6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

399 euro (was: 400 euro)
2D
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8054

Gepost: 24 maart 2026 11:36 AM
  [ # 76 ]

Bij een lekkere daily hoort een goede, bruikbare audio-installatie. Bruikbaar: verbinding met de telefoon voor afspelen van muziek en handsfree bellen, én handen-aan-het-stuur-bediening voor de basisfuncties zoals volume, bron en vooruitzoeken. ‘Goed’ is natuurlijk een wat subjectiever begrip, waaronder zaken vallen als geluidskwaliteit: zowel muziekweergave als radio-ontvangst bijvoorbeeld, maar ook visuele gimmicks zoals RGB-instelbare achtergrondverlichting, die ook nog eens dimt als de dimlichten van het voertuig ingeschakeld worden. Een cd-loopwerk vind ik vanuit nostalgisch perspectief ook leuk om te hebben.

Al deze eigenschappen heb ik gevonden in de Alpine headunit. En ik heb geloof ik minimaal twee keer benoemd dat de originele luidsprekers nog helemaal intact waren en verassend diep klonken. Maar goed, de hele bovenstaande gedachtentrein is vooral een samenvatting van eerder gememoreerde feiten en meningen. Het weinige waarin de CDE-185BT helaas niet in voorziet is time alignment, in mijn ervaring een van de meest onderbelichte instrumenten in het optimaliseren van de luisterervaring.

Dat de originele luidsprekers heel bleven kon natuurlijk nooit lang duren, met een verdubbeling van het vermogen door de arme kartonnen niemendalletjes gejaagd. Met andere woorden, binnen tien dagen was er een luidspreker gesneuveld, met een niet te negeren gekraak rechtsvoor als gevolg.

Uiteraard was de aasgier afgelopen donderdag óók op zoek naar een oplossing hiervoor, en leverde de Venyard tevens op dit vlak. Een tweetal adapterringen, met daarin JBL GTO-speakers gemonteerd, én de bijbehorende tweeters mochten mee, voor het luttele bedrag van 14 euro.

Deurpaneeltjes eraf:

Paar tactisch geplaatste lapjes ontdreun, niet teveel gewicht toevoegen!

De JBL’s waren nogal stug geworden met de jaren, maar dat was ingecalculeerd. En omdat in de adapterringen luidsprekers van 16,5 cm diameter passen, kon ik mooi een paar Franse pareltjes uit de voorraad plaatsen.

De gewraakte speaker rechtsvoor was optisch nog prima, maar bij het met de hand bewegen van het membraan een akelig gekraak uit de spreekspoel. Ook bleken de beide tweeters in de voordeuren niets meer te doen. Gek genoeg heb ik daar niet veel van gemerkt, maar daar is ongetwijfeld de tinnitus e/o het reeds beschadigde gehoor debet aan. De Focals klinken aanmerkelijk beter, helderder en dieper. Ik moet me nu ook bedwingen deze rabbit hole niet verder in te kruipen, ik ga de achterste panelen niet verwijderen om er een setje matchende 6x9 duims Focals te plaatsen.

Famous last words.

Hoe dan ook, weer een leuke verbetering met minimale inspanning en een klein budget.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook