Ik zeg waarschijnlijk iets gruwelijks fouts nu, maar Bram is een beun geen oplossing? Ik bedoel er zijn vast en zeker forummers die je hiermee willen helpen (ik vind het ook niet erg om te doen). Daarmee zou je misschien de kosten iets kunnen drukken?
@ Raoul, je bent me net voor
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
mssl schreef:Maar Bram ben je misschien lid van de BX club of iets dergelijks? Misschien wil iemand wel je koppeling vervangen of je D-riem doen?! Volgens mij kun jij door je beperking met je nek e.d. zelf niet meer van zulke klussen doen, maar ik neem aan iemand vast wel op een technische meeting wilt helpen?
Tsja…..als er iemand dit allemaal zou willen doen en het scheelt me een pakweg 300 euro of zo….dan zou ik wel overwegen om het te laten doen.
Net als wat Prutslj zegt….een z.g. *beun* mag het van mij ook doen…als het maar goed gebeurd dan ben ik al blij.
En was dit nu in November gebeurd of zo, dan had ik de Tzd-turbo kunnen pakken, maar aangezien Renz volgende week vrijdag weer terug komt naar NL, heeft die natuurlijk ook weer z’n auto nodig.
En die D riem kan ook niet echt lang meer wachten….hij zit er naar ik vermoed al zeker 120.000 km in nu…of zelfs langer, omdat het niet te achterhalen is wanneer het exact is gebeurd.
En nee….ik ben geen lid (meer) van de BX club.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Het ie heel vervelend dat zich dit aandient, maar als je een wagen op leeftijd koopt moet je rekening houden met extra onderhoud dat soms ook nog eens tegelijkertijd komt ( ik had vorig jaar naast twee banden een complete uitlaat aan mijn broek, terwijl niet zo lang daarvoor de dynamo moest worden vervangen). Ik houd daar ook wel rekening mee, tenslotte houd ik veel geld in mijn zak door een auto te kopen waarvan de afschrijving al door een ander betaald is. Uiteraard allemaal geen nieuws voor je, maar bedenk ook dat je voor 1000 euro geen andere hebt, althans niet eentje waarvan dit onderhoud net gepleegd is. Of je moet echt mazzel hebben.
Ik hoop dat je eventueel met hulp van het forum een heel eind komt.
Suc6 ermee, Bram.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zou niet meer investeren in zo’n bodemloze put. Overigens als je hem gaat slopen dan ben ik wel geinteresseerd in de HD pomp.
[scherts mode uit]
Dit heet onderhoud Bram en dat kun je verwachten bij een wat oudere auto. Gewoon zoals iedereen die een wat oudere auto rijdt jezelf vermannen, aftikken dat geld en weer verder genieten.
Balen Bram, gelukkig ben ik blij dat ik en me pa alles zelf kunnen.
Je kunt ook eens informeren bij de lokale garages hier;
Tesselaar, Noord Scharwoude (citroen specialist, weet alleen niet of die nog sleutelen aan bx-en)
Autobedrijf Henselmans, Noord Scharwoude;
Marco Schuyt, Noord Scharwoude.
Je kan altijd een keer bellen wat het kost.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Heb je de Hegru al gebeld? Die kunnen het vast voor minder. Moet je alleen even naar Veldhoven rijden…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Heb je de Hegru al gebeld? Die kunnen het vast voor minder. Moet je alleen even naar Veldhoven rijden…
Die ga ik zowiezo eens bellen voor de D-riem en spanrollen vernieuwen, plus evt de waterpomp….als ik daar gewoon kan wachten tot hij klaar is en het scheelt me 100 of 150 euro of zo, dan wil ik daar best een 20 euro aan diesel voor uitgeven.
Maar ik ben net naar Oldenhage geweest, Johan was vrij maar de monteur daar bij hem heeft er even naar gekeken en de koppeling gevoeld tijdens het draaien….volgens hem is de koppeling nog beslist niet slecht (niet nieuw meer natuurlijk) en zou het slecht schakelen in z’n eerste ook te maken kunnen hebben met die versnellingshevel die gesmeerd moet worden.
Ik heb nu zelf voor de deur de hevel van de koppeling wat strakker gedraait, het koppelingspedaal staat nu een stukje hoger ook en nu schakelt hij weer een stuk beter.
Alleen vrees ik dat ik hem nu iets TE strak heb gesteld….morgen maar even een stukje minder doen, hij moet natuurlijk wel het druklager vrij laten. ops:
Wat luistert dat nauw zeg…..hij is misschien 3 a 4 mm opgedraait, schat ik.
Wel heb ik nu weer een ander probleempje….ik had hem in de hoogste stand gezet om er wat makkelijker bij te werken….en JA hoor, zag opeens een plasje bij mijn rechter voorwiel…..retourslangetjes beide gebroken.
Gelukkig kan ik hem morgenmiddag even brengen en laat ik ze meteen allebei maar vernieuwen.
Maar al bij al ziet het er toch een stuk minder dramatisch uit allemaal….ik zou er ook het liefst gewoon mee door blijven rijden, want zelden heb ik een BX gehad die zo lekker veert…en ondanks dat hij met accelereren wat nagelt…zodra je eenmaal op kruissnelheid zit, is hij stiller dan de 1.9 D van de Xantia’s die wij hier hebben gehad….je merkt niet dat hij op 3500 toeren zit, wat mij bij andere 1.9 D’s nogal irriteerde…zeker t.o.v. de 1.8 en 1.9 turbodiesels die minder toeren maken bij die snelheid.
Hmm….vanmiddag de HEGRU gebeld en hen gevraagd wat het me zou kosten als ik bij hen zowel de koppeling als de D riem met 2 spanrollen laat doen :
745.- euro.
(Alleen D-riem met 2 spanrollen is 245.- euro….koppeling 500…alles incl.)
Dat scheelt me dik 250 euro bij mijn huisspecialist (is toch bijna 550 gulden)....ik ben ze alleen nog vergeten te vragen of ze ook een bon o.i.d. geven, dus dat je zoveel km’s of bepaalde tijd (6 maanden ?) garantie hebt op de werkzaamheden.
Weet iemand dat hier, of moet ik ze weer bellen.
Natuurlijk krijg je een bon (handgeschreven, dat wel), en ik neem aan dat ze ook gewoon garantie geven.
Je krijgt zelfs een stickertje met de volgende riemwissel!
Soms is ‘t net een echt bedrijf
Harm schreef:Natuurlijk krijg je een bon (handgeschreven, dat wel), en ik neem aan dat ze ook gewoon garantie geven.
Je krijgt zelfs een stickertje met de volgende riemwissel!
Soms is ‘t net een echt bedrijf
Oke, dan weet ik dat….dank je Harm












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sterker nog ze zijn gewoon verplicht garantie te geven op de uitgevoerde werkzaamheden
dat staat gewoon in de NL-wet
arjan_verkade schreef:sterker nog ze zijn gewoon verplicht garantie te geven op de uitgevoerde werkzaamheden
dat staat gewoon in de NL-wet
Jawel…..maar ik zag, toen ik naar het telefoonnummer zocht, ook Sloperij staan en zo ....en ik kan me (nog) geen voorstelling maken met wat ik aantref als ik naar de Hegru zou gaan, ze hebben geen website…dus denk je al snel aan een oude schuur ergens in Veldhoven waar ze toevallig ook nog een brug hebben.
Maar ik heb al zoveel goede verhalen gelezen op dit en andere forums over de HEGRU, dat het wel in orde zal zijn.
Overigens scheelt alleen de D riem klus met mijn huisspecialist in Haarlem precies 50 euro (295 hier en 245 bij Hegru)...daar moet dan nog zo’n 18 euro diesel voor het heen en weer rijden bij, dan scheelt het 32 euro.
Maar de koppeling doen ze voor totaal 500 euro…en dat is dik 100 euro goedkoper dan hier, dus zit ik er aan te denken dat ze alles maar in 1x doen.
Ik moet dat binnen een paar weken wel beslissen….zit nu op 299.800 km….ook al kijkt dat natuurlijk niet op een paar duizend km meer of minder, je zult het altijd zien.
Tja, tijd om te investeren inderdaad…
Of verkopen en met opbrengst+reparatiegeld de TZD van Harm kopen, weet je helemaal zeker dat je een goede auto hebt met fantastische uitvoering, sublieme staat van onderhoud én lage kilometrage?!
Geen idee of ik nu iets heel doms zeg?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Tja, tijd om te investeren inderdaad…
Of verkopen en met opbrengst+reparatiegeld de TZD van Harm kopen, weet je helemaal zeker dat je een goede auto hebt met fantastische uitvoering, sublieme staat van onderhoud én lage kilometrage?!Geen idee of ik nu iets heel doms zeg?!
![]()
Nee hoor, niks dom ....ik heb daar ook al een tijdje aan zitten te denken, WAT te doen als het zover is.
Toen ik hem in december kocht wist ik dat hij over 12.000 km er aan toe was v.w.b. de D riem, koppeling was nog weinig aan te merken.
Maar hij rijdt zo fijn, veert heerlijk zacht, is 1 van de stilste BX diesels die ik ooit heb gehad, komt ook natuurlijk omdat er geen schuifdak in zit en de deur en raamrubbers blijkbaar nog picobello zijn.
Als ik met 120 aan het rijden ben is het bijna net een Xantia qua geluidsniveau (ik zeg dus bijna hè )...en verder is er door de vorige eigenaresse al veel aan vernieuwd bij Oldenhage….dus is de kans groot dat ik sinds vele jaren maar weer eens een flinke reparatie aan een BX laat doen.
De laatste waar ik zo’n bedrag aan heb laten versleutelen was een Tzd-turbo (toen was dit forum er nog niet) en toen is o.a. de koppeling bij een dealer vernieuwd.
En dan maar zien of ik een beetje geluk blijf houden met deze.
(maar ik mis natuurlijk wel een tzd-turbo)