Beste mensen,
Gisteren tegen een ijverige APK keurmeester aangelopen. Hij constateerde dat de stuuruitslag met de voorwielen van de grond, links en rechts niet gelijk is. Ook vond hij dat er een “weerstand bij draaiing stuurwiel” voelbaar was.APK afkeur.
Bij thuiskomst voorkant op bokjes en draaien aan het stuur met motor uit, dus geen bekrachtiging. Naar rechts draaien: ruim anderhalve stuuromwenteling en dan niet verder willen. Naar links met wat kracht geen enkel probleem om tot twee volledige omwentelingen te komen en geen gevoel van “een aanslagpunt”.
Nu met motor draaiend, dus met bekrachtiging: naar beide zijden dezelfde uitslag, nml. ruim anderhalve stuuromwenteling en aan beide zijden een duidelijk punt dat het stuur niet verder wil, waarbij de stuurpomp wat nerveuze geluiden maakt, maar da’s bij mijn weten normaal.
Rarara, wat kan er aan de hand zijn? Ik kan het stuurhuis er wel uit plukken en bekijken maar wat zou ik moeten zien en het lijkt me ook een takkeklus…
Het betreft een Berlingo benzine/lpg 1.6 16v uit 2004
Totaal aantal Berichten: 542
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
In de stuurkolom zit een stuurkoppeling met aan de bovenkant een kruiskoppeling en aan de onderkant op het stuurhuis.
De onderste kan wel eens de oorzaak zijn. Soms helpt inspuiten met een goede roestoplosser om de kruiskoppeling goed
gangbaar te maken. Heeft deze kruiskoppeling na de roestbehandeling speling in het kruisstuk, dan moet de gehele stuurkoppeling vervangen worden.