Dat is echt ### met peren! Overkomt mij ook steeds . Ben je bij Chyparse, comfortbollen erop, proefritje: geweldig… Drie dagen later is het weer hobbelen
. Ik ga door tot ik het helemaal voor elkaar heb.
Nu jouw geval, zou het kunnen dat door de nieuwe bollen de veeruitslag groter is en daarmee ook de vloeistof verplaatsing? Dat nu tijdens het rijden de drukopbrengst niet toereikend is? Conditie van pomp, drukregelaar, voorraadbol, smurfenolieniveau? Dat laatse kun je checken als je je metertje er even uit haalt en gangbaar maakt. Stekkertjes eraf en dan met enige kracht over de laagste opstaande rand draaien.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Metertje is gangbaar. Smurfenoliepeil staat tot net boven max.
Zou goed moeten zijn dus. Tis echt net een millimeter ofzo erboven. Kan het zien als ik het complete deksel iets oplicht. Dan gaat ie meteen zakken.
Voorraadbol is prima. Auto tikt eigenlijk niet hoorbaar.
Hoe beoordeel ik conditie van drukregelaar en pomp?
Het was echt een paar kilometer goed. Nadat ik de tank half vol had gegooid heb ik overigens ook nog 5 km goed gereden.
Ik begin het nu zo zat te worden. Begin echt spijt te krijgen dat ik mn vorige xm weg heb gedaan…
Op de hoogteregelaar reageert de dame als een gek. Schiet bij wijze van spreken omhoog…
En wat betreft die veeruitslag, hij veerde juist ongelooflijk slecht. Na die nieuwe bollen was het wonderbaarlijk. Ze zweefde als een gek en ik voelde niets meer… Voor een kilometer of 15. Toen was de pret weg.
Xsara Coupe

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Gym je regelmatig? ff door zetten ik heb dat gezijk ook aan de hand gehad, zijn ook de hydractieve bollen vernieuwd? hoe is de massa van de veercomp?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik gym hardstikke regelmatig, en ik denk ook niet dat dat invloed heeft op t feit dat de nieuwe bollen welgeteld 15 km comfortabel waren…
Massa van de veercomputer? Geen idee. Maar ik heb nu al een tweede compu. En die schakelde wel merkbaar bij heuvels.
Ik begin het geheel nu echt beu te worden. Ik heb bakken geld in die xm zitten en het schiet allemaal geen bal op…
Xsara Coupe

- Xsara Scootertje.
Yep, het kan misschien toch nog vuil zijn? Blijven zoeken hoor.
Slaap er maar een nachie over.
eXpelliarMus schreef:Yep, het kan misschien toch nog vuil zijn? Blijven zoeken hoor.
Slaap er maar een nachie over.
Vuil? Ik heb 3500 km met spoelolie gereden, daarna is het hele systeem via de remnippels doorgespoeld tot er verse smurfenolie uit kwam.
Filters zijn schoon gemaakt. En ook meteen na de wissel veerde ze slecht (wil liever een ander, drieletterig, woord gebruiken, maar denk niet dat dat op prijs wordt gesteld door de moddereters…)
Xsara Coupe
Kan het zijn dat er de eerste 15 km nog lucht in het systeem zat? Dit verdwijnt vanzelf via het reservoir.
Dat wisselvallige is juist zo balen, dat maakt het zoeken moeilijk. Er zijn meer mensen op dit forum die zodanig met deze vering problemen worstelen dat het plezier in de XM verdwijnt, of in ieder geval minder wordt. Zijn hier ook echte experts voor wie dit allemaal gesneden koek is?
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

- Xsara Scootertje.
Dan kan ik maar een ding bedenken en dat is de veer comp, hoe is de gas pedaal sensor, misschien moet je het in de elektronika en de sammenhangende componente zoeken.
Heb je de door Lucas gerepareerde ECU er al inzitten? Zoniet, dan kan dat ook een oorzaak zijn. Het lijkt mij alsof hij de hele tijd in de sportstand staat; alleen die eerste km ‘s lekker zweefde door de tijdelijk aanwezige lucht….
groet, Jan
JanO schreef:Heb je de door Lucas gerepareerde ECU er al inzitten? Zoniet, dan kan dat ook een oorzaak zijn. Het lijkt mij alsof hij de hele tijd in de sportstand staat; alleen die eerste km ‘s lekker zweefde door de tijdelijk aanwezige lucht….
groet, Jan
Jup, de door lucas geprepareerde compu zit er in. Welliswaar een H4. Mijn H5 komt er aan.
En ja, het begint het plezier van xm rijden behoorlijk te bederven. Ik snapte tot nu toe nooit waarom de dealer dit lekker vond veren, nu begrijp ik dat wel. De eerste kilomters is het ook gewoon prima, na een onderhoudsbeurt.
Het begint het rijden zelfs zo erg te bederven dat ik liever mn Xsara pak…
Xsara Coupe

- Xsara Scootertje.
Het lek komt wel boven hoor, alleen je geduld wordt wel op de proef gesteld.
Ik zit momenteel gewoon vast. Ik weet zelf geen raad meer. Mn dealer heeft het geval ook opgegeven. Ik ben echt radeloos…
Alle componenten zouden nu goed moeten zijn. Pomp werkt goed, adals zijn goed, veercyliders zijn goed, bollen zijn nu goed, voorraaadbol is goed, compu is goed.
Het zal vast iets kleins en lulligs zijn, maar ik weet het niet meer…
Computer komt er idd nog aan, de juiste, maar mij maak je niet wijs dat dat zo’n verschil maakt…
Xsara Coupe
Ik ken dat gevoel maar al te goed. Heb nog net geen deuk in de deur geschopt . Mijn volgende stap is het (tijdelijk) mechanisch uitschakelen van de sportstand, zodat hij altijd op zes bollen veert. Dit om definitief vast te stellen of de oorzaak elektronisch of hydraulisch van aard is. Je zou het volgende draadje in de gaten kunnen houden, misschien ook handig voor jou.
groet, Jan

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Vervelend om te horen, zijn je hydractivebollen ook al vervangen?
Wat mij betreft zit er teveel smurfenolie in het reservoir als het oranje hoedje net boven het max zit. Haal er wat uit totdat het oranje hoedje net boven min zit, dit scheelt al een hoop in comfort al is dit een klein gedeelte van je probleem.
Misschien moet de veercomputer na de reparatie nog uitgelezen worden om eventuele tijdelijke storingen te wissen. Als het goed is gaat je hydractivelampje samen met het ABS lampje eventjes branden na het starten. Bij mij gebeurt dit wel.
Anders geeft de Lexia (uitleescomputer) aan dat je permanente storingen hebt en dan moet je idd in sensoren/actuatoren gaan zoeken.
Succes,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
ok, ik zal de olie er uit halen.
Enne, bij mij gaat het hydractive lampje ook even branden na het contact aan zetten en gaat ook weer uit. Geen permanente storingen dus. De dealer heeft ook al gereden met de testkast er aan en daar kwamen geen storingen uit. Afgezien van de elektroklep die in februari is vervangen…
Xsara Coupe
Ps: hydractivebollen zijn van oktober vorig jaar en zijn door de dealer vorige week op druk gecontroleerd. Beide bollen hebben zelfs een hogere druk dan citroen voorschrijft. Iets van 5-10 bar hoger. Zou alleen maar comfortabeler moeten zijn dus….