JW schreef:“Overigens: we mogen blij zijn dat de verkeersbord herkenning nog niet leidend is. De bedoeling is immers dat auto’s dan automatisch die snelheid gaan volgen.
Dat wordt dan lijden”
Dán zal de auto onverhoeds hard gaan remmen als je netjes 70 rijdt, terwijl het systeem 30 aangeeft.Ik kan dus niet begrijpen wat daar grappig aan is…...
Het grappige is dat je je druk maakt om iets wat voorlopig toch niet gaat gebeuren, dezelfde onzin als waterstof, elektrische auto als thuisbatterij, etc.
...en het “niet prettig vinden” om het zachies uit te drukken, dat ik alsmaar piepjes krijg en knipperende symbolen: dat speelt kennelijk niet.
Daar moet ik me dan gewoon niet druk over maken ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ik heb er inmiddels 3.200 km op zitten.
Ik rij de auto met veel plezier, maar er zijn wel een paar aandachtspunten voor het volgende model. Een deel wist ik al van reviews en de proefrit, maar in de praktijk blijft het irritant.
Ik heb het dan met name over de knoppen op het stuur en op het dashboard — zowel links (voorruitsverwarming e.d.) als in het midden (snelkoppelingen). Deze zijn van hard plastic, moeten hard ingedrukt worden en het hele frontje beweegt daarbij mee. Op het stuur druk je hierdoor regelmatig de verkeerde functie in. Ook reageert de radio helaas traag (2 à 3 seconden) — dat had beter gekund.
Het verkeersbordherkenning heb ik uitgeschakeld, omdat het inderdaad niet goed werkt — maar toch lijkt hij er mee door te gaan. Borden met 110 en wat dunne cijfers worden consequent als 15 uitgelezen. Altijd een verrassing op de snelweg.
De geofencing voor de milieuzones rond Amsterdam is ook erg vervelend. Bij bijna elke op- en afrit van de A10 schakelt de motor over op elektrisch. Dat op zich is prima, maar als je ook de E-Save had ingeschakeld, is die daarna ook weg en moet je weer door het menu scrollen om hem opnieuw in te stellen.
Verder vind ik het jammer dat het niet mogelijk lijkt om de batterij tot 80% te laten opladen. In het boekje staat dat dit kan, maar in het laadmenu zie ik alleen opties voor uitstellen en voorverwarmen.
Het zicht bij achteruitrijden is in de rechterhoek ook beperkt. In mijn garage moet ik net om een betonnen paal heen manoeuvreren, dus dat vraagt altijd even extra aandacht.
Wat JW beschrijft over de navigatie die erg ingezoomd opstart, heb ik zelf niet — maar eerlijk gezegd weet ik ook niet waar ik die instelling zou moeten checken.
Misschien klinkt dit allemaal erg negatief, maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik rij met veel plezier rond, vaak met het dak open.
Over de batterij ben ik eigenlijk best te spreken. Op de snelweg gaat hij er uiteraard sneller doorheen, maar ik haal nog steeds twee keer mijn werk en terug (± 17 km per rit). En in de stad, bij 30–40 km/u, verbruikt de auto weinig — zo’n 5% voor 9 km.