1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hoe herken ik een CX 25 GTi turbo2?
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 01 oktober 2006 03:29 AM

Ik ken iemand die een Citroen CX 25 GTi Turbo heeft. Nu zegt hij dat het een Turbo2 is.

Maar ik twijfel. Allereerst staat er op het typeplaatje geen turbo2…wel turbo. Daarnaast is de auto van 1986. Ik heb ergens gelezen dat de Turbo2 vanaf 1987 leverbaar is geweest.

Maar wie kan me veel meer vertellen over de verschillen tussen de Turbo en de Turbo2? Wat is het vermogen van een Turbo2? Zijn er optische verschillen en technische verschillen?

Is een Turbo2 exclusiever dan een “gewone” turbo?

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 oktober 2006 03:53 AM
  [ # 1 ]

De verschillen zijn vooral technisch, opvallendste is: Turbo 2 heeft een intercooler, Turbo niet.

Zie ook hier:  

Je twijfel is terecht, als de auto van 1986 is, is het waarschijnlijk een Turbo 1, serie 2. Dat wordt wel vaker door elkaar gehaald Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 oktober 2006 02:50 PM
  [ # 2 ]

hij heeft waarschijnlijk een CX type 2, dat is te zien door de plastic bumpers.
maar dit maakt het geen CX turbo 2, aangezien zoals al gezegd is hier geen intercooler opzit.

dus de eerste CX Turbo’s van het 2de type CX zijn geleverd met Turbo 1 motor Wink
uit me hoofd gezegd is die Turbo 2 motor pas in 87 geleverd.

hoe je kan zien of er een intercooler opzit gaat je vast iemand anders wel vertellen? Wink

maar gezien die van 86 is en er geen Turbo 2 achterop staat, kan je er naar mijn idee vanuit gaan dat er een Turbo 1 motor inligt Smile

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 oktober 2006 03:31 PM
  [ # 3 ]

Intercooler zit toch onder de auto, die zie je zo zitten als je even op de grond onder de motor kijkt. Kleine radiateur lijkt het op.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 01 oktober 2006 05:50 PM
  [ # 4 ]

@ Xantippe: weet je misschien op welke de datum de auto voor de eerste keer op kenteken is gezet? Als dit in de eerste maanden is, is dit zonder twijfel een Turbo 1. De Turbo 2 kwam vanaf model 1987 (vanaf juli 1986) op de markt en heeft (zoals eerder gezegd) een intercooler dat het verbruik ten goede komt.

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 01 oktober 2006 07:53 PM
  [ # 5 ]

Gewoon onder de voorkant kijken zoals Thijs zegt. Als daar een intercooler zit (onder de radiateur) is het een turbo 2.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 01 oktober 2006 08:25 PM
  [ # 6 ]

Ik zal niet gaan herhalen dat de intercooler het verschil maakt Wink
Op je 2e vraag of de turbo 2 exclusiever is. Als Turbo 1 eigenaar zeg ik natuurlijk:
Laughing Nee.

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 01 oktober 2006 10:43 PM
  [ # 7 ]

Familie:
Broer:Subaru Legacy 2.2 GX AWD Touringwagon automaat 1996 & Subaru Justy 1.2 GL 1992
Vader:Mercedes-Benz A170 CDI Classic 1999

Kan jij ook niets aan doen! Toch?  Wink

Op je 2e vraag of de turbo 2 exclusiever is. Als Turbo 1 eigenaar zeg ik natuurlijk:
Nee

En daar ga ik natuurlijk in mee . . . Cool

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 02 oktober 2006 01:35 AM
  [ # 8 ]

Okee…wat betreft die intercooler…da’s dus het enige grote verschil. Ik zal het eens checken. Wat scheelt dat trouwens in vermogen? Ik heb ergens gelezen dat een Turbo1 167pk heeft. ik kan nergens technische gegevens vinden van de Turbo2.

@ Remco H.

Wat betreft die Subaru’s….dat zijn naast Citroëns toch wel de mooiste auto’s die er zijn….technisch gezien dan. Die Mercedes…ach….het rijdt…is zuinig…en is ook wel apart. Ik kan me trouwens niet herinneren dat mijn vader ooit een normale auto gehad heeft.

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 oktober 2006 02:13 PM
  [ # 9 ]

Turbo 1 en Turbo 2 hebben hetzelfde vermogen, beide koppel en pk’s. De Turbo 2 heeft echter een hogere compressie, en ik heb weleens vernomen dat de turbo 2 een lichter vliegwiel zou hebben. Hoe dan ook, de wijzigingen zorgen ervoor dat een Turbo 2 in 7.8 sec de 0-100 doet en een Turbo 1 in 8.5 sec. Kan natuurlijk ook aan de compressie liggen dat de T2 beter ‘oppakt’.

Verder zijn er een reeks kleine verschillen tussen de T1 en T2. Zo uit mijn hoofd, de T2 heeft geen koude start injector, maar 1 BDP sensor, de turbo is ietsje anders, de AEI (ontstekingscomputer) is een later type, de injectoren zijn anders, en zo verschillen er nog wel wat bosch typenummers hier en daar. Maar in grot lijnen zijn de T1 en T2 hetzelfde. het is zelfs heel eenvoudig om de turbo van een T1 een kwart slag te draaien en een intercooler van een T2 te plaatsen. Gezien de lagere compressie van 1 op 7.5 oid is het zelfs eigenlijk een betere basis voor tunen mocht je daar zin in hebben.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 02 oktober 2006 02:52 PM
  [ # 10 ]
sans-pareil schreef:

het is zelfs heel eenvoudig om de turbo van een T1 een kwart slag te draaien en een intercooler van een T2 te plaatsen. Gezien de lagere compressie van 1 op 7.5 oid is het zelfs eigenlijk een betere basis voor tunen mocht je daar zin in hebben.

Idea


Mwah, in my dreams…
Wink

Klopt het dat een Turbo 2 met kat slechts 155 pk heeft?

Over verbruik trouwens, met m’n Turbo 1 naar Parijs afgelopen vrijdag 1 op 13 Exclamation

Wel continue de max snelheid schromelijk onderschreden (90 á 110 km/u).

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 oktober 2006 03:07 PM
  [ # 11 ]

Hehe, ik heb me nog nooit in kunnen houden om zo lang zo langzaam te rijden, maar ik weet dat het mogelijk is Smile.

De M25/667 motor (T2 benzine met kat heeft idd +/- 10 pk minder). Erg suf. Voornamelijk in zwitserland geleverd dacht ik. Doe mij maar de M25/666 (T2 zonder kat), duivels snel Wink.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 oktober 2006 08:42 PM
  [ # 12 ]

ps over het sneller rijden van een turbo 2, moet ik zeggen ik heb al verschillende boekjes van citroën gezien en die tijden verschillen allemaal over de jaren heen, ik 87 was de turbo 2 sneller maar in 89 lijkt die dan toch ma heven snel op papier dan toch… ik denk da je echt niet veel verschil tussen de twee zal voelen…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 oktober 2006 08:51 PM
  [ # 13 ]

Heb verscheidene van allebei gehad, en het verschil merk je zeker. Ligt denk ik vooral aan het compressieverschil, maar er is duidelijk verschil aanwezig, zoals gezegd, de T2 pakt aanzienlijk beter op.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 maart 2008 04:37 PM
  [ # 14 ]
sans-pareil schreef:

Heb verscheidene van allebei gehad, en het verschil merk je zeker. Ligt denk ik vooral aan het compressieverschil, maar er is duidelijk verschil aanwezig, zoals gezegd, de T2 pakt aanzienlijk beter op.

Raar heb nu ook al met de twee gereden en ik voel eigenlijk echt geen verschil… de turbo 2 heeft meer compressie dan de turbo 1 maar de turbo 1 heeft dan weer meer turbodruk dan een turbo2.

Zou het eigenlijk mogelijk zijn om een vliegwiel van een T2 op een turbo 1 te zetten?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 03 maart 2008 05:11 PM
  [ # 15 ]

Exclusiviteit Turbo’s 1 en 2

‘De mijne is exclusiever’... Nee, de mijne is exclusiever! Nietes! Welles! Kijk, voor dit soort problemen kan het CX-Register dus uitkomst gaan bieden…

Tussen de 1461 CX-en die bij het RDW bekend zijn en die inmiddels in het Register staan, zitten er 62 GTi Turbo’s en 110 GTi’s Turbo 2.

Tussen die laatste 110 Turbo 2’s zitten 6 exemplaren uit 1986, daarbij zou de informatie dat het een Turbo 2 is en geen Turbo dus fout kunnen zijn - hoe dan ook, de ‘Turbo 1’ blijkt, in Nederland in ieder geval, exclusiever!

Groet,
Jaco

PS Prestige Turbo: 13 exemplaren, Prestige Turbo 2: 27 exemplaren

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook