aangeschaft op de 16 inch lichtmetalen velgen, origineel Audi. Met lekker droge Michelins uit 2017 eromheen. Reed er niet minder om, maar wel een beetje hard en ‘hoekig’ zoals je kan verwachten van een oude band.
Gelukkig was er bij de aankoop nog een setje wielen inbegrepen. Niet met winterbanden, zoals je zou verwachten, maar met nóg oudere (2012) Klebers eromheen. Twee ervan nog in nieuwstaat zelfs! Maar ernstig opgedroogd en daarmee niet meer road worthy. Dit setje velgen zijn van het model die de laatste jaren standaard geleverd werd, en ik vind ze een soort tijdloze (toegegeven, ietwat saaie) elegantie hebben. En ze zijn nog erg netjes.
![]()
Omdat de auto niet persé uitnodigt tot sportief rijgedrag (wat overigens dus wel prima tot de mogelijkheden behoort) vond ik het niet nodig om een grotere velg met bredere banden te zoeken. Voorheen zou het nog best een optie zijn geweest om voor een nette gebruikte set velgen/banden te gaan, maar voertuigen met permanente vierwielaandrijving gaan niet goed op banden met verschillende profieldieptes. En omdat er in het budget nog ruimte voor was het leek me een prima plan om te investeren in een setje banden waar ik de komende winter, en eventueel de rest van het jaar mee kan rijden. Allseasonbanden dus. Heb je met quattro helemaal niet nodig natuurlijk, maar sommige landen dwingen, onder winterse omstandigheden, het 3MPSF-logo af. Uiteindelijk ben ik voor Continental AllseasonContact 2 gegaan, in 205/55R16 97V XL. Omdat de niet XL-variant zelfs met 2,6 bar druk een beetje slapjes op de wangen staat. In de laatste allseasonbandentest eindigden deze banden op de tweede plaats na een band van Pirelli. Maar dat koopt toch geen mens? Anyway, ik vind Conti’s ook wel passen onder zo’n Duitsch Automobiel.
Hoe rijdt het? Prima! Stil, prima tractie op droog en nat, ook voldoende grip. Stuurt strak en spoort goed, ook op zeer hoge snelheden. Geen spijt van in elk geval!
![]()
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 28004
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Persoonlijk vind ik “bij 4WD geen winter/all-season nodig” een non-argument.
In de praktijk komt vooral abrupt moeten remmen voor en dan wil je alle grip die je maar kan hebben, zeker bij winterse omstandigheden. Daar voegt een 4WD niets aan toe, eigenlijk alleen maar extra gewicht dus werkt tegen.
Maar goed, all-season combi die je nu heb kom je de winter idd prima door.
#poging 2
We hebben al gesproken over lijken uit de kast. Dat is de meest urgente vorm van storende narigheid, achterstallig onderhoud of plotsklaps voorkomende problemen die de mobiliteit acuut bedreigen. En vooral, ellende die ik tijdens de aankoopfase niet heb weten te vinden.
Het eerste Lijk bleek achteraf wel mee te vallen, alhoewel brandstoflekkages altijd om passende maatregelen vragen. Waarvan akte. Verder heeft de auto nog niet echt veel lijken uit de kast doen vallen, gelukkig. Ik hoef mijn auto-instincten dus nog niet te verloochenen.
Wel heeft de Fijne Auto nog wat Gremlins. Waarvan er een aantal aangepakt zijn, een aantal ‘hangende het onderzoek opgelost zijn’, en een aantal op de to-do lijst staan.
Zo was er de cruisecontrol, die met grote regelmaat uitviel. En dan niet zodanig dat je ‘m meteen weer kon herstarten, maar dat het hele systeem uitgeschakeld werd, en de opgeslagen snelheid uit het geheugen verdwenen bleek. Irritant! Uitlezen met de VCDS dan maar. Niets dat wees op de cruisecontrol of de bediening ervan. Wel wat eigenaardigheden aangaande de communicatie van en naar de ABS-elektronica. Een hint was het eerder en eenmalig knipperen van het stabiliteitsregelingslichtje, waar ik natuurlijk weer niks achter wilde zoeken..
![]()
Na het wissen van de foutcodes werkte het systeem weer prima, en bleven de lampjes ook keurig uit. Tot de accu eens los was geweest vanwege de distributieriemwissel, en het gedoe opnieuw begon. Het Internet wijst als oorzaak al gauw naar het muiten van de ABS-elektronica. Dit blok kan je van de ABS-kleppen verwijderen zonder remleidingen los te maken en er zijn diverse auto-elektronicaspecialisten die reparatie hiervan aanbieden.
![]()
Toch heb ik in al mijn (eigen)wijsheid eerst de stekker van het ABS-blok maar eens los gemaakt, en liberaal in de contactspray gezet. Paar keer terug op het blok, rinse, repeat, droogblazen en definitief monteren. De storing heb ik niet meer terug gezien, en dit was nog vóór de rit Suisse, dus zeker een maand en 2000+kilometer onder uiteenlopende omstandigheden geleden. Hij mag voorlopig in de categorie ‘hangende het onderzoek’.
Een andere onvolkomenheid: platte motorsteunen. Het blok hangt in twee motorsteunen aan de onderzijde, nummers 6 en 7 op de tekening. Ook de versnellingsbak is uiteraard ondersteund, en tenslotte zit er aan de voorzijde van het carter een metalen snuit (19) die met een rubber stop (18) in de dwarsbalk rust.
![]()
Al tijdens de eerste kilometers in de A4 vond ik de motor nogal rumoerig, alsof er iets resoneert. Motorvibraties voel je in de hele koets en hoor je in het interieur. Toen ik eens goed ging kijken naar de motorophanging werden mijn vermoedens bevestigd. Steunen 6 en 7 zijn hydrolagers en hebben al jaren geleden de geest gegeven. De rubber stop in de dwarsbalk was ook geplet: de snuit, en daarmee het blok, zit ruim een centimeter te laag in de opening.
Wie denkt even snel een paar motorsteunen voor een 20 jaar oude Audi te bestellen komt bedrogen uit. Zelfs de dealer levert alleen nog het linker exemplaar. Ook gerenommeerde merken als Lemförder hebben ze niet beiden. De wat meer dodgy merken (Meyle, iemand?) hebben ze wel allebei. Maar dat gaan we niet doen.
Afgelopen week een nieuwe gremlin: een nog serieuzere brom uit het vooronder, en een navenant vibrerende multiriemspanner. De volgende ochtend bij de koude start was de brom veranderd in een snerp. Die spanner moet met enige prio vervangen worden. Dus toen ik toch aan het daparto’en was, ook de onderdeelnummers van de ongrijpbare motorsteunen maar weer eens ingevoerd, de eerder aan deze zoektocht gespendeerde uurtjes negerend. En verrek, Gates levert de juiste steunen voor niet teveel geld. Nou zijn motorsteunen volgens mij geen core business van Gates, maar het zij ze voor deze keer vergeven. Alhoewel ik toch achterdochtig blijf. We gaan zien waarmee de pakketbezorger aan komt zetten. Wat kan het Duits toch een mooie taal zijn overigens:
Lott Autoteile schreef:Hallo 2d,
Herzlichen Dank für Ihren Auftrag. Wir werden alles daran setzen, Sie von der gesamten Abwicklung zu begeistern.
Om de motorsteunen te vervangen moet de stabilisatorstang los. Daarom heb ik, naast de twee motorsteunen en een SKF-set met multiriem, looprol en spanner, ook maar twee Lemförder koppelstangen en stabilisatorstangrubbers besteld. Dan is die andere gremlin, kraken bij sturen/drempels in combinatie met lage snelheden, misschien ook wel verholpen.
Andermaal wordt vervolgd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb dit bericht gisteren al gelezen. Is er een storing geweest?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Yep, het blijft behelpen. We hopen tegen het eind van het jaar stappen te maken met de forumsoftware.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En excuses aan Meyle-fanboy Hilko natuurlijk ![]()
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6230
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ik ben geen Meyle fanboy. Wel realistisch ![]()
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gelukkig. Ik dacht even dat ik omgekeerde Alzheimer had!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, het ABS elektriek van VAG heeft een zekere reputatie. Het is, of de elektronica die gerepareerd moet worden, of de stekerverbinding die problemen geeft.
Wat ook helpt is een rondje XM’men: alle massaverbindingen naar het koetswerk loshalen, controleren op oxidatie van de draad en de schroefdraad schoonmaken. Zo’n rondje kost je alleen tijd, contactspray en schuurpapier en is effectiever dan DDT tegen gremlins.
Wim,
Disciplus Simplex

