Lasapparaat voor kriksteun voor
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 24 juni 2026 06:46 PM

Allemaal,

Mijn voorste kriksteun, die met dat vierkante buisje, is geheel verrot. Ik heb al een nieuwe liggen. Nu kan ik dat natuurlijk uitbesteden, maar ik wil eigenlijk wel weer eens het lassen oppakken. Weinig ervaring: ooit op de HTS-A een lascursus gedaan, een kleine 30 jaar terug. Ook ooit met mijn vader een Eend chassis gelast, met bedenkelijke resultaten, en nog langer geleden. Maar ik wil het eens zelf proberen.
Ik heb de slijper etc allemaal voorhanden. Ik mis een lasapparaat. Ik zit te denken aan een MIG zonder gasfles. Die zijn er in vele maten en smaken, maar ik zal niet voor de goedkoopste gaan. Maar welke wel? En, is gasloos, of eigenlijk gas in de draad, OK voor dit onderdeel? Enige ervaring?
Ik zoek ook ervaringen met voor en nabehandeling van het gelaste deel.

Nogmaals, uitbesteden is simpel, maar leren is leuker!

Alvast dank,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25938
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2026 06:48 PM
  [ # 1 ]

gasloos is zowiezo KUT
investeer in een goede migger MET gas!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5011
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 juni 2026 12:52 AM
  [ # 2 ]

Ik heb diverse auto’s gerestaureerd met fluxcore en het voordeel is dat je ook buiten in de wind kunt lassen. Dat kun je met gas vergeten.

Professionals die damwanden lassen doen dat ook met fluxcore.

Dus het is verre van kut.

Het last wel wat moeilijker dan MigMag (met gas). Bij fluxcore heb je een holle draad waar in de kern een poeder zit en dat doet hetzelfde als de bekleding van de beklede elektrode.

Het is onzin om voor een enkel lasklusje een MigMag apparaat aan te schaffen en een gasfles plus reduceerventiel.

Een fluxcore apparaatje kost een fractie van dat bedrag. Kijk eens op de Lidl site naar Parkside apparatuur.

Profiel  
 
bibberkip
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1165
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 juni 2026 08:56 AM
  [ # 3 ]

TS wilt het graag zelf doen, maar geeft al tevoren aan dat ie zeer bescheiden ervaren is in het lassen. Dat deze klus voor een routinier al een uitdaging kan zijn, moet ie toch meewegen, want behoudens ervaring is het hebben van een arsenaal van goed gereedschap ook een must, zeker als het goed en netjes moet worden. Zonder belerend te willen zijn zou het een overdenking waard zijn om eerst flink te oefenen op oud plaatwerk, alvorens dit zelf aan te pakken.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 25 juni 2026 09:53 AM
  [ # 4 ]

Hilko Schmitt, heb je ook overwogen om een MIG-lasmachine te huren? Ik heb geen ervaring met gasloos lassen, maar een aantal jaren geleden kon ik wel een goede MIG-lasmachine lenen voor het chassisherstel van mijn Renault 4L. Ik heb toen eerst een paar dagen geoefend met het stuiklassen van 1 á 2 mm dikke staalplaatjes totdat ik het maken van een goede doorlassing weer onder de knie had. Ik was toen wel blij dat ik een goede MIG-lasmachine (dus ook met een navulbare gasfles) kon lenen. Dus het advies van bibberkip om eerst goed te oefenen kan ik wel onderschrijven. Maar wat bedoel je met die bedenkelijke resultaten van het lassen van een Eend chassis? Je wilt toch niet gaan werken onder een auto die op een kriksteun staat die niet deugdelijk gelast is, of als het staalwerk van het chassis, waar je de kriksteun aan wilt lassen, ook in bedenkelijke staat is?

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 25 juni 2026 10:02 AM
  [ # 5 ]

Dank allen!

Ik ga zeker eerst even oefenen natuurlijk, zoals gezegd is het alllemaal lang geleden. Maar lijkt me leuk om weer eens te proberen.
En ja, die kriksteun moet goed zijn, dus vooral eerst oefenen alvorens dat ding te vervangen.

wbt die Eend: ik was toen 15 of 16 ofzo, had een ultra goedkoop electrode lasapparaat, en die lassen zagen er niet uit. Wel sterk, maar lelijk.

Dank,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25938
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2026 11:46 AM
  [ # 6 ]

ik raad je ook een zelf blinderende helm aan! ik heb een goedkope van HBM. werkt prima

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bibberkip
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1165
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 juni 2026 11:51 AM
  [ # 7 ]

Zo,n laskap heb ik indertijd gekocht toen ie op de markt kwam, heb ‘m eigenlijk zelden gebruikt, maar ms zijn de huidige lichter en meer draagbaar , de eerste zijn zwaar en onhandig (vind ik Smile Blijft overigens met oefenen, dat je dan meestal bovenop je werk staat, en je er lekker bij kunt, in de praktijk sta je onder de wagen en moet je omhoog lassen enz, dus weet waar je aan begint.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25938
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2026 12:07 PM
  [ # 8 ]

met de DS een beetje op zn kant is die kriksteun wel te doen. Pas wel op aan de rechter kant voor de benzine - en retourleiding !!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43824
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 25 juni 2026 01:06 PM
  [ # 9 ]

Kijk: met een fluxcore lasapparaat kun je prima eenvoudig laswerk doen. Voor incidenteel, of mobiel, gebruik is het prima als je er geoefend mee bent.

Maarrr: een volwaardig mig/mag apparaat met een losse fles kent voordelen: de moderne machines zijn ongelofelijk goed instelbaar en werken ontzettend makkelijk. Ik vind een modern mig/mag apparaat met losse fles vele malen makkelijker lassen dan een ouderwets lor of fluxcore machine. En, je kunt er meer mee omdat je verschillende draadsoorten en gassen kunt gebruiken naar behoefte. Er zijn zelfs al machines waarmee je elektrode kunt lassen, mig/mag én tig. In 1 apparaat.

Het is maar net wat je van plan bent, voor nu en in de toekomst. Ik zou zelf toch voor een moderne machine gaan met een losse fles.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5011
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 juni 2026 02:52 PM
  [ # 10 ]

Mee eens en als je een hele DS gaat restaureren is dat de juiste opie.

Maar voor een enkel kriksteuntje zou ik die investering niet doen, want voor negen tientjes heb je een apparaat waar dat prima mee gaat lukken en een paar rolletjes draad kosten ook niet meer dan een kratje bier.

Ik ben gediplomeerd lasser en heb kilometers aan lassen gelegd en ik heb een oude trafo voor beklede elektrodes en een heel simpel fluxcore apparaatje met twee standen, high and low en daar lukt het mij prima mee.

En als je echt mooie lassen wilt leggen moet je Tig gebruiken en daarmee breng je ook veel minder warmte in het omliggende materiaal want die elktrode kan wel meer dan 15000 graden C opbrengen waardoor het materiaal onmiddelijk smelt.

Ter vergelijking: de vlam van het ouderwetse autogeen met acetyleen en zuurstof wordt 3160 graden.

Fluxcore:  https://www.google.com/search?q=parkside+lasapparaat&oq=parkside+lasapparaat&aqs=chrome..69i57j0i512l9.12739j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook