13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13

bx 16 tzi 1991
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77

Gepost: 01 maart 2026 11:30 PM
  [ # 181 ]

Mooi! Bij mijn 1.4TU ging het olieverbruik weer terug-naar-nul.

Ruwweg na 20 jaar begon hij een beetje te verbruiken, en nadat ook de katalysator defect raakte (tegen 25 jaar) en ik nog een nieuwe vond wilde ik ook de seals doen, om te voorkomen dat de nieuwe kat allicht (ook) onnodig zwaar belast zou worden/voortijdig overlijden door olieverbruik (en zonder kat red je het niet bij APK, vanaf bj.‘93). Het bijvullen was ik ook wel zat, en het roken vooral bij heel lang file-kruipen.

De seals waren inmiddels non-existent (i.e. totaal verhard) en dat gaf een verbruik van 1 à 1,5 liter op 5kkm. (Normaal verversen bij 10kkm zonder verbruik (althans niet zichtbaar op de peilstok).

(Overigens, voor anderen: vervangen van klepseals (met perslucht) kan bij TU prima door het eenvoudig verwijderen van de tuimelaaras; het schijnt dat veel mensen denken dat dat onmogelijk is, zo bleek toen ik er destijds naar zocht.)

(Overigens 2: ik heb het nippel van een compressiemeter gebruikt en de druk van de compressor erop laten staan (dus zonder kraantje, en ik dacht dat ik 6 bar aanhield). Lekkage viel inderdaad enorm mee (en dat bij 295kkm, kop is er nog nooit af geweest; dat moet nu, 325kkm, wel gaan gebeuren vanwege ‘het bekende driehoekje’ RV).

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1049

Gepost: 02 maart 2026 08:58 AM
  [ # 182 ]

Een verbruik van 1:5000 is peanuts, maar 1:800 zoals bij ts is te hoog, echter ervan uit gaan dat het nu alles paletti is, , dat moet bezien worden als ie weer een paar weken rondrijdt. Voor deze ingreep is geen hogere wiskunde nodig, maar wel even bij de les blijven en rustig alles voorbereiden enz, dan is het heel goed te doen. Ben zeer benieuwd of hr Rozema zijn doel bereikt heeft.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 412

Gepost: 02 maart 2026 09:31 AM
  [ # 183 ]

Ik heb ook een peugeot 205 gehad, (mis hem nog steeds) die begon erg te roesten en daar had ik geen zin meer in, rijdt trouwens nog steeds rond.
daar heb ik destijds de koppakking van vervangen idd driehoekje 1400 tu, toen heb ik meteen de klepseals vervangen. er moest regelmatig olie bijgevuld worden.
er werden voornamelijk regionale kleine ritjes mee gereden.
olieverbruik ging idd terug naar nul.
weet nog dat bij de apk keuring de hele werkplaats vol rook hing van dat kleine peugeotje.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1049

Gepost: 02 maart 2026 11:38 AM
  [ # 184 ]

Rustig opbouwen , en als het goed is, dan merk je het meteen ( geen blauw meer Wink

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77

Gepost: 02 maart 2026 12:36 PM
  [ # 185 ]
bibberkip schreef:

Een verbruik van 1:5000 is peanuts, maar 1:800 zoals bij ts is te hoog, echter ervan uit gaan dat het nu alles paletti is, , dat moet bezien worden als ie weer een paar weken rondrijdt. Voor deze ingreep is geen hogere wiskunde nodig, maar wel even bij de les blijven en rustig alles voorbereiden enz, dan is het heel goed te doen. Ben zeer benieuwd of hr Rozema zijn doel bereikt heeft.

Wat zal dit nou? Lees je eigen post #180. En zie: geen verschil. Gewoon uitwisselen van wat ervaringen.

Deze jouw ‘corrigerende’ post is volstrekt onnodig (om niet te zeggen: aanmatigend).

* Ten eerste 1 liter op 3,5 à 5k is wel (te) hoog voor 1.4TU. Maar dat was in dezen uiteraard helemaal het punt niet.

* Ten tweede, je ‘correcties’ (vet van mij): dat schreef en suggereerde niemand! Dus doe niet alsof dat wel zo is. Slaat echt nergens op.

* Ten slotte, je vermaningen (bij de les blijven & rustig voorbereiden): het betrof hier reeds voltooide werkzaamheden, overduidelijk door niet-beginners in de materie.

Dus. Beetje jammer, zo na #180.

Profiel  

13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook