Er was niks aan de hand bij mijn apk, heb er nog extra aandacht aan gegeven, maar keurmeester zag niks ergs. Tot ik een setje frisse aangeschaft had, en de oude op de werkbank lagen hé. Dat was echt verrot en dat zie je bijna niet op de auto.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Totaal aantal Berichten: 6347
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Het is hier wat stil, maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd. Tijd voor een update:
Begin van dit jaar heb ik de XM weer ontschorst, hij was immers weer toe aan een APK-keuring. Ik zal het niet spannender maken dan nodig, hij is daar zonder problemen doorheen gekomen. Dit keer voor het eerst een APK die 2 jaar geldig is, hij is daar inmiddels oud genoeg voor. Dat betekent dat hij dus in 2027 pas weer hoeft, ook wel eens lekker.
Voor de APK heb ik aan de distributiekant nog wat opfriswerk gedaan. Ik had toch een nieuwe spanrol gevonden, fabrikant QH, niet per se premium, maar ik heb er ook nooit problemen mee gehad.
Ik dacht als de riemen er toch nog een keer af moeten, dan ook maar meteen een nieuwe dynamo, dan ben ik voorlopig klaar aan die kant. De dynamo uitbouwen betekent ook dat ik dat hoekje van de motor nog even goed schoon kon maken.
Met een nieuwe dynamo ziet het er ook meteen een stuk beter uit. Wat ook fijn is, er zijn geen bijgeluiden meer. Missie geslaagd dus.
De veerschotels heb ik ook vervangen, geeft toch een gerust gevoel. De oude schotels waren wel wat ingescheurd, maar niet dramatisch. Ik heb ze maar wel bewaard, dan kan ik deze ook nog eens laten opknappen mocht dat nodig zijn.
Beide veerpoothoezen waren wel aardig gehavend. Ik heb er twee op gezet die ik eens van een Xantia met weinig kilometers had gehaald.
En soms heb ik wel profijt van het hoarden van allerhande NOS onderdelen. Een paar nieuwe bumpstops lag al zeker 15 jaar te wachten.
In mijn Saab zat een vrij nieuwe Bosch accu. In de XM een accu die ik jaren geleden eens op de sloop tweedehands heb gekocht. Die heb ik dus maar even omgewisseld voor ik de Saab verkocht. De Fiamma snelklem die ik eens had gekocht voor de massapool heb ik bij die gelegenheid ook maar gemonteerd. Ik moet zeggen, klemt goed, makkelijk in gebruik en esthetisch ook prima.
Na al deze ingrepen durfde ik het wel aan Aalsmeer Roest Niet met de XM te rijden. Je verwacht het niet, maar dat ging probleemloos. Hierna heb ik ‘m maar weer snel opgeborgen en geschorst. Je moet geluk met een XM niet te veel tarten.
Ik heb de XM TCT zeven jaar gereden, heerlijke auto en ik heb hem een jaar of 15 geleden verkocht, maar kwam hem vorige week tegen in Hoorn, dus hij rijdt nog steeds.
Ik had over de voorste veerpoten onder de motorkap een stalen beugel gemaakt want het gebeurt wel eens dat het rubber is vergaan en dan vliegt zo’n veerpot door de motorkap naar boven.
Overigens heb ik nog een paar goede voorste remschijven liggen die ik nooit meer nodig zal hebben.