

Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
wat mij altijd opvalt in de zomer als ik naar Zuid Frankrijk afreis met mn 1000kg caravan is dat mn Xsara 1.6 16V zo snel de helling opkomt(80 in 3) met een 1000kg caravan bij bijv. de helling bij Luik. De diesels hebben hier meer moeite mee zo te zien. Ik heb zelf ook diesels gehad, wel geen HDItjes, en bij lage toeren is het koppel natuurlijk fantastisch. Optrekken op een heuvel met zo’n caravan is soms lastig met een benzine maar als je eenmaal in zn koppel bereik zit dan is ie beresnel. Haal ruim 130 met die caravan.(zonder vrouw uitgetest).
Is heel simpel.
Berg op heb je niet zozeer koppel nodig als wel gewoon domweg vermogen. En dat hebben benzinemotoren over het algemeen meer dan diesels.
Vergelijk maar het vermogen van een XUD9 (ca 70PK) met dat van een XU8 (weet ik zo niet uit mijn hoofd).
Die diesels komen er altijd wel (door hun hoge koppel), maar niet zo snel door het geringe vermogen.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bij bergop trek je natuurlijk meestal in wat meer toeren, dan is een benzine 16v natuurlijk op z’n top
vergeet ook niet dat die 1.6 16v 110pk heeft.
een HDi heeft 90pk en een berg koppel (HDi 110pk zie je in NL niet vaak in de Xsara)
als je een 1.9D rijdt dan kom je idd flink te kort vergeleken met de dikkere benzine motoren.
1.9TD heb ik nog nooit mee gereden dus daar kan ik niets over zeggen.
volgens mij zou deze ook 90pk moeten hebben, maar dan zal het koppel wel iets lager zijn als de HDi.




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Helling bij Luik deed ik met XM 2.0 liter benzine en 5 twintigers nog met 130 km/h omhoog. Ik zou het nu niet meer uitproberen; lijkt me niet gezond voor de motor en m’n hart.
De prestaties van een diesel bergop zijn m.i. beter dan een qua vermogen vergelijkbare auto met een benzine auto. Op wintersport met 2 auto’s naar Oostenrijk moest ik met een AX diesel altijd plankgas cruisen om de rest bij te houden, maar helling op haalde ik mijn benzinevrinden (met fiesta 1.3) in !
(nee, ze lieten me niet uit beleefdheid winnen ! ).
HDi 90 pk in huidige Picasso is geen sprinter, maar ik kom ook nooit te kort. De meeste hellingen tokkel je gewoon in 5 naar boven.
Verkocht, helaas schade gereden!


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
wizardwilly, de koppelkromme van mn Xsara is uiterst vlak, is niet met een oude Ford te vergelijken. Zels de 1.6 HDI diesel heeft een heel puntig verloop. En ik heb op al die kilometers(5500 per jaar/vakantie) alleen maar dikke BMW’s mij zien passeren met dito dikke caravans.
Boven de 2000/2500 toeren gaat ie er echt vandoor met die caravan.





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Nog nooit met een HDi en caravan gereden zeker? Da’s pas feest
Zelfs nog prettiger dan de TD. En terugschakelen doen we niet aan
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik ga even vloeken, alvast sorry daarvoor.
Mijn vader beklaagde zich pas geleden dat hun Renault Scenic 2.0 16V (138 PK, nieuwe model) hun caravan zo slecht trok bergop vergeleken met hun vorige Renault Scenic 1.9 Dci (109 PK, oude model). In de diesel kon mijn vader de auto gewoon in zijn vierde versnelling laten staan en dan tufte de auto met 90 omhoog, waarbij hij nog adem over had om harder te gaan, in de benzine uitvoering moet hij terug naar de derde versnelling en komt hij niet veel verder dan 90.
Feit is dat diesels een hoger koppel hebben bij een lager toerental en dus makkelijker meer gewicht meezeulen terwijl benzine motoren het moeten hebben van hun hoger toerental om hetzelfde gewicht mee te kunnen zeulen. Van vroeger uit hadden diesels ook niet zoveel PK tot de turbo’s ingevoerd werden. Nu zie je diesels met meer kracht dan benzine motoren.
Neem je Xsara als voorbeeld, die heeft zo’n 110 PK en 147 NM aan koppel. Neem je daar de HDI variant van die heeft 90 PK maar 205 NM aan koppel. Theoretisch moet de diesel je verslaan en het lijkt me sterk dat dat niet zo zal zijn.
Even voor de duidelijkheid, de plek waar jij het over hebt, de helling na Luik. Als je vanuit Luik richting Luxemburg rijdt zit er net na Luik die leuke bocht waar je door een tunneltje heen gaat en vanaf daar mag je maar 70 tot aan die helling. Daar gaat de snelheidsbeperking er pas vanaf. Ik weet niet of jij meteen gas geeft na deze bocht en met 90 (of meer) aan die helling begint maar als je nu iemand neemt die zich netjes aan deze snelheidsbeperking houdt, die begint met 70 aan zo’n helling en moet dan, bergop, nog naar de 90 zien te komen. Dan moet je al een dikke diesel hebben of een fatsoenlijke benzine motor om dat voor elkaar te krijgen met een 1.000 KG caravan erachter. Dat kreeg ik met mijn eigen auto’s, zonder caravan nog niet eens voor elkaar behalve met de Seat Leon 1.9 TDI en de C5 die ik nu rijdt.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat






Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Wat mij bij deze discussies altijd weer opvalt, is dat er alleen wordt gekeken naar het maximale koppel, en niet naar het toerental waarbij dat vrijkomt en, nog belangrijker, welke snelheid daar bij hoort.
Voorbeeld: HDI met zeg 250Nm bij 2000 toeren en een benzine met 150Nm bij 4000 toeren. Geen gekke getallen.
Nu moet die HDI bij 80km om en nabij de 1600 toeren draaien (ik neem even getallen die ik ken van mijn auto), dus bij 100km/h zijn maximale koppel.
Die benzinemotor draait in de zelfde hoogste versnelling wellicht bij 100km/h al 3000 toeren. Een keer terugschakelen levert dan 4000 toeren bij 100km/h op.
In de hele overbrenging van bak-differentieel en bandenmaat zit een reductie van toerental (2000toeren en 100km/hr, resp. 3000 toeren bij 100km/h), maar daarmee meteen een vermenigvuldiging van koppel: het vermogen blijft gelijk (koppel x toerental).
Wat wil ik duidelijk maken?
- niet alleen het maximale koppel telt
- ook het toerental waarbij het kan worden afgegeven telt
- en uiteindelijk de totale overbrenging naar de weg is essentieel.
Een handig getal hierbij is de zogenaamde V1000, de snelheid van de auto bij 1000 omw/min.
In het geval van de genoemde HDI is die ca. 50km/h, van de benzine 33,3km/h.
Hiermee kun je dan zien bij welke snelheid het maximale koppel ter beschikking is, in die versnelling.
Helaas, daarmee zijn we er nog niet…we hebben namelijk koppel (vermogen) nodig om de auto resp. de combinatie in beweging te houden: rolweerstanden, luchtweerstanden, verbruikers (AC!), etc.
Die komen in mindering op het beschikbare koppel…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Toch vreemd dat ik in al die jaren nooit een Xsara/Picasso of C5 of Peugeot 307SW HDI diesel mij tegen de helling heb zien voor bijkomen.
Zal wel toeval zijn. En dat bochtje bij Luik, rij ik idd sneller dan 70.
Wat betreft die VW en Seat 1.9TDI’s, tja zat laatst weer op de duitse autobaan richting Frankfurt en sta weer verbaast dat ik met 170 in 4 een 4% helling opscheur, alleen audi’s, mercedes, porsches BMW’s halen mij dan in. De 1.9 tdi diesels kom ik niet tegen, behalve dan die dikke.
Toeval denk ik. In 1 en 2 trekken die 1.9 TDI’s mij eruit maar in 3 en 4 zijn ze de verliezer. Heb dit toch ettelijke keren meegemaakt. Ik trek een C5 HDI er redelijk makkelijk uit.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
oh ja nog iets, die 1.9 TDI’s en andere diesels geven een partij rook als ze vol op t gas staan, niet normaal. Vinden die diesels schijnbaar niet fijn. Mn benzine motortje is dan toch wat netter.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
M&M schreef:BGT schreef:Ik trek een C5 HDI er redelijk makkelijk uit.
Probeer het dan nog eens tegen een 2.2 HDi
...
BGT schreef:oh ja nog iets, die 1.9 TDI’s en andere diesels geven een partij rook als ze vol op t gas staan, niet normaal. Vinden die diesels schijnbaar niet fijn. Mn benzine motortje is dan toch wat netter.
FAP ! ... waarom toch steeds die TDi , die roken ja
Kon niet zien wat voor hdi t was, zag wel gelijk dat t een diesel was(rook).
In 1 en 2 trok hij mij er wel uit maar in 3 ging ik m al voorbij en in 4 is t doortrekken tot 175, dan naar 5. Heb m niet meer gezien.
Heb niets tegen diesels alleen het valt mij steeds op.
BGT schreef:oh ja nog iets, die 1.9 TDI’s en andere diesels geven een partij rook als ze vol op t gas staan, niet normaal. Vinden die diesels schijnbaar niet fijn. Mn benzine motortje is dan toch wat netter.
Staat hier redelijk los van, de huidige 1.9 TDI’s worden echt tot het randje gechipt.
Hoe meer brandstof, hoe meer lucht hoe meer vermogen.
Maar op een gegeven moment zit je aan het einde van de hoevelheid lucht die je in de motor krijgt.
Als je nu dus relatief veel diesel inspuit krijg je een minder efficiente ontbranding met als gevolg flinke rookpluimen.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
BGT schreef:Toch vreemd dat ik in al die jaren nooit een Xsara/Picasso of C5 of Peugeot 307SW HDI diesel mij tegen de helling heb zien voor bijkomen.
Denk je nou echt dat iedereen continue een wedstrijdje aan het doen is wie het snelste boven is? Ik rijd echt niet maximaal naar boven hoor. Kom er zo ook wel en ik heb vakantie.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ach benzine heeft weer het voordeel dat je hem met 100 gewoon nog even in ze 3 kan zetten, dan heb je het voordeel dan je veel minder Nm nodig heb omdat de versnelling veel lichter is
dat hoef je bij de meeste dieseltjes niet te proberen






Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Ff denken, mijn dieseltje trekt in zijn 3e gang nog door tot ca. 140….
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Harm van Beek schreef:Ff denken, mijn dieseltje trekt in zijn 3e gang nog door tot ca. 140….
haha die 2.2 HDi(f) zal idd de uitzondering op de regel zijn
met een 1.9D mag je blij zijn als je dat zin zijn 5 red