Een triple ‘‘D’’ machine.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Geen idee wat dat is, maar ik heb een Emco Compact 5 draaibank, uit Oostenrijk. Prima en zeer complete machine maar voor mij eigenlijk te licht. Er moet wat beters komen dus de Emco gaat binnenkort in de ausverkauf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
triple D = DE Draagbare Draaibank
Een jaar of 40 geleden had je memacon uit velp. die had ook zon mooi klein spul. Precies goed voor klein werk
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vanmorgen, een vrije dag, weer met frisse moed (en enige lichte tegenzin, want vies werk in het verschiet) weer aan de Saab verder. Voor de motor terug kan moest er nog een knoeiklusje worden afgehandeld, de uitgelopen hevel van het druklager herstellen. Een kwaal bij deze saabjes is dat het druklager het gaat waar dit in valt nogal uitwoont. Zie foto….
![]()
Dan krijg je dus een hakkende koppeling.. tja… een nieuwe hevel is wel te koop, tenminste, dat is een gereviseerde. En dát kan ik zelf ook. Dus eerst de hevel even uitbouwen. Nou, no way.. de hevel zat strak op de as vastgerot. Brander, kruipolie, geen effect. Kut. Dus dan maar op de auto aan het werk. Hevel schoonslijpen, gat schoonmaken en dan het lasapparaat er bij halen.
![]()
![]()
De uitgelopen randen opgelast
![]()
En dan bewerken tot het lager weer netjes past en rondom iets speling heeft. Zonder speling krijg je hem namelijk niet gemonteerd
![]()
Gelijk een nieuwe prise-as afdichting gehaald bij de regionale afdichtingsboer
![]()
En dan het koppelingshuis uitbaggeren en de zooi weer in elkaar zetten.
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15820
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Dat is zo’n klus die er achteraf zo simpel uit ziet, maar waar ik absoluut geen graten in zou zien…
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik had nog een stomme fout gemaakt ook: ik heb dat gat aan de verkeerde kant dichtgelast. Kon het dus nog even opnieuw… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15820
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Nou, dat dus.
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Goed. Voor ik er achter kwam dat ik de hevel nog een keer onder handen moest nemen heb ik nog wel even een ander klusje aangepakt, de vertyfte motorbedrading. Hitte is funest voor de draden dus dat lazerde aan alle kanten uit elkaar..
![]()
De hele verzameling stekkers, draad en krimpkous moest er aan te pas komen..
![]()
Maar zo kan het wel weer een paar jaartjes mee denk ik:
![]()
Daarmee heb ik in de afgelopen 3 dagen zo’n 20 uur aan de saab kunnen werken. Als morgen de koppelingsplaat binnenkomt dan kan ik daarmee de motor helemaal klaar zetten voor inbouw. Met een beetje mazzel kan de auto dan ergens volgende week weer rijden.
Tot nu toe zit er toch weer zo’n 50 uur werk in de auto, ex het werk van Joop die de lagers van de nokkenas en balansas in de motor heeft gezet, de zuigerveren op de zuigers heeft gezet en de cilinders heeft gehoond voor me. Ik heb de garage gisteren nog even opgeruimd en de vloer ff een doekje gegeven. De rest van de week mag ik weer naar kantoor… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ook maar ff een nieuwe thermostaat er in, ik moest het deksel er toch nog af halen omdat de slangpilaar voor de waterslangen te hoog stond voor de nieuwe carburateur.
![]()
Verse er in, met een door mij geboord gaatje voor het makkelijker ontluchten van het koelsysteem
![]()
![]()
Deksel weer terug met de slangpilaar die nu een halve centimeter lager staat
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43582
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik had hier vanmorgen een hele uitleg geschreven over de aanpassingen aan weber carburateur zodat die mooi op de V4 past. Helaas is dat stuk door de zoveelste crash van de forum software verloren gegaan. Ik zal eens kijken of ik het hele verhaal nog een keer kan opschrijven en moet een soort backupje maken van de stukkies die ik hier post geloof ik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die heb ik gelezen en het verhaal en de foto’s waren zeer leerzaam.
En niet alleen voor dit forum.
Bijzonder jammer dat het verloren is gegaan.
Zou inderdaad fijn zijn wanneer je deze kunt reproduceren.
Daar maak je flink wat forummers blij mee.
Niet iedereen is zo handig met auto’s als jij dus een
goede leermeester is altijd welkom.
Groet, Willem
Inderdaad, bijzonder spijtig dat je verhaal-met-plaatjes verloren gegaan is ![]()
Mocht je het zelf niet meer hebben, dan kan ik het toesturen. Het staat namelijk in mijn mailbox omdat ik een abo heb op dit topic ![]()
Dit zou het moeten zijn:
En door: verkeerde koppelingsplaat besteld, dus retour en wachten op de goeie. Sukkel die ik ben.
Goed. Er is nog wel een en ander te doen. Een van die dingen is de montage van de weber 34ICH carburateur in plaats van de Solex. De weber is in totaliteit wat hoger dan de Solex en langer in de lengterichting. Probleem is dat het aanvoerpijpje van de brandstof bij de weber weer een stuk lager zit en omdat het deksel langer is daardoor tegen de slangpilaar op het thermostaathuisdeksel vastliep. Dat is door de bedenker van de conversiekit opgelost met een adapterplaat van 12mm dikte die de carburateur wat hoger en verder naar achteren zet. Alleen….. dan past het originele luchtfilter niet meer. Dat is dan weer opgelost met een compact “sport” luchtfilter.
Ik vind dat allemaal een net-niet oplossing en bedacht dat het beter kan.Even een foto van de montage van de weber carburateur met die adapterplaat
Om te beginnen heb ik het aanvoerpijpje van de brandstof op de weber verplaatst
Ook heb ik de slangpilaar die in het thermostaatdeksel zit in de draaibank bewerkt waardoor deze dieper in het deksel kon komen. Hiermee ontstaat er ruimte om de carburateur lager op het inlaatspruitstuk te zetten en daarmee kun je dan net originele luchtfilter gebruiken
Waarom en hoe het forum crasht, en er dan een oudere back-up teruggezet moet worden is me niet duidelijk. Kan daar wat meer over verteld worden?
Wordt er niet continu een back-up gemaakt?
Ik had zelf ook wat postings gemaakt, de afgelopen 24 uur. Die zijn ook verloren gegaan.
Ik zal er ook eens over denken hoe ik die tijdelijk kan opslaan…....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/244092/
Helaas nog af en toe aan de orde. Er draaien dagelijks backups, maar soms moeten we verder terug. Achter de schermen zijn we bezig met de oplossing.
Ikzelf maak voorlopig backups van mijn grotere posts in notes.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

