2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

APK CX GTi Turbo
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 september 2006 10:08 PM
  [ # 16 ]
mpostma schreef:
Apprentice schreef:

Afkeur op droogtescheurtjes is inderdaad een nogal subjectief verhaal. Als je de verkeerde keurmeester treft wordt de zaak afgekeurd.
Aan de andere kant: ik kom zelf al drie jaar met de Eend door de keuring, waarvan de voorste banden al net zo lang kurkdroog zijn.
Hier wordt kennelijk alleen naar het profiel gekeken.

Subjectief of niet.. lees ook eens dit verhaal over droogtescheurtjes. Het is natuurlijk niet voor niets.. een klapband als gevolg van een uitgedroogde band wil je toch wel voorkomen.

Shocked  Droogtescheuren ga je dus pas zien, als je met de banden gaat rijden. Maakt ook niet uit of ze opgeslagen waren of onder een stilstaande auto (wat nooit goed is) hebben gezeten?

Inderdaad zagen de banden die ik nu onder mijn CX heb er ‘zgan’ uit toen ze eronder gingen. Op dit moment moet ik de voorbanden minimaal 1 keer per week oppompen, maar de achterbanden heb ik misschien 1 keer in het afgelopen jaar bij hoeven vullen Confused  Ach, iig toch nog bijna een jaar mee rondgereden voor 200 euro ipv 1300.

Ook nog ‘s gekeken naar de 3 banden die ik hier in Utrecht heb liggen, 1tje heeft nog redelijk profiel en lijkt niet uitgedroogd, maar dat zegt dus niks. De andere twee hebben hooguit 3 mm profiel en ook droogtescheuren, dus die kunnen sowieso weg… Naja nog als reserveband, maar vind het steeds onzinniger om ze daarvoor te bewaren.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 september 2006 10:13 PM
  [ # 17 ]
ray schreef:

Op de luchtmeter zit een stelschroef,daar kun je de co mee afstellen,het luchtfilter moet schoon zijn.
Daar word bij de cx nogal eens op bezuinigd,dan verpulveren ze gewoon,de rotzooi word dan meegezogen in de motor.

Gr Raymond

Ja, en daarnaast nog een oplossing met valse lucht al is die me alweer ontschoten. En benzinetoevoer afknijpen. Gaat ‘ie inderdaad niet mooier van lopen, zoals ‘in het voorbeeld van de 205.

Luchtfilter is gelukkig recent vernieuwd voor de tenminste de 2e keer in 3 jaar. Hoelang hoort die eigenlijk mee te gaan?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 september 2006 10:16 PM
  [ # 18 ]
T(h)ijs schreef:
beerpeet schreef:

Onderste fuseekogel: 45 euro plus half uurtje werk (Citroendealer: 80 euro + 1,5 uur werk als ‘t tegenzit) - geen speciaal gereedschap nodig![/list]

Naja die is conisch, dus een trekker is wel handig, of een enorme doodsklap natuurlijk.

Doodsklap   Wink

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 september 2006 10:19 PM
  [ # 19 ]
T(h)ijs schreef:

De snelheidsindex moet in NL ook kloppen, alleen wordt dat niet echt actief gecontroleerd. Maar in geval van schade/aanrijding word daar door de verzekering vast wel op gecontroleerd.

Ik ga er vanuit dat het dan idd wel zal moeten kloppen, maar tot nu toe heb ik altijd met H-banden gereden, en daar is ‘ie 3 keer mee goedgekeurd, terwijl het eigenlijk V-banden zouden moeten zijn.

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 21 september 2006 03:46 PM
  [ # 20 ]

Naar aanleiding van tijdelijke band/velg combinatie zie onder ivm afwjkende hoogte t.o.v. TRX.

Kun je toch uitrekenen?
Velgmaat * breedte band * hoogte.

De totale hoogte mag dan iets afwijken, paar % is getolereerd.

Dus fff als volgt;

bijv. je hebt 15 inch velg, dan is dat ong 37,5 cm
Je hebt 190 * 70, dat is 13,3 cm hoogte band * 2 = 26,6 cm
Totale hoogte = dan 64,1 cm

Dat krijg je ook bij 15 inch met 205 * 65 band.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 september 2006 04:06 PM
  [ # 21 ]

Re: APK CX GTi Turbo

beerpeet schreef:

Mijn CX is vandaag bekeken voor de APK, afkeurpunten:
- dashboardverlichting (was me niet opgevallen, heb ‘t zo donker mogelijk staan en rij altijd met licht aan) - 90 euro
- onderste fuseekogel rechtsvoor - 175 euro (als ‘t tegenzit)
- 4x TRX banden wegens droogtescheurtjes in de wangen. - 1300 euro (kan goedkoper)

Valt op zich dus heel erg mee, maar krijg toch graag jullie meningen/adviezen: zelf doen/regelen of laten doen?

En vooral, wat moet ik met die banden? Weer een oude set zal al snel weer afkeur betekenen, maar ik heb ook niet zomaar 1500 euro liggen. Hetzelfde geef je uit voor inch-velgen + nieuwe banden.

Dank & groet,
Peter

Mijn oplossing voor de banden is als volgt.

1. ga naar http://www.reifen.com
2. onder ‘felgen’ -> Alfa Romeo -> bovenste 156 kiezen (Zelfde 5x98 boutgaten namelijk)
3. zoek leuke velgen uit met ET38 of 40 (dat is dicht genoeg bij de officiele ET45 dat een beetje brede band beide binnen en buiten uitsteekt ten opzichte van een 190 TRX, zoiets als:

Proline PV
silber
6,50 × 16 ET40
78,01 €

4. zoek er wat banden bij uit

bijvoorbeeld Michelin Pilot Exalto’s in 205/50R16V ofzo (kan natuurlijk goedkoper). 138/stuk (deze band heeft namelijk bijna dezelfde 1.92m afrol als de TRX, al is ietsje groter eigenlijk fijner, minder teller afwijking).

5. Dan ben je in totaal iets van 900 euro kwijt, maar heb je wel 4 nieuwe inch banden en velgen die drastisch beter presteren dan TRX’en, en veel langer meegaan.

Je kan dezelfde oplossing natuurlijk ook toepassen met prutbandjes, dan ben je al voor 700,- klaar. Ik zou natuurlijk nooit iets anders dan michelins onder mijn machine plaatsen Wink.

Maar goed, het bespaart, met michelins, t.o.v. TRX’en 600 euro, en het probleem is structureel opgelost.

Sukses ermee verder.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 september 2006 04:13 PM
  [ # 22 ]

Vraagje, zijn die Alfa’s af-fabriek ook met stalen velgen geleverd?

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 september 2006 04:19 PM
  [ # 23 ]
beek3762 schreef:

Naar aanleiding van tijdelijke band/velg combinatie zie onder ivm afwjkende hoogte t.o.v. TRX.

Kun je toch uitrekenen?
Velgmaat * breedte band * hoogte.

De totale hoogte mag dan iets afwijken, paar % is getolereerd.

Dus fff als volgt;

bijv. je hebt 15 inch velg, dan is dat ong 37,5 cm
Je hebt 190 * 70, dat is 13,3 cm hoogte band * 2 = 26,6 cm
Totale hoogte = dan 64,1 cm

Dat krijg je ook bij 15 inch met 205 * 65 band.

Hier is de makkelijker manier.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Volgens de fabrieksopgave is een 210 TRX 1.92m afrol. Verder kan je leuk met de calculator spelen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 22 september 2006 12:01 PM
  [ # 24 ]
patje74 schreef:

Vraagje, zijn die Alfa’s af-fabriek ook met stalen velgen geleverd?

Vast wel. Heb alleen geen idee wat daar de ET waarde van is. Ik heb voor mezelf ET40 als max afwijking gesteld (5mm per kant). Maar ik weet het dus niet.

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 22 september 2006 12:09 PM
  [ # 25 ]

Waarom koop je niet voor 875 de Gti Turbo 2 waar ik ben geweest?

Een redelijke CX met splinternieuwe TRX-en, bijna nieuwe uitlaat compleet, mooi VIP interieur en nog veel meer.
En APK tot medio volgend jaar.

Je zou eenvoudig de wielen/uitlaat en andere zaken kunnen uitwisselen, dan heb je je eigen CX weer helemaal tiptop en kun je de donor weer verkopen voor zeg 500 euro. Dat moet zeker lukken want die CX is zeker 500 waard.

Kortom, heb je voor 375 euro nieuwe banden/uitlaat/mooi interieur etc.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 22 september 2006 10:06 PM
  [ # 26 ]
beek3762 schreef:

Waarom koop je niet voor 875 de Gti Turbo 2 waar ik ben geweest?

Een redelijke CX met splinternieuwe TRX-en, bijna nieuwe uitlaat compleet, mooi VIP interieur en nog veel meer.
En APK tot medio volgend jaar.

Je zou eenvoudig de wielen/uitlaat en andere zaken kunnen uitwisselen, dan heb je je eigen CX weer helemaal tiptop en kun je de donor weer verkopen voor zeg 500 euro. Dat moet zeker lukken want die CX is zeker 500 waard.

Kortom, heb je voor 375 euro nieuwe banden/uitlaat/mooi interieur etc.

Hmm. Wilde dat ik jouw en sans-pareil’s reactie op tijd gelezen had. Ben weer ‘s impulsief en niet erg praktisch geweest en heb mezelf gisteren vastgelegd op de set Turbo-velgen met goede TRX-en van Citrorama, die ik morgen ga halen.

Er zijn maar weinig ‘gewone’velgen die ik mooi vind, in het algemeen en specifiek voor CX, deze -  
- zou ik misschien nog aardig vinden, maar een te lage ET waarde helaas.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 24 september 2006 02:58 PM
  [ # 27 ]

Gisteren de banden/velgen opgehaald in Duitsland. Ik heb nu dus Turbo-velgen die eruit zien als nieuw en echt zo goed als nieuwe banden in de originele 210/55 VR 390 maat. En wat een verademing Smile

Ik heb ze er daar gelijk onder gezet en ben er de 300 km mee terug naar huis gereden. De auto voelt nu veel stabieler, veel minder onderstuur, geen rare veerreacties meer, en kennelijk heb ik nog niet eerder met echt rechte velgen gereden, veel comfortabeler. Wat me alleen wel opvalt is dat ‘ie met deze banden veel gevoeliger is geworden voor spoorvorming, terwijl ik zou denken dat 200/60 of 210/55 niet zoveel scheelt.  Confused Maar waarschijnlijk waren de oude banden zo slap dat die sowieso alle kanten opgingen.

Ondanks dat ‘t een open deur is: ga dus niet met ouwe troep rondrijden ook al lijkt dat voordeliger Exclamation Je bespaart jezelf een hoop onbegrepen leed (“Bandenspanning klopt, LHM is vers, voorraadbol gevuld, nieuwe remaccu, andere bollen goed, HD-pomp goed, hoogteregelaars goed, wat kan het toch zijn?”) En geen wonder dat m’n fuseekogels er zo 1 voor 1 aangingen.

Wat me onderweg ook opviel: acculampje brandde zwakjes zodra ik licht en radio aan had. Er zit een redelijk oude 55 ampere accu in, nieuwe accu bestellen of dynamo testen? (heb helaas geen multimeter liggen)

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27973

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 september 2006 03:10 PM
  [ # 28 ]

ik dacht dat de CX door Diravi bijna helemaal geen last had van spoorvorming? Rolling Eyes

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 24 september 2006 03:13 PM
  [ # 29 ]
arjan_verkade schreef:

ik dacht dat de CX door Diravi bijna helemaal geen last had van spoorvorming? Rolling Eyes

diravi is voor de bochten

maar spoorvorming door bijv vrachtwagens voel je gewoon Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 24 september 2006 03:13 PM
  [ # 30 ]

55 ampere is dat niet te weining voor een cx Confused  Wink

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook