76 van de 76
« Eerste  < Vorige 74 75 76

Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12003

- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2026 05:39 PM
  [ # 1126 ]

Dan kun je onwillig materiaal met de slijptol te lijf, maar niet de hulp-draagarmen. Die zijn namelijk momenteel even niet goed leverbaar en moeten dus worden hergebruikt. Niet dat daar niet de meest verdachte moeren op zitten, natuurlijk (kuch), maar die moeten dus gewoon echt wel heel blijven. De rest kan zo nodig met geweld verwijderd worden.

Het meeste materiaal is nu binnen, op de zending met het kleinmateriaal na. Dat valt nog alles mee. Met een beetje goeie wil is de rest er ook voor pinksteren. Maar dat is nog even afwachten.

De spullen zien eruit als zijnde van degelijke kwaliteit, dus we gaan vanzelf zien hoe dat in de praktijk uitvalt. De rechter buitenspiegel zit er zelfs al op en dat is nogal een verbetering. Van de linker spiegel was het klemschroefje van de voet weer losgekomen. Bij inspectie bleek het draad in het zamac voetje verregaand te zijn komen te ontbreken. Dat schroefdraad was oorspronkelijk M6, maar na een korte visitering met een 6,5mm boortje en een M7 snijtapje is dat nu M7. Nieuw klemschroefje gemaakt, klaar. Zit ook weer degelijk op de deur vast.

Verder zou ik ter voorbereiding de fuseekogels alvast in de armen kunnen zetten, maar dat is dermate peanuts en ook echt het enige dat voorgemonteerd kan worden dat ik dat lekker tijdens de klus zelf ga lopen doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Penny Lane
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 27 mei 2026 11:39 PM
  [ # 1127 ]

Inmiddels zijn alle bestelde onderdelen binnen en ben ik begonnen met de voorbereiding van een niveau 1 revisie van de voortrein. Oftewel, kilo’s zonder te kijken onder de auto gehoosde tectyl wegsteken. Borstelen kun je wel vergeten, daar krijg je hooguit dichtgesmeerde roestborstels van. Dus werd het letterlijk domweg schrapen & meer schrapen. In ruil voor al dat is het nu te zien dat het bevestigingsmateriaal van de voortrein overwegend wel mee lijkt te gaan werken. En er moet nu her en der het een en ander even opnieuw in de verf, want daarvan komt er ook vanalles mee met die ouwe tectylzooi.

Verder merkte ik op dat het lijkt alsof de rechter veerpoot verder naar buiten op het fuseeblok staat dan de linker. Ik durf niet hard te beweren dat dat ook echt zo is, want er kunnen andere redenen zijn waarom dat zo lijkt. Dat is echt een kwestie van eerst goed meten. Maar als dat inderdaad zo is, zou het rechter voorwiel meer positieve wielvlucht hebben dan de linker. En dát zou een goeie reden kunnen zijn waarom de rechter band aanzienlijk sneller naar buiten toe kegelvormig afdraait dan de linker. Dat is dus alleszins nader onderzoek waard.

Verder was de auto voor de laatste servicebeurt nog netjes droog langs onder en dat was dus nu wel over. De olie hangt tot halverwege de cardanas en het loopt er fors vlotter af dan eerst. Dat geheel terug volgend was de conclusie dat de voorste krukaskeerring (al tijden van de zwetende soort) nu de chat wel verlaten had. Moet dus ook eerst ‘even’ vernieuwd…

Nou is zo’n nultwee niet per sé heel ingewikkeld gebouwd, maar alles is wel erg krap om zo’n M10 blok heen geplooid. Om te beginnen moet dus de koeling er voorweg, anders kun je vergeten dat je iets met de krukaspoelie begint. Ruimte om de krukas te blokkeren is er ook maar heel weinig. Uiteindelijk, met de inspectiekap voor de bak weg, zag ik kans om een eind stalen strip van 6mm dik op de achterkant van twee drukgroep-boutgaten vast te schroeven en die tegen het blok af te laten steunen. Vervolgens liggend onder de auto met een goeie wringstang en een lange dop 30 aan de moer voorop de krukas sleuren. Met één voet in een bumperhoek om wat beter af te kunnen zetten kwam die moer luid protesterend los.

OK. Moer los na een hoop getrut. Maar die poelie zit natuurlijk ook nog heel vilein vast op de krukas. Poelietrekker erop: te groot, spindel te lang, past niet tussen blok en front. Kleinere trekker: te klein, pakt niet en spindel te kort om nog wat mee te doen. Dus: daar eerst een eind 4mm strip gepakt, een afvalletje 6mm strip in het midden erop gelast om fatsoenlijk draad te kunnen snijden, daar een gat in en M8 draad gemaakt, aan de uiteinden de haakjes van twee plankendragers (van zo’n railsysteem) er op de diameter van de krukaspoelie op gelast, lange M8 bout opgesnord en met dat geheel wilde de poelie vervolgens fatsoenlijk van z’n plek.

Gelukkig is de poelie niet ingelopen, dus allerhande gedoe met het afstemmen van de diepte van de keerring kunnen we overslaan. Een nieuwe keerring, BMW Originalteile, had ik nog liggen in een complete distributieset die ik een keer had ingekocht voor het blok van m’n vorige nultwee, waar uiteindelijk geen big-end lagers meer in bleken te zitten zodat die set over is gebleven. Dat was dus ook geen pech. Achteraf dan, het afwezig zijn van big-end lagers was op dat moment echt wel pech. De oude keerring lekt zo te zien stevig aan de onderkant, maar het hele ding voelt zompig. Het is dus wel eens tijd om die nieuwe erin te zetten.

Dat allemaal zien we dan morgen eerst weer. Ik wil morgen eerst eens fatsoenlijk materiaal halen om de verf van de veerpoten een beetje te herstellen en dan zal ik daarna maar eens zien dat er een nieuwe krukaskeerring in gaat. Kan daarna de hele mik weer eerst in elkaar worden gezet, de auto naar buiten worden gereden en dan daar met de voorkant opgekrikt het koelsysteem opnieuw gaan ontluchten. Met opnieuw kakelverse koelvloeistof in het systeem.

Verder heb ik de bandenboer nog maar eens gecontacteerd omdat de geleverde banden dus gewoon wél aanhangerbanden zijn, ‘FOR TRAILER USE ONLY’ staat er op de wang van die dingen. En ook met snelheidsindex N (max. 140 km/h) en daar kan het dus beslist niet mee. Dat er op een gegeven moment een keer een vervangende band moet komen voor wat oorspronkelijk de bedoeling was om te monteren, dat is onderhand met 165/80R13 niet meer bijzonder. Maar om er dan voor de toepassing in feite illegale banden onder te hangen, da’s net effe te gek. Dat zou voor het weekend ook klaar moeten zijn, maar we zullen ‘t af moeten wachten of dat ook wat wordt…

Kortom, er komt weer van alles bij kijken om ‘even’ nieuwe draagarmpjes in ‘t ouwe lor te beunen zodat-ie een keer netjes uitgelijnd kan worden…

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9727

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso Grand Spacetourer PT130 EAT8 Shine
Gepost: 28 mei 2026 08:50 AM
  [ # 1128 ]

https://www.bandenleader.nl/auto-band/hankook/kinergy-eco2-k435/165-80-r13-83t-1150318

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009

Profiel  

Penny Lane
> 12000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 28 mei 2026 01:21 PM
  [ # 1129 ]

Bandjes zijn er dus pas maandag. Ik zag ook, werkend onder de auto, dat bij de laatste actie bandjes wisselen de bodem beschadigd is. Dat is niet zo heel dramatisch, maar het is wel weer vreselijk irritant dat daar dus ook weer eerst de boel schoon moet en dan opnieuw in de primer & afwerking. Op zo’n manier kom je natuurlijk nooit door je bedoelde werkstukje heen. Eigenlijk moet de vloerbedekking eruit om het model van de bodem te corrigeren, maar gezien de bak werk om dat te doen en de relatieve kwetsbaarheid van ruim 50 jaar oud auto-tapijt begin ik daar dus nu mooi even niet aan. Ik bedoel, als je goed gaat zoeken is er nieuwe beige vloerbedekking voor die auto leverbaar maar die is vreselijk duur. Als je ‘m kunt vinden. Dus lekker zo veel mogelijk afblijven!

Als er 1 reden is om zo’n auto van 50+ jaar oud dus ook daadwerkelijk niet meer te laten keuren is het wel dat je met elke keuring het risico loopt dat er een volkomen nonchalant stuk vreten met je auto aan het werk is en je ‘m met extra problemen terugkrijgt hmz

Afijn. Dit weekend nog maar een paar 100 kilometer op aanhangerbandjes rondrijden, maandag opnieuw nieuwe banden onder ‘t ding (maar dan met de losse wielen heen om ze te laten wisselen, die kar gaat voorlopig NIET meer op de brug bij de bandenboer) en dan zien we wel verder.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 12000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 28 mei 2026 04:43 PM
  [ # 1130 ]

Anyway. Die keerring zit gillend vast in het lichtmetalen distributiedeksel. Schroeven trek je er zonder pardon weer uit en met nog grotere schroeven dan ik heb geprobeerd sloop je dat distributiedeksel. Een keerringtrekker, of o-ring trekker (afhankelijk van wie ‘m verkoopt) is in de wijde omgeving nergens te koop. Via internet gaat dat te lang duren, dus daar hebben we even helemaal geen hol aan. Blijft over, zelf maar weer iets gaan beunen. Die keerring er even uit pulken wordt op die manier natuurlijk weer gigantisch nachtwerk, maar wat maakt het uit: sleep is for the weak.

Aan de slag met het maken van een tool dus maar weer hmz

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 12000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 28 mei 2026 06:34 PM
  [ # 1131 ]

Nachtwerk valt mee. Haakje gebeund, past niet. Na allerhande overleg de boel heet gestookt om te kijken of dat soelaas bood, maar ook weinig. Wat wel gebeurde: tijdens de pogingen om die tering-keerring er warm uit te krijgen is dat versteende onding verkruimeld. En daarna kon ik er goed met m’n zelfgefröbelde keerringtrekker bij om de restanten eruit te trekken.

Dat is dus eindelijk gelukt na een enorme hoeveelheid getrut en dus kan de boel vanaf nu weer dicht gespijkerd worden. Want kijken hoeveel keerring er nu in de carterpan ligt ga ik niet meer aan beginnen. Ik ga er gerwoon lekker blindelings vanuit dat ik alles eruit gekregen heb en dan moet-ie het maar even uitzoeken.

Derk

Profiel  

76 van de 76
« Eerste  < Vorige 74 75 76

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook