Hoeveel km halen jullie met de originele Michelin Primacy 4 op een C5 AC PHEV
marnix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 05 september 2026 09:55 PM

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de levensduur van de banden op een Citroën C5 Aircross PHEV 1.6.

Mijn C5 is een PHEV 1.6 Shine, 19” velgen, eerste ingebruikname mei 2023. Bij de auto zitten Michelin Primacy 4 zomerbanden.

De banden zijn geproduceerd in week 07 en 08 van 2023 en lijken dus qua leeftijd goed bij de auto te passen. Ze zijn rondom vrij gelijkmatig afgesleten, zonder dat ik een opvallende slijtage aan de binnen- of buitenkant zie.

Bij aankoop op 01/02/2026 stond de auto op 16.340 km. Inmiddels staat hij op 23.187 km, dus ik heb er zelf ongeveer 6.850 km mee gereden.

De banden zijn nu duidelijk richting de slijtage-indicatoren aan het gaan. Ze zijn nog niet helemaal gelijk met de indicator, maar tegen het einde van het jaar zullen ze waarschijnlijk vervangen moeten worden.

Daarom mijn vraag aan andere eigenaars:

Hoeveel kilometer hebben jullie ongeveer gehaald met de Michelin Primacy 4 op deze wagen?

En dan vooral:

hoeveel km bij een volledige set?
waren voor- en achterbanden ongeveer gelijk versleten?
reden jullie voornamelijk elektrisch, hybride of veel snelweg?
en hebben jullie hetzelfde ervaren met de PHEV en 19” velgen?

Ik probeer vooral even te bepalen of ongeveer 20.000 à 25.000 km voor deze banden normaal is, of dat dit toch opvallend weinig is.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Profiel  

bibberkip
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1268

Gepost: 05 september 2026 10:34 PM
  [ # 1 ]

Natuurlijk is dit geen antwoord op de vraag, maar ik rijd zonder omhaal makkelijk 45.000 km met een xantia hdi op michelin energie savertjes 205 x 60 x 15 , ( op de voorkant dus de aangedreven kant ) dus een stomme standaard band ,kijk zelf maar of je er wat mee kunt. ( achter rollen ze met gemak 180 dkm )

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

JW
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3091

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 06 september 2026 11:07 AM
  [ # 2 ]

Onder mijn vorige auto, de C5AC-Hy, zaten 225/55-18 CrossClimates plus.
Met de eerste set heb ik meer dan 50.000 km gereden, elk jaar werden ze voor <> achter gewisseld om cup/zaagtand-vorming te vermijden.
Ze waren toen netjes opgesleten, aan de randen iets meer dan in het midden ondanks dat ik ze altijd 0,2 bar boven de voorgeschreven spanning hield.

Jouw C5AC is vermoedelijk nog voorzien van smallere banden op 19” velgen. Daaromheen passen ook 225/50-19 banden, latere exemplaren zijn ook daarmee geleverd.
Toen ik destijds een proefrit maakte met de C5AC-Hy, zaten daar ook die smalle 19” onder. Ik vond dat niks, onderstuur op wat natte wegen, geen prettig gevoel. Mede daarom heb ik ‘m toen besteld met die 18” CC’s, dat is me zeer goed bevallen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook