Beste mensen,
Gisteren tegen een ijverige APK keurmeester aangelopen. Hij constateerde dat de stuuruitslag met de voorwielen van de grond, links en rechts niet gelijk is. Ook vond hij dat er een “weerstand bij draaiing stuurwiel” voelbaar was.APK afkeur.
Bij thuiskomst voorkant op bokjes en draaien aan het stuur met motor uit, dus geen bekrachtiging. Naar rechts draaien: ruim anderhalve stuuromwenteling en dan niet verder willen. Naar links met wat kracht geen enkel probleem om tot twee volledige omwentelingen te komen en geen gevoel van “een aanslagpunt”.
Nu met motor draaiend, dus met bekrachtiging: naar beide zijden dezelfde uitslag, nml. ruim anderhalve stuuromwenteling en aan beide zijden een duidelijk punt dat het stuur niet verder wil, waarbij de stuurpomp wat nerveuze geluiden maakt, maar da’s bij mijn weten normaal.
Rarara, wat kan er aan de hand zijn? Ik kan het stuurhuis er wel uit plukken en bekijken maar wat zou ik moeten zien en het lijkt me ook een takkeklus…
Het betreft een Berlingo benzine/lpg 1.6 16v uit 2004
Totaal aantal Berichten: 542
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
In de stuurkolom zit een stuurkoppeling met aan de bovenkant een kruiskoppeling en aan de onderkant op het stuurhuis.
De onderste kan wel eens de oorzaak zijn. Soms helpt inspuiten met een goede roestoplosser om de kruiskoppeling goed
gangbaar te maken. Heeft deze kruiskoppeling na de roestbehandeling speling in het kruisstuk, dan moet de gehele stuurkoppeling vervangen worden.
Overgang tussen stuurkolom en stuurhuis, die kruiskoppeling, gewoon strak en fris. Geen roest.Ik vond de auto ook meer en meer gaan dweilen in lange bochten en ook het gevoel van trekken in het stuur en blijven corrigeren. Nou is een Berlingo geen Alfa, maar het voelde niet heel veilig. Nu, bij nadere inspectie bleken de rubber bussen in de draagarmen behoorlijk uitgewoond. De uitslag ven het stuurhuis was, zoals vermeld ook vreemd met een afwijking tussen links en rechts. Ook wat minimale speling op binnenste spoorstang einden. Om alles hopelijk in 1 keer opgelost te hebben, heb ik een vrijwel nieuw stuurhuis op de kop getikt en gemonteerd. Ook meteen de stabilisator stang rubbers vervangen nu het subframe toch los moest. Omdat de koppeling al langere tijd steeds zwaarder ging, ook de bak er maar af gehaald. Druklager bleek de boosdoener dus alles rond de koppeling ook maar aangepakt. Nu nog twee slechte plekjes in de remleidingen naar achter vervangen. Als ik er beetje bij kan, maak ik maar meteen 2 nieuwe leidingen van voor naar achter. Hoop alles komende week af te ronden en ben dan benieuwd naar het effect.
Wat voor olie kieper ik het best in de stuurbekrachtiging? Ik heb nog LDS hydractive III staan van een c5 maar weet niet of dit goed gaat in combinatie met de bestaande pomp. Alle tips weer meer dan welkom!
BTW, posts van Lucas werken zeer motiverend.Ben dus niet de enige die deze auto niet ziet als een bodemloze put. Rijd bovendien op LPG en da’s vandaag de dag een kleine zegen.
Mitch