Wat ik nou toch aan het bouwen ben… ik word hier helemaal gelukkig van!

Deze integratie in Home Assistant hoeft niet elke keer een nieuw token op te halen bij de Stellantis authenticatie-server (dat is vermoedelijk de 386sx onder het bureau van de conciërge), en is daardoor veel stabieler dan de MyCitroën-app zelf!
En bovendien krijg je veel meer gegevens vanuit die API dan MyCitroën ooit laat zien… bijvoorbeeld de State of Health (SOH) van je batterij. Altijd leuk om te weten.
Eerder opende ik een topic met een nieuwe App, MyCarVision
Die werkt goed, wordt nog verder ontwikkeld.
Is dit een nieuwe?
If so, heb je een link?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Dit is een integratie van het Stellantis-app-gebeuren in Home Assistant (https://www.home-assistant.io/), een platform voor het integreren van slimme apparaten in en rond het huis.
Ik gebruik ‘m om de verwarming/koeling van ruimtes te regelen en te automatiseren, de router te bedienen en te monitoren, licht aan en uit te laten gaan, de zonnepanelen en de thuisbatterij te monotoren en te bedienen, de kattenbakken in de gaten kan houden, en de slimme meter uit te lezen en in een energie-beheer-dashboard te stoppen.
Er kan nog veel meer mee wat ik nog niet bedacht heb, dus ging ik vanmorgen op zoek naar een Stellantis-integratie, en wie schetst mijn verbazing…
Ik heb nu al vier automation apps op mijn telefoon van mijn thuisscherm af kunnen halen.
Nu kan ik dus in één oogopslag zien (of gewaarschuwd worden) wanneer er een energie-overschot is waarin ik dure dingen kan gaan doen, zoals de auto opladen. Maar als de dealer aan me vraagt wat de kilometerstand is, heb ik dat zo voor mijn neus.
En weten dat mijn SOH 93% is, is altijd vertrouwenwekkend.
Omdat Home Assistant als een service draait, is ‘ie 24/7 in de lucht, en kan ‘ie ook, zonder elke keer opnieuw een token te moeten ophalen bij Stellantis (dat gaat nog weles mis) met hetzelfde token door blijven werken. Dat betekent dat, ook als je ligt te slapen, Home Assistant continue de data kan ophalen en lokaal kan opslaan, waarna de app op je telefoon (of de client op je computer) de gegevens lokaal kan ophalen.
De in mijn link genoemde specifieke app biedt al die informatie, waaronder de SoH.
Wat biedt de generieke app, waar allerlei andere zaken in staan, meer dan dat?
Groet,
JW
Ik heb geen idee, want ik ken die app niet. Zo te zien is ‘ie in beta.
Het voornaamste verschil lijkt me dat HomeAssistant de data lokaal opslaat, zodat je telefoon niet meer bij IDPCS hoeft te authenticeren(wat vaak niet werkt) om een token op te halen om bij de API te kunnen.
Omdat HomeAssistant als een service op ons Linux-diisje draait, haalt HomeAssistant één keer een token op, en daar kan ‘ie vervolgens maanden mee toe als je de service uit zou zetten. Als je dat niet doet, blijft het token gewoon geldig.
Een app die op je telefoon rechtstreeks met Stellantis praat, heeft dat voordeel niet.
Maar daar staat tegenover dat je een server nodig hebt om die Home Assistant service te draaien. Nou hadden wij die toch al, dus da’s makkelijk—gewoon de integratie downloaden, een kaartje maken, en hoppa: zowel op je telefoon als op je desktop of laptop heb je alles dat MyCitroën je geeft en meer—en het werkt altijd, niet alleen maar als de server waar IDPCS op draait in het stopcontact zit (en ik krijg weleens de indruk dat ze die er soms uithalen om de espressomachine aan te kunnen zetten).
Lang verhaal kort: als je die Linux-doos niet hebt, is het absurde overkill om ‘m alleen daarvoor neer te zetten (zo’n ding gebruikt toch 0,25 kWh per dag). En zelfs als je wel een server hebt die continu aan staat, dan nog ga je niet Home Assistant installeren alleen om van MyCitroën af te komen. Dus als je het niet al hebt draaien, dan is het overkill. Maar voor de echte nerd speelt dat geen rol, want die houdt toch al z’n stroomverbruik en z’n thuisbatterij en z’n kattenbakken en z’n verlichting en z’n backups en wat niet al meer in het gareel met Home Assistant of een dergelijke oplossing.
Ik zou op zich wel benieuwd zijn of, en zo ja hoe, jouw Franse app dat authenticatie-issue oplost. Er is wel wat op te verzinnen, denk ik. Maar als je dan de app een tijdje niet gebruikt, kan je er zomaar weer tegenop lopen. MMet Home Assistant heb je dat probleem niet, omdat die de API (en dus ook je token) continue in leven houdt.
Bedankt voor de toelichting.
Daarmee is duidelijk dat dit niks voor mij is, ik gebruik Home Assistant niet. En gezien mijn “leefsituatie” zal ik dat ook niet gaan gebruiken ![]()
Vraag aan jou: kun je met die app ook toegang krijgen tot de auto, bijvoorbeeld om op afstand de voorverwarming en/of airco te starten en/of te programmeren?
Dat loopt dan via de Stellantis server, die maakt vervolgens contact met de auto via de SIM in de telematica-unit.
Ik maak daar met enige regelmaat gebruik van, een heel fijn feature ![]()
Dat gaat zowel via MyCitroën als ook via MyCarVision.
Die laatste maakt gebruik van de Stellantisserver, maar tot m’n verbazing werkt dat veel sneller dan via MyCitroën.
MCV is nog een beta-versie, maar is nu al verrassend goed en snel werkend. Er komt ook meer info beschikbaar over de status van de auto en over de afgelegde trajecten dan via MyCitroën.
Groet,
JW
Die optie tot het voorconditioneren is een verhaal apart. Zoals je misschien nog wel weet, wilden wij dat graag handmatig doen, want na je pensioen wordt je leven zo onvoorspelbaar dat automatiseren daarvan geen zin heeft.
Nog belangrijker dan of het snel gaat (het zal mij een worst wezen of dat tien seconden duurt of dertig) is dat het gewoon werkt.
Wij hebben het niet vaak gebruikt, maar het werkt wel. Echter: als de API calldoor komt, kan het nog steeds zijn dat het niet werkt, bijvoorbeeld als je je auto in een 3G-sinkhole hebt staan. De Stellantis server moet natuurlijk nog wel de aandacht kunnen krijgen van de auto, en als die niet luistert kan je het verder wel schudden—met om het even welke app ook.
Ik heb nu door hoe ik de auto precies zo achter de garage moet zetten (dat luistert nauw) dat mijn auto nog 3g-dekking heeft. Kijken of dat van de winter nog steeds werkt.
JW schreef:MCV is nog een beta-versie, maar is nu al verrassend goed en snel werkend. Er komt ook meer info beschikbaar over de status van de auto en over de afgelegde trajecten dan via MyCitroën.
Maar kan je als gewoon mens die app ook al ergens bemachtigen dan, of alleen als je in dat forum zit?
Daarmee is duidelijk dat dit niks voor mij is, ik gebruik Home Assistant niet.
Daarvoor had ik dat ook prominent in de topictitel gezet.
Er komt ook meer info beschikbaar over de status van de auto en over de afgelegde trajecten dan via MyCitroën.
Het is verbazend om te zien hoeveel meer informatie er in die API zit dan er gebruikt wordt. Olietemperatuur, koelwatertemperatuur… maar ook de laadstatus van de accessoire-accu, waaraan je vantevoren kunt zien dat de auto binnenkort weer gaat roepen dat elektrisch rijden niet beschikbaar is vanwege “ambient conditions”.
En wat ook leuk is is als je je telefoon eens terloops laat zien bij de Citroën-dealer. ![]()
Die app MyCarVision is in de Google play-store te vinden. En vast ook in die van Apple.
Zó heb ik ‘m ook opgehaald en geïnstalleerd. Inmiddels is dat versie 3.2.0.
Mijn huidige voiture maakt contact via 4G, dat gaat iets vlotter dan met 3G, heb ik de indruk.
Groet,
JW