Mooi! Bij mijn 1.4TU ging het olieverbruik weer terug-naar-nul.
Ruwweg na 20 jaar begon hij een beetje te verbruiken, en nadat ook de katalysator defect raakte (tegen 25 jaar) en ik nog een nieuwe vond wilde ik ook de seals doen, om te voorkomen dat de nieuwe kat allicht (ook) onnodig zwaar belast zou worden/voortijdig overlijden door olieverbruik (en zonder kat red je het niet bij APK, vanaf bj.‘93). Het bijvullen was ik ook wel zat, en het roken vooral bij heel lang file-kruipen.
De seals waren inmiddels non-existent (i.e. totaal verhard) en dat gaf een verbruik van 1 à 1,5 liter op 5kkm. (Normaal verversen bij 10kkm zonder verbruik (althans niet zichtbaar op de peilstok).
(Overigens, voor anderen: vervangen van klepseals (met perslucht) kan bij TU prima door het eenvoudig verwijderen van de tuimelaaras; het schijnt dat veel mensen denken dat dat onmogelijk is, zo bleek toen ik er destijds naar zocht.)
(Overigens 2: ik heb het nippel van een compressiemeter gebruikt en de druk van de compressor erop laten staan (dus zonder kraantje, en ik dacht dat ik 6 bar aanhield). Lekkage viel inderdaad enorm mee (en dat bij 295kkm, kop is er nog nooit af geweest; dat moet nu, 325kkm, wel gaan gebeuren vanwege ‘het bekende driehoekje’ RV).
Een verbruik van 1:5000 is peanuts, maar 1:800 zoals bij ts is te hoog, echter ervan uit gaan dat het nu alles paletti is, , dat moet bezien worden als ie weer een paar weken rondrijdt. Voor deze ingreep is geen hogere wiskunde nodig, maar wel even bij de les blijven en rustig alles voorbereiden enz, dan is het heel goed te doen. Ben zeer benieuwd of hr Rozema zijn doel bereikt heeft.
rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t
Ik heb ook een peugeot 205 gehad, (mis hem nog steeds) die begon erg te roesten en daar had ik geen zin meer in, rijdt trouwens nog steeds rond.
daar heb ik destijds de koppakking van vervangen idd driehoekje 1400 tu, toen heb ik meteen de klepseals vervangen. er moest regelmatig olie bijgevuld worden.
er werden voornamelijk regionale kleine ritjes mee gereden.
olieverbruik ging idd terug naar nul.
weet nog dat bij de apk keuring de hele werkplaats vol rook hing van dat kleine peugeotje.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Rustig opbouwen , en als het goed is, dan merk je het meteen ( geen blauw meer ![]()
rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t
Nog niet gereden,ik wacht nog op beter weer, dan kan de schorsing opgeheven worden APK hoeft dit jaar niet.
ondertussen de verdelerkap rotor en bougiekabels vervangen, dat was ook hard nodig, toen kwam ik erachter dat de rubber lekleiding aan de rechter voorveerpoot weer was afgebroken, naar de automaterialenshop een stukje brandstofslang 4 mm gehaald met verbindingstukjes en zelf iets gemaakt, vlak boven het blokje wat op de veerpoot zit geklemd afgesneden en hier het verbindingstukje in geplugd. dit gaat langer mee denk ik ipv die siliconen gegoten rubber slangetjes. verder auto in de was gezet en wachten op beter weer.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Lekretour veerpoot: ook herkenbaar.
Originele gaan bij mij (2 auto’s) zo’n 5-6 jaar mee. Lang geleden eens een setje goedkope neppers geprobeerd (LePatron Ophemert) maar die waren binnen 1 jaar weg.
Heb nu nog een ander setje liggen van een bekend vervangingsmerk, maar nog niet erop gezet. Want, bij de laatste keer, had ik geen tijd/zin en heb toen gedaan wat jij nu ook deed.
In mijn geval: strak afgesneden niet op het vierkant, maar op de flexibele stukken waar de oorspronkelijke slangen ingelijmd zitten. Het laatste stukje oorspronkelije slang blijft dus (helaas) zitten. Mij was opgevallen dat die onderstukken wel goed blijven. Messingpijpje gekocht dat mooi, iets knellend, daarin past en vastgelijmd. Daar kan ik nu losse slang op steken, die ik enkel op het snijvlak ook weer vastlijm. Bij een snelle blik zie je er dus niets van, en ze blijven ook goed zitten.
Messingpijpje (bouwmarkt, per meter) kost bijna niets, en qua slang is neopreen prima (minerale olie, voldoende flexibel, weerbestendig) en goedkoop. Eenvoudige secondenlijm is geschikt voor deze materialen.
Ik weet nog niet hoe lang het meegaat, maar het zit er tot mijn verrassing nu al een paar jaar op. En vooral: als ze kapot gaan steek ik er eenvoudig in 10 minuten nieuwe stukjes slang op (zonder wiel verwijderen).
bibberkip schreef:Een verbruik van 1:5000 is peanuts, maar 1:800 zoals bij ts is te hoog, echter ervan uit gaan dat het nu alles paletti is, , dat moet bezien worden als ie weer een paar weken rondrijdt. Voor deze ingreep is geen hogere wiskunde nodig, maar wel even bij de les blijven en rustig alles voorbereiden enz, dan is het heel goed te doen. Ben zeer benieuwd of hr Rozema zijn doel bereikt heeft.
* 1:3500 à 5000 is geen peanuts maar gewoon veel voor een 1.4TU.
* niemand ging uit van ‘nu alles paletti’
* niemand suggereerde benodigde hogere wiskunde, het was een beschrijving.
* ‘bij de les blijven’ is niet van toepassing gezien e.e.a. al was gebeurd.