Ik heb voor mijn DS Break een redelijk linkervoorspatbord gevonden ter vervanging van het roestende oude. Ik moet veel werk aan het spatbord verrichten, maar lassen is niet nodig. Momenteel ben ik bezig met het ontroesten met behulp van een scotch-brite schijf van 3M, die overigens fantastisch werkt. Mijn vraag is nu wat de beste manier is om het geheel op te bouwen.?
Allerlei mogelijkheden:
Owatrol of zinkspray uit een bus gebruiken op alle plekken waar ik op het blank metaal zit of de (vlieg)roest niet kan verwijderen?
Afwisselend plamuren, schuren en spuiten met grondlak uit een bus?
Epoxy Primer gelijk gebruiken?
De bedoeling is na het voorbereidend werk het spatbord, en misschien later nog meer delen zelf te spuiten.
Verder denk ik er nog over om de zwakke plekken (en die tonen mijn orgineel scherm me wel ) te voorzien van een mogelijkheid er voortaan makkelijk te kunnen tectyleren. Op de plaats bij het knipperlicht aan de binnenkant van het spatbord een slangetje te bevestigen dat je later vanaf de motorruimte kunt volspuiten met tectyl of olie. De olie/tectyl gaat dan door het slangetje en kruipt tussen die dubbele beplating bij het knipperlicht.
Misschien veel vragen in een topic, maar jah…
Alvast bedankt!
Mvg Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Owatrol
Frank,
voor behandeling van roestige oppervlakken zweer ik bij Owatrol RLS. Als je het nog niet kent dan moet je hier nog maar eens kijken: . Ook onder Roest, roest ........... is er in dit forum al eens aandacht besteed aan dit soort producten.
Owatrol werkt eigenlijk alleen maar op roestig oppervlak. Het mooist op wat dikkere metaaldelen met alleen oppervlakteroest. Je ziet het er gewoon inwerken en het materiaal afsluiten van water en lucht. Daarna afwerken met een Hammerite of zo in de juiste kleur en je hebt voorlopig weer iets geconserveerd. Allemaal prima voor delen die niet in het zicht zitten (binnenkant plaatwerk, chassisdelen enz.). Wil je zichtwerk behandelen kom je toch bij de primers en plamuren uit om uiteindelijk te kunnen spuiten.
Wat is er trouwens op tegen om makkelijk te verwijderen plaatwerk van een ID/DS, zoals de voorschermen, eens per jaar te demonteren, goed te reinigen, te behandelen waar nodig en weer terug te plaatsen? Heel wat zekerder voor het behoud dan elke keer ergens olie o.i.d. in te spuiten,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Peter bedankt voor je antwoord!
Owatrol ken ik en gebruik ik al wat langer. Hoe ver verwijder jij de roest? Mogen er nog kleine bruine vlekjes in het plaatwerk te zien zijn? En wat met plekjes waar je net niet bij kan met borstel (of iets dergelijks)? Owatrol er overheen?
Indien ik zo ver ben dat ik kan gaan plamuren en gronden, kan dat gronden dan met een spuitbus? En is het ook verstand om zinkspray te gebruiken, wat adviseer je?
Wat vind(en) j(e)ullie van die oplossing van het extra slangetje ter aanvoer van olie/tectyl? Ik tectyleer de wagen elk jaar of om de twee. Lijkt me toch handiger dan elke jaar alles er af te halen.
gr Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Owatrol is ook te mengen met de grondverf voor nog betere roestwering!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Owatrol
Ik ken iemand die zelfs Owatrol olie bij Hammerite mengt.
Eigenlijk moet je bij het gebruik van Owatrol niet volledig ontroesten. Natuurlijk wel de loszittende roest verwijderen met staalborstel en met schroevendraaier of zo in moeilijk toegankelijke hoekjes. Je merkt zelfs dat Owatrol op mooi blank metalen oppervlakken eigenlijk niet wil hechten. Doet het uiteindelijk wel met een langere droogtijd.
Ik vind het toch wel handig af en toe schermen te verwijderen. Al was het maar om allerlei ongerechtigheden uit de verschillende bakken te vissen. En dan gelijk alles bijwerken met Owatrol.
(Mocht iemand trouwens nog een fatsoenlijk LHS voorraadvaatje hebben liggen dan hou ik me aanbevolen.)
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Das leuk Peter, vanavond ge-Owatrolt aan… je raadt het al.. mijn linkervoorspatbord!
Bij het lezen van
“Eigenlijk moet je bij het gebruik van Owatrol niet volledig ontroesten”
even met mijn ogen geknipperd..hihih. Klinkt leuk, niet alle roest verwijderen. Maar je merkt idd wel dat Owatrol heeeel graag op roest gaat zitten. En op blank metaal zich terugtrekt.
Ziet er goed uit overigens.
Truste, Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Uh na een nachtje slapen toch het volgende:
Ik zou toch zoveel mogelijk ontroesten. Ik knap liever plaatwerk op met weinig tot geen roest dan met meer roest, “omdat de Owatrol er beter op hecht”. Ik bedoel, met nog heel weinig roest aanwezig (met Owatrol) is de kans kleiner dat er na verloop van tijd weer roest ontstaat, dan plaatwerk met nog redelijk wat roest met veel Owatrol…....
gr, Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Peter,
Waar kan ik Owatrol kopen in de omgeving Roosendaal :
Zit dit gewoon in een verfbus.
Ik heb momenteel een Fordje KA ( ja ik vloek even) die gewoon ordinair aan de onderzijde is begonnen met ROESTEN.
Ik wist niet dat die dingen ook al destructief karakter hadden .
Nieuwe naam….........Ford KArrosie
Ron
Ps. Frank die Eriba op de foto…... hang deze achter de DS :
Owatrol in Roosendaal
Ron,
moet ik even aan iemand vragen. Ik heb hetzelf een tijdje geleden bij George Kniest Boat Equipment, Almere gehaald, omdat ik daar toch in de buurt was. Ik weet bijna zeker dat Watersportcentrum Roosendaal op de Westelijke Havendijk 5 het heeft (0165 544449), anders kun je Watersport Speciaalzaak Albert Liebau op de Boulevard Antverpia 10 proberen (0165 534358).
Zit gewoon in een blik. Vanaf 0.5 liter geloof ik. Is te kwasten.
En als je dan toch Owatrol gaat kopen, kun je er gelijk een CX bij nemen. Kun je het beter op smeren dan op een Ka-pot Fordje,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Lekker owatrollen
Frank,
wat zal het bij jou op zolder lekker ruiken zeg. Je doet toch wel een raampje open?
Dat van die roest laten zitten klopt toch wel hoor. De bedoeling is dat de Owatrol het lucht en waterdicht afsluit, zodat het niet verder kan roesten. Het moeten natuurlijk geen door en door rotte plekken zijn.
Wat je ook wel merkt is dat je de binnenkant van het plaatwerk zorgeloos kunt behandelen. Straks eventueel nog een kleurtje erover en klaar ben je. Wat maakt het uit dat je daar nog wat oneffenheden, kwaststrepen of druipers ziet. Ik ben wel benieuwd hoe je het zichtwerk dadelijk verder gaat afwerken,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
voorspatborden ..........
Je zou beter het even laten zandstralen met zandstraal stof , dan ben je zeker dat alle roest weg is en dan spuitje een spuitplamuur van Spies & Hecker erover en dan nog een beetje slissen en plamuren en klaar ( oflassen met geelkoper )
Greets Jeroen
Future Creatief DS
Ja Peter het raampje staat open..
Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe ik het zichtwerk dadelijk verder ga afwerken hahah…
Heb wel eens wat delen bijgespoten, maar wil het nu groter aanpakken. Ben altijd “bezig” met kleuren en verf enzo, maar dit wordt gewoon iets anders, een uitdaging
Ik probeer af en toe wel wat foto’s te plaatsen, weet niet hoeveel tijd ik er steeds aan kan werken.
Jeroen, zandstralen zou een mogelijkheid zijn, maar ik denk dat het spatbord nog in zo’n staat is dat het zo wel lukt. Wil zo veel mogelijk zelf doen en het kost natuurlijk ook wat
En Ron, ja de Eriba Triton hangt achter de DS. Is uit 1979. maar nog nooit in geslapen, ben hem nog… aan het opknappen Verder is hij nog iets te klein voor ons gezin van zes. Dus voor vakanties gebruiken we nog de Tabbert uit… 1978
gr Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Ga naar een goede verfwinkel (dus niet de gamma of de praxis) en vraag daar naar owatrol. Zo heb ik het ook gedaan.
En ik denk dat ik een kampeermiddelentopic open
Schijt aan originaliteit.
Betaal niet teveel
Lelijke Eend schreef:Ga naar een goede verfwinkel
Probleem is dat die vaak een goede prijs vragen. De laagste prijzen lijken nog steeds te bestaan in de watersportzaken. Daar heb ik Ron dan ook naar verwezen.
Voorbeelden prijzen Owatrol Puur:
George Kniest: 0.5 liter voor € 8,50, 1 liter voor € 14,50
Duckservice: 1 liter voor € 30,00
Jacques Moenen: 1 liter voor € 17,00 (Restauratieadviezen gratis)
Veteran Car: 0.5 liter voor € 10,20, 1 liter voor € 17,00
Eendenspul: 0.5 liter € 14,50
Blankers Unusual Classics: 0.5 liter voor € 9,95, 1 liter voor € 16,70
Hoe bedoelt u prijsverschillen?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966