Hoi luitjes,
We werken aan een e-Ami met electrische problemen. De 12V accu ontlaadt met 4 ampere als het contact aan staat. Een volledig elektrisch schema zou helpen met het stellen van een diagnose. Heeft iemand een volledig schema in .pdf formaat dat gedeeld kan worden?
Bij voorbaat dank.
Paul
Notorious AcaDianist
2CV mobile tech
Knivsta
Zweden
Zoiets bestaat niet.
De huidige auto’s zitten zo vol E-systemen, dat er vele tientallen schema’s nodig zijn om dat vast te leggen.
Die schema’s zijn gekoppeld aan functies, en dat zijn er vele.
Als je me de VIN geeft van deze e-AMI wil ik wel even kijken op Service.Citroën of er iets te vinden is over dit probleem.
Overigens, heb je de auto al aan Diagbox gehangen?
If so, wat komt daaruit tevoorschijn?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
PaulAcad schreef:Hoi luitjes,
De 12V accu ontlaadt met 4 ampere als het contact aan staat.
Dat lijkt me wel een “normaal verbruik” voor de boordelectronica, maar dat zou ook betekenen dat de 12 volt accu niet bijgeladen wordt uit de tractie accu.
JW kan je wel aan info en schema’s helpen zoals hij zegt. Ik zou eerst naar het laadcircuit van de 12 volt accu kijken.
To err is human, not to err is divine.
Hoi luitjes,
Inderdaad, een schema bestaat tegenwoordig zelden. Het is meestal een verzameling sub-schema’s met elk een deel van de installatie. We denken een laad probleem te hebben van de 12V accu en hebben het sub-schema voor de laad componenten. Helaas denken we dat het probleem elders zit, vandaar de vraag. Er zit niet echt veel techniek in de e-Ami, dus nam ik aan dat het hele schema slechts een beperkt aantal .pdf files was.
Het oorspronkelijke probleem was het niet opladen van de 12V accu. Echter, bij contact aan trekt de installatie direct 4A uit de 12V accu. Dat lijkt ons wat veel voor een stilstaande voiture. Door zekering F2 te trekken gaat deze stroom naar bijna nul. Zekering F2 voedt de ‘Main computer+Battery’.
Het autootje werkt verder prima. Alles werkt, en hij rijdt goed, en kan geladen worden via 220V. Totdat de 12V accu leeg is natuurlijk.
VIN:
VR79AZ2CAM5891577
Diagbox
U1F25 31 CAN signal - permanent
P0A94 16 DC/DC voltage too low - intermittent
P10AF 04 Traction battery internal fault - intermittent
We meten nooit een redelijke laadspanning op de 12V accu. De tractie accu is op 48V en de voiture rijdt prima, tot de 12V accu leeg is.
Volgens het laad schema dat we hebben, lijkt het dat de 48V tractie accu tevens een 12V aansluiting heeft die gebruikt wordt voor het laden van de 12V accu. De VCU EVPT 1761 stuurt dit laden nemen we aan.
We kunnen echter geen 12V aansluiting BB06 vinden op de tractie accu. Deze aansluiting zou aannemelijk zo’n 13,5 tot 14,5V moeten leveren voor het laden. Als deze aansluiting te laag is, dan is dat gedeelte van de tractie accu defect. Is deze spanning wel aanwezig, dan is de VCU of de bedrading defect.
Is deze aanname wat betreft het 12V laden correct?
Waar op de tractie accu kan ik deze 12V aansluiting vinden?
Bij voorbaat dank.
Paul
Notorious AcaDianist
2CV mobile tech
Knivsta
Zweden
In de CitDocs kom ik via deze VIN een uitvoerige TSB tegen over dit probleem.
Die kan ik je sturen, geef dan even je mailadres via een PB.
Ik heb ook die 3 storingscodes opgezocht, met uitvoerige beschrijving. die doe ik er dan bij.
In die TSB wordt ook vermeld dat het product aangepast is vanaf ORGA 16783.
Dat is een klein jaar later dan deze AMI als ORGA heeft: 16451.
Ik ben nog niet in de schema’s gedoken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()