34 van de 34
« Eerste  < Vorige 32 33 34

De XM van Lucas: Maakt niemand meer goede brandstofslang?
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6410

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 augustus 2026 08:36 PM
  [ # 496 ]

Aan de XM had ik ook nog wat gedaan, dat was nodig ook, ik denk dat ik dit niet hoef uit te leggen:

De slang die van de harde leiding onder de auto naar de inlaat loopt is van originele voorzien van een soort schuim, dat zal zijn ter isolatie van de warmte die vanaf het uitlaatspruitstuk omhoog straalt. Dat zit natuurlijk niet op nieuwe slang dus heb ik er wat van deze hittewerende kous omheen gedaan.

Aan sommige dingen merk je nu wel dat zo’n XM ook echt een onzettend ouwe bak begint te worden, bijvoorbeeld aan het feit dat de schutbordisolatie desintegreert zodra je ‘m aanraakt. Dat is ook geen gezicht dus heb ik van zelfklevend alu wafelplaat een mooi matje geknipt en er tegenaan geplakt. Maakt het iets minder kwetsbaar wanneer je het aanraakt.

De 8mm slang is nu Cohline (E85-bestendig) en de 6mm Gates Barricade. Ik ben erg benieuwd hoe lang dit goed blijft…..

Profiel  

ChrisB
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

Gepost: 04 augustus 2026 09:14 AM
  [ # 497 ]

De brandstofslang krijgt inderdaad veel hitte te verwerken op de door Citroën bedachte route.
Alternatief is over de aircopomp langs, dan ligt de slang wat verder uit de afstralende hitte. Iets minder mooi, wel beter voor levensduur van de slang. Ik had door de twee ogen van de aircopomp een lange dunne bout bevestigd die de slang wat strakker over de aircopomp hield.

Mooi geknipt plaatje trouwens, wat voor materiaal is dat?

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
2cv Scharrelston

Nu
Dyane 6

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6410

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 04 augustus 2026 06:00 PM
  [ # 498 ]

Het is zelfklevend aluminium dat ik via Amazon had besteld. Ik twijfelde of het zou blijven zitten, maar het plakt heel erg goed. Je moet het echt in 1 keer op de goed plaats drukken, want je krijgt het niet meer los.

Profiel  

Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 04 augustus 2026 07:04 PM
  [ # 499 ]

Bij mijn XM begin dit jaar exact hetzelfde gedaan om dezelfde reden.

Hij zit bij de XM ook wel op een ongunstige plek, zo net boven de uitlaat.

Die Gates houdt zich voorlopig nog erg goed.

Heb je een verloop van 10 naar 8mm toegepast vanuit de toevoer tegen het schutbord? Lees mensen die het wel doen maar met een ligarex kwam ik er wel mee weg.

Profiel  

34 van de 34
« Eerste  < Vorige 32 33 34

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook