BGT schreef:Die audi/bmw berijders waren misschien schakellui of hebben geen clue/interesse. Een diesel rijd natuurlijk beter als je schakellui bent, geen twijfel hierover.
ik vind het in deze discussie toch wel boeiend om eens een praktijkvoorbeeld aan te halen
Mijn BX Turbo D12 (110 pk/240 Nm).
BX 19 GTI (125 pk/170 Nm).
Deze zijn nagenoeg gelijk qua prestaties (in de praktijk). Toch heeft de benzinewagen beduidend meer vermogen.
Ter vergelijking. Mijn BX 19 GTI U9 (122 pk/150 Nm) is ook met hyperactief rijden duidelijk trager dan de diesel.
Met snelweggebruik was de vorige motor (diesel 90 pk/180 Nm) al behoorlijk gewaagd aan de schone GTI (122 pk/150 Nm).


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Ik ken die snelle BXen niet, waren wel 8 kleppers. Een 16 klepper trekt echt heel vrolijk tot over de 6000 toeren in 1 ruk, ook de helling op heeft ie bij 5500 toeren nog fut genoeg. Mn Xsara haalt wel 212 km/u.
De laatste 30km’s gaan wel trager natuurlijk.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Moet toch een andere auto zoeken(Xsara moet in mei eruit) en ga eens zo’n HDI testen…..C4Picasso . Er is helaas geen station C4
BGT schreef:Ik ken die snelle BXen niet, waren wel 8 kleppers. Een 16 klepper trekt echt heel vrolijk tot over de 6000 toeren in 1 ruk, ook de helling op heeft ie bij 5500 toeren nog fut genoeg. Mn Xsara haalt wel 212 km/u.
De laatste 30km’s gaan wel trager natuurlijk.
De 8 kleppers gaan ook prima tot de 6000 toeren. De 16 kleppers tot 7000 toeren. Een 16v zal ik ook niet bijhouden met de diesel. Meja, die heeft dan ook 50 pk méér!
Het aardige is dat je met die benzine versies een diesel best bij kan houden op vermogen, maar dan loop je continu verschrikkelijk hoog in de toeren te janken, terwijl die diesel tussen de 2500 en 4000 toeren kan blijven (dan ben je voor een diesel al hoogtoerig bezig). Overigens: met mijn diesel (en veel modernere diesels) betekent 2500 - 4000 toeren ong. tussen de 120 en de 180.
Het leuke van een diesel is dat de vermogensband best vlak is en niet zo ontzettend stijgt met het toerental. En dat het koppel toeneemt als het toerental afneemt. Dat betekent dat als de diesel terugvalt in toeren doordat ie ie vermogen mist, hij niet snel dood valt (immers, het koppel neemt dan toe). Meja, blijft allemaal lastig uit te leggen.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
ga 1 dezer dagen ff een C4 HDI rijden, 110pk




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
BGT schreef:ga 1 dezer dagen ff een C4 HDI rijden, 110pk
En….is het er al van gekomen? Viel ‘t tegen !
Verkocht, helaas schade gereden!


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
zaterdag as, duurde wel lang om dit te regelen.
Heb al in een C4 picasso 5d gereden, wat zit dat goed….......gewoon niet te geloven.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Heb de C4 Diesel gereden en moet zeggen, heel veel power onderin maar bij het doortrekken was het over. Dit was met 6 versn automaat.
Diesel maakt behoorlijk veel lawaai bij niet snelweg situaties.
Hierna een C4 Coupe 1.6i 16V Car. gereden en conclusie….........wat een rust.
Vanmiddag weer de C4 Picasso 1.8 ambiance gereden en…......ben verkocht!
Wat een auto! Die stoelen….....geweldig! Gelijk bij mn baas aangevraagd, ben benieuwd.




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
BGT schreef:
Vanmiddag weer de C4 Picasso 1.8 ambiance gereden en…......ben verkocht!
Wat een auto! Die stoelen….....geweldig! Gelijk bij mn baas aangevraagd, ben benieuwd.
Oké, als het aan jou ligt wint de benzine-uitvoering het dus van de diesel?
Is de voornaamste minpunt het motorlawaai of het minder dóóraccelereren in de versnelling. Ook kan de hogere aanschafprijs van een nieuwe diesel de hoofdreden zijn. Met enkele duizenden euri’s kun je ook andere leuke dingen doen
Ik hoop dat je met je “baas” tot een deal kunt komen!
Verkocht, helaas schade gereden!


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Het lawaai is eigenlijk de hoofdreden om weer voor benzine te kiezen.
Ook op de snelweg blijf je merken dat het een diesel is(soort brom).
De C4 Picasso 1.8 bijv. is erg stil. Als je 80 rijdt hoor je bijna niks.
Mijn vrouw vindt de diesel gewoon storend. Ik vind de douw onderin fenomenaal. Wat een power bij lage toeren! Met de flippers op handstand en dan ff wat scheuren, daar leent de diesel zich niet voor. De Picasso ook niet zo hoor. Daarentegen de C4 Coupe 1.6i 16V weer wel. Kwa kosten maakt het niet zo uit, wat betreft diesel,...is toch een leaseauto.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BGT schreef:Daarentegen de C4 Coupe 1.6i 16V weer wel.
misschien beetje offtopic.
maar ik vind de C4 1.6 16v helemaal niet snel
Xsara met dezelfde motor is een stuk sneller..
en dan geef ik nog de voorkeur aan een 2.0 16v


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
ik bedoelde: de benzine nodigt eerder uit tot snel rijden dan de diesel.
De Xsara is idd iets feller.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BGT schreef:ik bedoelde: de benzine nodigt eerder uit tot snel rijden dan de diesel.
De Xsara is idd iets feller.
dat is helemaal waar
die trekken wat makkelijker door


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Als je de koppelkromme’s gebruikt bij t optrekken merk hoe snel de benzine een enorme snelheid ontwikkeld. De Diesel geeft je meer een kick onderin, je blijft schakelen om steeds t maximale uit zn koppel te halen. de benzine heeft gewoon heeeele lange versnellingen.