mobile chiptuning gebruikerservaring
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 21 april 2006 12:38 AM

over enkele ogenblikken verwacht ik de heren van mobile chiptuning voor mijn deur.
ik zal een nieuw topic openen over de gebruikers ervaringen in deze.  Cool

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 20 april 2006 05:28 PM
  [ # 1 ]

zo chippie zit erin..
ik zal later nog even het hele verhaal neerzetten, want heb nu niet zoveel tijd.
ik heb er even een stukje mee gereden natuurlijk, helaas nog niet op de snelweg, maar even over wat verlaten dijkweggetjes is ook leuk.
wat opvalt is dat het lijkt alsof de versnellingen veel korter zijn geworden. dat is natuuurlijk niet zo, maar je moet eerder schakelen omdat je eerder hard rijdt.
hij is over de hele linie een stuk vlotter zo lijkt het.

maar goed, meer gebruikerservaringen morgen en dan doe ik ook even de foto’s erbij.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 21 april 2006 12:30 AM
  [ # 2 ]

okee hier het iets langere verhaal nu met foto’s

zoals gezegt kwamen de heren voorrijden in hun zwarte T4 met ultra platte banden.

het kost een paar tientjes extra maar het is natuurlijk wel erg handig dat ze het gewoon bij je voor de deur doen of op de parkeerplaats van je werk ofzo.

achterin de bus is een bureau met computer en nog wat dingen waar geen chiptuner buiten kan.
zoals dit apparaat waarmee een bepaald populair type computer kan worden getuned zonder de chip los te solderen.

for starters word het een beetje ruim gemaakt om het computer unit uit te kunnen bouwen.

in het geval van mijn trafic zit ie dus onder dit expansie vaatje.

als de computer er eenmaal uit is moet het deksel eraf gehaald worden en worden de diverse chips zichtbaar.
in dit geval ging het om de langwerpige chip midden voor.

de chip word losgesoldeerd en word vervolgens geplaatst in de chiplezer helemaal links boven in op de foto hierboven.
die chiplezer is aangesloten op de laptop.

eenmaal in de laptop word er een internet verbinding tot stand gebracht.
dit bedrijf koopt de nieuwe software in bij een gerenomeerd duits bedrijf. dit is dan ook meteen denk ik de grootste kostenpost voor mobile chiptuning ( behalve natuurlijk personeel en hun eigen transportmiddelen ) ik bedoel, een chiptuner heeft nauwlijks kosten aan gebruikt materiaal, maar moet wel per keer licentiekosten betalen dat ze een chip voorzien van nieuwe software. je kan er voor kiezen als chiptune bedrijf om zelf software te gaan schrijven, maar dit bedrijf kiest ervoor om gedegen afgeteste software te gebruiken. dit is voor elk type motor anders.
dit is ook meteen het grote verschil met een z.g. powerbox die alleen maar de bestaande chip voor de gek houd en het inspuit moment verlengt en dus o.a. voor een hoop roet zorgt en kapotte motoren op de duur.
nieuwe software in je chip veranderd alles. turbodruk, inspuit moment, luchttoevoer, waar je het vermogen wil hebben in welk toeren gebied, toerenbegrenser. enz. enz.

nadat de nieuwe software in de chip geladen is word hij weer netjes teruggesoldeerd in de computer.

daarna montage en starten…lopen
alles bijelkaar een uurtje werk.

het rijden ..  nou dat volgt nog.. vooralsnog voelt ie een stuk sneller en soepeler aan

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 april 2006 12:50 AM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 april 2006 01:14 PM
  [ # 4 ]

Oh jee, dan moet ik nog harder rijden om Erik bij te houden. De vorige keer was al tamelijk erg.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 24 april 2006 01:34 PM
  [ # 5 ]

ok mobile chiptuning lijkt handig maar

hier in de buurt heb je auto tune heinz
een gekende in belgië

daar word je eerst op de testbank gezet om te bepalen welke je werkelijke standaard pk’s zijn

maar wat bij jouw niet het geval is

de pk’s enzo worden op grafieken weergegeven.

nu een kennis van me is hierbij geweest
werd op de testbank gezet
hij rijd met een Seat Leon

nu de man van Heinz ziet aan de grafiek wat er misgaat en wat niet

probleem was nu dat enkele onderdelen (kan niet zeggen de welke)
stuk waren .
enkele metertjes en sensoren in de wagen die het motor compartiment op pijl houden
denk niet dat mobile chituning dit kan zijn

dus khoop voor u dat er al niets stuk was
want als dit al stuk was
kan het zijn dat door de chiptuning dit nu slechter word

bij de leon moest hij dus eerst dit laten maken vooraleer hij de chip kreeg.

wat ik wel een pluspunt is
want Heinz geeft tenslotte de garantie.


nu my point is

ga naar een erkende chiptuner die al zijn materiaal heeft in de garage
en niet zo iemand die van deur tot deur gaat

ik zeg niet dat het niet goed gedaan is
VERRE VAN
maar het is toch een extra zekerheid hé
en beter voor je wagen
ook al zijn het extra tientjes die je hebt uitgegeven

GRTZ

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 mei 2006 11:05 PM
  [ # 6 ]

tijd voor een ervarings overzichtje.

om even te reageren op de vorige post: de auto is relatief nieuw. 1 jaar oud en nog geen 60000 km op de teller. hij reed prima, dus ik ga ervanuit dat er niets stuk is. en hij gaat nu nog beter !

de bus trekt over de hele linie gewoon als een beer. vooral tussen de 2000 en 3500 rpm zijn er bergen koppel aanwezig. ik heb nog geen metingen gedaan in acceleratie maar het schiet echt lekker op.
het is gewoon alsof je een nieuwe auto hebt Very Happy

qua top kan ik ook nog geen uitsluitsel geven, maar de 190 km/h wat ik tot nog toe gehaald heb ging erg vlotjes. ( voorheen had ik gunstige omstandigheden nodig zoals meewind en een heel lang leeg recht stuk snelweg ) die lege snelweg heb ik nog steeds nodig, en nog niet op de route gehad. de 200 km/h ( op de teller ) zit er zeker in.

het verbruik is duidelijk gedaald. tot nog toe heb ik gemiddeld 1 op 10 gereden. dit is bij stevig gebruik. in de morgen vroeg altijd tussen de 140 en 160 of harde en s’middags terug veel fileleed.

ondanks het vele testwerk wat ik verricht heb ( lees lekker doortrappen ) heb ik nu 1 op 11,4 gereden over 1500 km. dus bij een iets minder zware voet is een verbeterd verbruik van 15% niet onaannemelijk.
met mijn gemiddelde 50000km per jaar en een dieselprijs van 1 euro is dat dus een besparing van 750 euro per jaar.
indien er dus niets stukgaat
Rolling Eyes

al met al ben ik uitermate tevreden.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 mei 2006 03:04 PM
  [ # 7 ]

Hadden ze niet meteen een voetje kunnen solderen?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 06 mei 2006 11:25 PM
  [ # 8 ]

Of een blokje onder het gaspedaal? Twisted Evil

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook