Wij rijden nu sinds twee jaar een Picasso 1.8 16 klepper benzine, een auto die ons perfect past. We zijn wat meer kilometers gaan maken en vinden het verbruik van deze auto wat aan de hoge kant. Ik ben op zoek naar een gebruikte diesel en sta voor de keuze: een 1.6 HDI met 81 kW of de iets oudere 2.0 HDI met 66 kW. Van de 1.6 vind je er nog niet zo veel, in de 2.0 versie heb je een veel ruimere keuze. Heeft er iemand advies voor mij? Valt er veel te zeggen voor de 1.6, welke een sterkere motor heeft maar wel op een hoger toerental. Of zijn de mindere prestaties van de wat rustigere 2.0 marginaal?

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
Een collega van mij had een C5 met 1.6HDI, rijdt prima volgens hem prima.
De 1600 cctjes zeggen niets bij dit type motor.

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij heeft die 1.6 HDi ook minder onderhoud nodig.
vooral de d-riem kan erg lang mee, ik meen 180k, maar ben er niet 100% zeker van
en die 1.6 HDi ligt ook alleen in nieuwe type Picasso, dus daar zijn de kinderziektes ook wel uit denk ik zo
Kinderziektes bij de Diesels van PSA bestaan gewoon niet
Als ik de Citroenfolder goed begrijp krijgt de 2.0 bij 180k een nieuwe riem en de 1.6 zelfs bij 240k !
In welk nummer van Citroexpert heeft er een stuk gestaan over de diesels, weet iemand dat voor mij?
Volgens de verkopers is het verschil tussen de 2.0 en de 1.6 niet zo groot en is het juist de 1.6 die meer lawaai maakt (hogere toerentallen).

Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bij de 2.0HDi is de interval voor vervanging van de distributieriem 160dkm. En een 2.0 rijdt heerlijk
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik ken die 1.6 HDIF helemaal niet (nooit mee gereden)....de enige HDI waar wij (mijn zoon en ik) ervaring mee hebben gehad, was de 110 PK HDI van een Xantia Exclusive.
Mij lijkt het redelijk om aan te nemen dat een 2.0 L HDI met dezelfde hoeveelheid PK’s als een 1.6 literblok minder zwaar belast zal worden….men zei het hier al, die moet meer toeren maken dan de 2.0….en meer toeren betekend ook meer slijtage….toch ?
En ik heb een paar keer met een berlingo 2.0 HDI gereden (90 pk)....ik vind het heerlijke motoren en sta al te popelen tot die in mijn prijsklasse komen en ik er eentje aanschaf.
Dan zal ik wel van mijn geloof af moeten, de BX dus vaarwel zeggen en overgaan op een Xsara (de gewone dus)...maar hopelijk houdt deze 1.9 D het nog even vol.
ZX1.4i schreef:Een collega van mij had een C5 met 1.6HDI, rijdt prima volgens hem prima.
De 1600 cctjes zeggen niets bij dit type motor.
de 1.6 is gewoon een heerlijke motor.
een gemiddeld verbruik van 5.5/100 en autweg verbruik 4.8 /100 aan 120km per uur.
onlangs weer op wintersport geweest met de fam en skibox op het dak.en ook stukken 140 gereden een gemiddeld verbruik van 6.0 liter.
die 1.6 moet je je niet op blind staren, je kunt hem vergelijken met de 2.0 hdi uit de Ph1 C5.
alleen de 1.6 heeft die powerboost of turbo boost van 20nm.
maarja het is die benaming 1.6 wat hem de das om doet.
menno heb ik er laatst mee laten rijden, vraag hem maar eens naar zijn ervaring.
Jullie gaan niet in op hetgeen ik zei over slijtage…van de 1.6hdif t.o.v. de 2.0 HDI.
En die 1.6 is er nog maar zo kort dat ik er nog geen eentje ben tegen gekomen met 3 of 4 ton op de teller…die zie ik wel van de 2.0 HDI….die er natuurlijk al bijna 9 jaar is.
Nou die 1.6 ligt in de volvo ,ford ,peugeot en in citroën.
Dus dat loopt wel los en daar zal er heus wel al 1 bij zijn met >200000 km
Ik heb vanochtend een stukje gereden met de Picasso 2.0 HDI. Ik heb niet gemerkt dat ik zo’n 20 % minder vermogen zou moeten hebben vergeleken met de nieuwere 1.6 HDI. Volgens mij is de 2 liter wel stiller.
Wat voor mij belangrijker is: is die nieuwe 1.6 HDI nu beduidend zuiniger, of valt dat wel mee?
Het is een hele strakke mooie blauwe Picasso uit 2005, de inruil voor mijn Picasso uit 2002 valt mij ook nog niet eens tegen.
MarcoS schreef:Ik heb vanochtend een stukje gereden met de Picasso 2.0 HDI. Ik heb niet gemerkt dat ik zo’n 20 % minder vermogen zou moeten hebben vergeleken met de nieuwere 1.6 HDI. Volgens mij is de 2 liter wel stiller.
Wat voor mij belangrijker is: is die nieuwe 1.6 HDI nu beduidend zuiniger, of valt dat wel mee?
Het is een hele strakke mooie blauwe Picasso uit 2005, de inruil voor mijn Picasso uit 2002 valt mij ook nog niet eens tegen.
nou ik kan niet zeggen dat de 1.6 rumoerig is, maar ja die van mij ligt in de C5. ops:
maar als je een goede deal kan doen dan zou ik zeggen ga ervoor.
Wat de zuinigheid betreft: ik ben hier nogal fanatiek mee bezig dmv de boordcomputer.
Mijn Golf 2 TD intercooler 80pk verstookte zo’n 6 liter
De Golf 3 TDI 90pk ongeveer 5,3 gemengd (niet te kloppen)
Mijn Golf IV TDI 90pk ongeveer 5,5
M’n Xsara Picasso 1600HDI 110pk nu na 400 km’s op 6 liter.
Vroeger trok ik stevig door, altijd als eerste weg. M’n tempo is iets gezapiger geworden naarmate je vordert in het lijstje met wagens, ‘k rij nu eerder op koppel.
De Picasso verbruikt tot nu toe meer dan mijn vorige auto’s maar ik ben zeker dat ik onder de 6 liter kan blijven als ik mij er nog wat mee bezig hou. Ik heb hem nog maar van vorig weekend dus ‘k ben nog aan het zoeken naar de zuinigste rijstijl. Naar ik mij laat wijsmaken verbruikt de 1600 HDI 110 een liter minder dan de 2000 HDI.
Alles hangt uiteraard of van het feit of je een koopje kan doen of niet hé!
Ik heb met de mijne een koopje gedaan, daar ben ik zeker van!!!
Nota: de VW’s, daar lag het verbruik nauwer (tussen 4 en 7). De HDI echter, die zit tussen de 4,8 en 8 liter!
Wat het geluid betreft: da’s toch enorm stil vind ik maar ja… ik kom dan ook van een nagelende TDI, die maakte pas leven!!!!
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vergeet ook niet dat de Picasso veel hoger is (en waarschijnlijk ook zwaarder).
dus als je in de buurt kan komen, dan is dat gewoon heel zuinig
arjan_verkade schreef:vergeet ook niet dat de Picasso veel hoger is (en waarschijnlijk ook zwaarder).
dus als je in de buurt kan komen, dan is dat gewoon heel zuinig
Ja, hij pakt meer wind en is inderdaad zowat 100 kilo zwaarder.
Ik ben zwaar onder de indruk van de vinnigheid en zuinigheid van deze HDI. Ik had nooit gedacht dat ik de 10 jaar VW-dieselplezier zo vlug zou vergeten zijn! Amper 1 week en ‘t voelt aan als een eeuwigheid (goedbedoeld dan )!
Het enige nadeel dus (voor mij dan) is dat de verbruiksuitersten zo ver uit elkaar liggen. Dit lijkt zo te zijn bij alle wagens die met deze HDI uitgerust zijn. Verder niets dan lof: stil, vinnig, goed koppel, romig, enneuhm… heb ik al gezegd stil? Uiteraard vergelijk ik nog altijd met mijn vorige auto: golf iv tdi 90 pk.
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89