31 van de 31
« Eerste  < Vorige 29 30 31
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: LHM ververst, remmen weer OK
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 03 april 2024 10:36 PM
  [ # 451 ]

Vanavond heb ik het een en ander op kunnen lossen.

Om te beginnen de remlichtschakelaar. Bij een eerdere reparatie van het nokje in de pedaalschakelaar was een van de klemnokjes uit de kap gebroken, enige lompigheid van mijn zijde was hier de oorzaak van. Gelukkig had ik nog een zo goed als nieuwe kap. Die er op geklikt, getest, zo goed als nieuw.

Het probleem met de koelfans liet zich ook eenvoudig oplossen, het was een combinatie van corrosie op de relaisvoetjes,

corrosie op de pootjes van een op zich goed werkend relais

en een kapot relais van de laagste stand.

Ook heb ik de kickdownkabel afgesteld, de snaar van de HD-pomp wat nagespannen en de aircoslangen op de aircopomp aangesloten.

Een proefritje op eigen terrein wijst uit dat de remmen nog niet echt lekker aanvoelen en dat hij nogal duikt bij remmen. Ik ga de afbrokkelende remblokken voor toch maar vervangen door een set nieuwe, de LHM verversen en de boel nog eens goed rondom ontluchten. Dan de computerbak nog even fatsoeneren en dan maak ik maar eens een APK-afspraak.

Overigens verwacht ik op niet al te lange termijn nog een set nieuw geproduceerde veerschotels via een inkoopactie van de XM club. Een franse firma, Mecaplace is verantwoordelijk voor deze reproductie.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 03 april 2024 11:21 PM
  [ # 452 ]

Duiken bij t remmen? Veerbollen voor wel goed?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2024 10:33 AM
  [ # 453 ]
andre.smulders schreef:

Met 3 XM-en in mijn Citroen verleden (een heb ik nog) vanaf het begin en de laatste V6 kan ik de elektrische problemen zeker NIET bevestigen. De Airco zekering (40A werd warm en kon de behuizing verbranden). Eenmaal een breuke in een sensor sturingsprintje dat een intermitterend probleempje opleverde. Met hulp van Lubbers/Huisman printjes uitgewisseld enzo het probleem gevonden. Bij Bart Ebben een vervangend printje gevonden. Dus al met al zeer probleemloos.

Dan vermoed ik dat je geluk hebt gehad.
Ik heb er een stuk of 7 gehad. De eerste (begin 1990) een XMV6 ZPJ, was dramatisch. De dealer wist er ook geen raad me. Alles wat elektrisch was ging bij herhaling mis. Slechts enkele km’s hydractief gereden, de rest hobbelen.

Pas toen type II uitkwam heb ik me er weer aan gewaagd.  Een kort lijstje standaard problemen:
De airco zekering uitgetikt (allemaal)
ABS storing tgv gecorrodeerde stekkertjes (allemaal)
Falende ventilatoren door gecorrodeerde relaisvoeten (sommige)
Uitvallend dimlicht door rotte relaisvoeten (allemaal)
Uitvallende ontsteking (ZPJ) door eindtrap 2x
Hydractiefstoring door falende VN015 (allemaal)
Digitale display (allemaal)
Raammechanisme (alleen alle type II) Verving ik steeds door raammechanisme uit type I, zolang te vinden op de sloop.
En dan hebben we het nog niet over lekkende DIRAVI na ca 250k
Slechts driemaal een lekkende koppakking (ZPJ). Standaard bij Duitse import, zou ik zeggen.

Verder: Heerlijke auto’s als ze het doen. Ze hebben me maar tweemaal laten staan (door die falende eindtrap).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 april 2024 08:10 PM
  [ # 454 ]
Jaaps schreef:

Duiken bij t remmen? Veerbollen voor wel goed?

Of de achterremmen grijpen niet of te laat in, rijdt eigenlijk voor geen meter.
Als de achterkant inzakt doet voor het te laat, doseert ook niet fijn.

Als het het goed voor elkaar is remt het gewoon erg fijn. Wat Lucas al zegt, nieuwe blokjes en ontluchten dan maar eens kijken wat de stand van zaken is.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 april 2024 08:13 PM
  [ # 455 ]
Lucas Unger schreef:

Wat er nu allemaal aan het licht komt is standschade als gevolg van een jaar of 12 stilstand. Eigenlijk valt het allemaal best mee, maar als je eenmaal weet hoe BMW zoiets zou maken, dan weet je ook meteen waarom Citroëns zo lekker goedkoop waren in verhouding, het is allemaal gewoon net wat goedkoper en nonchalanter uitgevoerd. De techneut in mij wordt dan een beetje verdrietig, ik zou hier niet trots op zijn geweest als ik er voor verantwoordelijk voor was geweest.

Ja helemaal eens. Ik zie het maar zo, focus lag gewoon ergens anders, want het rijdt natuurlijk als een Citroën en dat ga je nergens anders zo krijgen en dat komt weer door een prachtig stukje techniek en ontwikkeling.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 april 2024 08:36 PM
  [ # 456 ]
JanSr schreef:

Achteraf is de XM de meest storingsgevoelige Citroen die ik ooit reed.

Dat was bij mij dan weer het tegenovergestelde. De XM’s waren de beste auto’s met chevrons die ik ooit had. Een 2.0i 16v van 96, nooit wat mee gehad op onderhoud na en een nieuwe kop omdat meneer Citroën beweerde dat de distributieriem écht 120k mee kon. Niet dus, en na gezeik een nieuwe kop. Daarna een zo goed als nieuwe v6 exclusive gekocht, model 2000, en dat was echt een geweldige auto waar we echt nooit iets mee gehad hebben behalve onderhoud, banden en remmen. Alles deed het, altijd en overal. Bij -25 hoog in de Alpen maar ook bij +43 midden in Spanje. Ik bewaar goede herinneringen aan de xm’s die we zelf hadden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 april 2024 10:33 PM
  [ # 457 ]

Een XM D12, dat was echt een topauto. Geen turbo, geen stress.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 09 april 2024 09:19 PM
  [ # 458 ]

Inmiddels is er 20 liter LHM onderweg, zeker genoeg om te verversen en de boel lekker door te spoelen. Eens zien of daar komend weekend tijd voor te vinden is.

Profiel  
 
Gepost: 11 april 2024 11:11 AM
  [ # 459 ]

Mijn ervaring met autos met hydroactieve vering veel sneller vervuilen dan met standaard LHM citroens.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 14 april 2024 10:52 PM
  [ # 460 ]

Hoewel er bijna niet mee was gereden bleek verversen van de LHM toch een goed idee:

Filters schoon:

Vat schoon:

Vervolgens rondom de remmen goed doorgespoeld en dus ontlucht en de handremkabel linksvoor wat bijgesteld. Remmen gaat weer zoals het moet en ook de hand- of eigenlijk voet- of noodrem werkt ook weer prima.

Ik ga maar eens een APK-afspraak maken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 april 2024 11:41 PM
  [ # 461 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 16 april 2024 05:02 PM
  [ # 462 ]

De APK-afspraak staat genoteerd op 13 mei. Ik heb goede hoop op een positieve uitkomst.

Profiel  
 
 
31 van de 31
« Eerste  < Vorige 29 30 31
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook