toch even delen vraag over nukkende besturing xantia
bibberkip
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1154

Gepost: 12 juni 2026 11:40 PM

Onlangs is nav slijtage en rammelen een rechter spoorstang vervangen van mijn xantie hdi break. De oude was zichtbaar beroerd, dus omdat er nog een jonge gebruikte lag, die gemonteerd, en direct een verbetering merkbaar: rammelgeluiden weg, een fijne stille(re) wagen. Natuurlijk zit er een maartje onder het gras, er moesten ook nog 2 nwe voorbanden op, dus die besteld, en na uitlijnen direct deze 2 gemonteerd, prima geregeld. Maar na 20 jaar in deze xantia viel me iets op, bij vlot wegrijden verdraaid het stuur , ca 3 cm naar rechts, zet even een denkbeeldig streepje midden-boven op je stuur, dan verdraait het stuur daar ca 3 cm naar rechts. Nooit eerder gehad, de wagen stuurde altijd superstrak , stuurde altijd goed rechtuit, het stuur kon je loslaten en voluit rijden, geen afwijking gehad nooit. Dus alles nagelopen, toch vervangen 2 fuseekogels, twee trekstangetjes ( stabi-stokjes) en nu na nogmaals uitlijnen ook alle silentblocks v/d draagarmen. Omdat ie blijft trekken, ook als je het stuur loslaat, trekt ie naar rechts, dus bij 120 zit je na 100 mtr op de vluchtstrook , om maar even aan te geven hoe veel ie trekt. Als je gewoon volgas doortrekt, en het stuur vasthoud, dan trekt ie niks. Dat is dus een beetje ongrijpbaar .  Natuurlijk is ie diverse keren goed bezien, maar niks gevonden, dus wat zien we over het hoofd? De uitlijn-meneer heeft zijn best gedaan, maar krijgt het niet opgelost.

Als je meteen denk aan speling ergens, dan denk ik het ook, maar inmiddels is alles in het voortrein vernieuwd , behalve de linker spoorstang, maar die is absoluut nog goed.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2950

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 12 juni 2026 11:52 PM
  [ # 1 ]

Wat gebeurt er als je de wielen links <> rechts wisselt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

bibberkip
> 1100 berichten

Gepost: 13 juni 2026 12:21 AM
  [ # 2 ]

Oja, dat moet er nog even bijgezegd worden, de voor wielen zijn gewisseld met de achterwielen, dit maakt geen enkel verschil.  Een li-re wissel is niet gedaan, heb ik aan gedacht ivm eer mogelijke karkas breuk, maar de voor-achter wissel maakte niks uit. Ik kan natuurlijk toch nog wisselen, maar dit is wat tot nog toe is gedaan, heb ook gedacht aan een slechte motor / bak steun, maar zou ie daarop ook op snelheid gaan trekken?

.
but rust ain’t

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7402

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 juni 2026 09:09 AM
  [ # 3 ]

En de stuurstang zelf : zit daar geen dood punt in ? Dus een favoriete plek waar die graag heen stuurt. Is een bekend euvel in de xantia wereld. Die koppeling zit op een plaats waar water komt en hij gaat dan roesten. ik heb die van mij, in een ver verleden, al een vervangen door die van een sloop xantia.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

bibberkip
> 1100 berichten

Gepost: 13 juni 2026 09:41 AM
  [ # 4 ]

@citroen23 : goeie tip, ik ga er naar kijken, er staat e.a.a. op t web, dus vandaag geen voetbal voor mij maar zoeken naar dit fenomeen.  ( ben géén voetbalfan, dus prima zo )

.
but rust ain’t

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook