De afgelopen dagen tussen de bedrijven door (ziek zijn, werksimulatie, carnaval, therapie, het huishouden) de Mini nog wat verder onder handen genomen.
De ‘nieuwe’ uitlaat zit er onder, en hangt netjes. Ik moest de flens van de middendemper gek genoeg uitboren naar M10. Bouten en moeren van zowel Walker als Bosal besteld, kost allemaal niet de hoofdprijs, en dan weet je zeker dat je niet mis grijpt. Tussen de katalisator en de middendemper moet een pakking, die had ik uiteraard ook nieuw. Wel moest de middendemper even los van de pijp om hem goed te klokken ten opzichte van de kat. Verder heb ik de vier uitlaatrubbers vernieuwd. Waar de pijp zelf in hangt, die waren nog wel goed. De rubbers waar de einddemper in hangt waren echt vergaan. De eerder genoemde beugel van de einddemper heb ik tijdens de montage in de juiste vorm gemanipuleerd. Het hangt nu strak, en hopelijk ook gasdicht!
![]()
Bij de switch van 175/65R15 naar 195/60R15 verwacht ik dat de stuurpomp structureel iets harder zal moeten werken. De stuurpomp op deze generatie MINI is al een zwak punt. Op den duur gaan ze een bijgeluid produceren, en dat doet de mijne inmiddels ook. Komt door lagerslijtage vanwege interne vervuiling. Uiteindelijk kapt de elektronica ermee en blijft óf de pomp nadraaien, ook bij afgezette motor, of hij loopt helemaal vast.
Zo ver is het gelukkig nog niet, maar de pomp bleef bij lage temperaturen wel jengelen/zagen. Ik vermoed dat veroudering van de vloeistof daar ook aan bijdraagt. Omdat ik toch al onder de auto lag, de stuurpomp dus maar even bevrijd. Dan kan ik deze te zijner tijd openen, ontdoen van koolstof en met verse CHF-11S het hele systeem weer afvullen. Eerst het vaatje leeg. Niet heel fris, dit sapje.
![]()
De onderste motorsteun zit de stuurpomp licht in de weg maar is makkelijk te verwijderen. Dat de bovenste motorsteun en baksteun gaar zijn wist ik al, deze mag er ook wezen:
![]()
Helaas is het exemplaar dat ooit onder de Zwarte vandaan kwam en ik destijds ‘goed genoeg’ heb bevonden inmiddels niet meer vindbaar in de onderdelenvoorraad. En ergens staat me bij dat ik die ook weggegooid heb. Het is ook wat, dat anti-hoarden. Je bewijst jezelf altijd ongelijk ![]()
In elk geval, na de motorsteun twee stekkers, twee leidingen, drie boutjes en uiteindelijk dus de stuurpomp zelf bevrijd:
![]()
Verder alvast de nieuwe klepdekselpakking in het deksel geplaatst, inclusief de afdichtingen van de bougieschachten. Maar daar ga ik komende dagen mee verder denk ik. Net als met het op moment zetten van de wielophanging, het plaatsen van de remblokken, klauwen en de DOT4-flush. En het reinigen van het gasklephuis. Dan zijn we er wel zo’n beetje en kan er hopelijk snel weer gereden worden!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!