Totaal aantal Berichten: 660
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik twijfel over de werking van het koelsysteem van onze Pluriel, 2007, TU4
Weet iemand de inschakelsnelheden van de ventilatoren?
Ik krijg al een tijdje P0485: functie door motormanagement geregelde koeling
Iemand een idee?
De ventilator is uitgerust met één of twee voorweerstanden om de verschillende snelheden te bereiken. Deze gaan nog wel eens stuk. Meestal werkt dan alleen de hoogste stand nog.
Wat doet er zich precies voor?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Hij werd te warm vandaag, lexia meldt dat de lage stand het wel doet, maar ik twijfel daaraan
Meestal geeft de P0485 aan dat de massa of de voeding van de ventilator niet werkt, maar het kan ook zijn dat het weerstandsblok defect is.
Dat weerstandsblok is overigens geen simpele weerstand meer maar een elektronisch kastje dat de weerstanden in/uit schakelt met vermogenstransistoren, mosfet’s of iets anders. Waarom ? Dan hoeft de motor-ecu die zware stromen niet te schakelen.
Temperaturen: bij iets over de 90 graden moet de lage snelheid aangaan, bij ongeveer 100 graden de hoge snelheid.
Als je motor te warm wordt met ons huidige erg zomerse weer, dat lijkt me dat je ventilator niet op vol vermogen draait, met “laag vermogen” kom je er niet bij 30+ graden.
KIjk eens of je met de Lexia de hoge stand aan kunt zetten ? Zo niet, dan zou ik eerst op zoek gaan naar de “module”.
To err is human, not to err is divine.
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Met Lexia gecontroleeerd: hij geeft aan dat lage en hoge snelheid het doen. De hoge hoor ik ook, de lage niet.
Daarna motor gesstart, bij 99gr slaat de hoge snelheid aan.
Bij inschakelen airco heb ik ook t idee dat de hoge snelheid draait.
Morgen nog ff kijken of de lage snelheid het ook daadwerkelijk doet
Jaaps schreef:Hij werd te warm vandaag, lexia meldt dat de lage stand het wel doet, maar ik twijfel daaraan
Hoe heb je dat vastgesteld, waaruit maak je dat op?
Jaaps schreef:Met Lexia gecontroleeerd: hij geeft aan dat lage en hoge snelheid het doen. De hoge hoor ik ook, de lage niet.
Daarna motor gesstart, bij 99gr slaat de hoge snelheid aan.
Bij inschakelen airco heb ik ook t idee dat de hoge snelheid draait.
Morgen nog ff kijken of de lage snelheid het ook daadwerkelijk doet
Dat is normaal.
Dan moet niet alleen de radiator gekoeld worden, maar ook de condensor die daar voor zit. En die geeft extra warmte af, dat vraagt dus meer koeling.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag getest:
Melding Lexia: lage temperatuur ventilator werkt niet
Maar, bij testen actuator meldt lexia keurig geen storing, er draait echter niets…
@JW, mijn eega meldde een rood lampje en piep uit het dashboard
Ik ga die aansturingsmodule maar vervangen
Jaaps schreef:......
@JW, mijn eega meldde een rood lampje en piep uit het dashboard…..
En dat hoewel de fan wél gaat draaien op de hoge snelheid, begrijp ik uit je eerdere posting.
Daarmee zou dan een te hoge temperatuur niet mogen voorkomen.
Oftewel, vraagtekens…....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Eens hoor, maar ik vervang hem en dan koppel ik terug
Jaaps schreef:mijn eega meldde een rood lampje en piep uit het dashboard
Was dat tijdens het rijden, of bij stilstand (file, stadsverkeer)?
Eens met JW, als de hoge ventilatorstand werkt zou er geen te hoge temperatuur bereikt mogen worden. Dus zou ik zeker ook de test van het koelsysteem controleren, thermostaat, eventueel verstopping van de radiateur. Zelfs de waterpomp kan het probleem zijn (afgeboken bladen).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!