











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vanmorgen vroeg naar Sohail (ZX1.4i) gereden, met hele zooi nieuwe onderdelen in de achterbak.
Wat waren we allemaal van plan dat doen aan mijn Xsara:
- D-riem + spanrol
- Waterpomp
- Multiriem (v-snaar) + spanrol
- Bougies
- Olie verversen
- Olie filter
- KVS verversen
- Kleppen stellen
- Kleppendeksel pakking
- Remschijven voor
- Remblokken voor
Aardige lijst dus
We begonnen ongeveer rond half 8.
Nadat de auto beetje was afgekoelt, hebben we eerst de olie eruit laten lopen. Daarna ook de KVS eruit.
Toen de auto aan de rechtkant opgekrikt en op een bok gezet, ook het wiel eraf gehaald. Toen nog een kap in het wiel weggehaald zo dat we de zijkant van de motor konden zien.
Vervolgens zijn we eens gaan kijken hoe de multiriem zit, en deze daarna ook helemaal verwijderd.
Ook waren de bougies verwijderd.
Toen was het de beurt voor de D-riem. Deze hebben er niet direct af getrokken, maar eerst afgetekend zodat we er zeker van waren hoe deze erop zat. Nadat de riem eraf was konden de waterpomp en de spanner af. Deze waren beide nog in redelijk staat, maar konden waarschijnlijk niet nog eens 120k mee
Vervolgens kwam het er eigenlijk op neer dat alles weer in omgekeerde volgende terug is geplaatst. Uiteraard de riem goed gecheck of die weer helemaal zat zoals die hoorde
Toen mocht de multiriem weer terug, nou ja de nieuwe dan natuurlijk
Hoe moest die er ook alweer op…? kijken nog eens kijken, toen zagen we het en zat ook direct goed na het spannen van de riem
Daarna hebben we de slang van het koelsysteem weer terug gezet en nieuwe KVS in de Xsara gegoten.
Ook moest het olie filter er weer in gezet worden, maar de oude kregen we niet uit de houder, na wat gekloot er maar uit gesloopt… Er zal wel een foefje voor zijn, maar we konden het niet vinden Het nieuwe klikte er makkelijk in, en zat ook net zo vast
De nieuwe bougies er weer in, bobine erop, en alle slangen weer terug gemonteerd.
Nadat we het kleppen deksel hadden verwijderd nog even een poging gedaan om de kleppen te stellen, maar deze stonden allemaal nog helemaal goed. Er hoefde dus geen enkele klep gesteld te worden
Zooi olie erin, en het deksel er weer op.
Toen kwam het moment dat we de auto weer konden proberen te starten.
En ja hoor liep direct in 1 keer weer helemaal prima
Sohail vond hem ook erg mooi en rustig lopen.
Nu was het grootste deel van de beurt wel klaar, nu de remmen nog.
Voor Sohail was dit ook een nieuw systeem. Na wat kijken en zoeken kwam alles eraf. En uiteindelijk ging alles er ook weer op.
2de kant ging een stuk sneller toen we van alles wisten hoe het zat
Wielen weer terug en klaar. Nu de auto weer recht stond even peilen en prima
Toen kon ik even stukje rijden. Bochtje om even zachtjes remmen, hmm harder remmen… Hmmm.. help : Oh wacht.. en uiteindelijk kwam daar weer druk in het pedaal
Das toch wel even schrikken als je het niet verwacht, hoewel het natuurlijk logisch was na het gekloot aan de remmen
Na klein rondje te hebben gereden even nog wat gecheck maar alles was prima
Uiteindelijk na het opruimen reed ik nog ruim voor 3en weg.
Incl. klaar zetten en opruimen dus een uur of 7 over gedaan
Viel ons erg mee.
Daarna naar huis gereden, maar ook verder niets vreemds in de auto gemerkt
Sohail in elk geval erg bedankt
Ik heb heel veel geleerd en vond het erg leuk, wellicht dat we nog ooit zoiets doen. Voor mij was het in elk geval een succes.
Alles is zeer vlotjes en soepel verlopen.
Is toch geweldig dat dat allemaal kan met behulp van de medeforummers
Kan ze er weer dik een ton tegenaan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi werk, klinkt goed! Geeft toch een goed gevoel om dit soort dingen eens zelf te doen bij je eigen auto, zeker als ie daarna in één keer start
Komt er nog een klein fotoverslag van??
We beginnen met 198.000 km….
Arjan Verkade schreef:Sohail in elk geval erg bedankt
![]()
Ik heb heel veel geleerd en vond het erg leuk, wellicht dat we nog ooit zoiets doen. Voor mij was het in elk geval een succes.
Alles is zeer vlotjes en soepel verlopen.
Graag gedaan
Weet iemand hoe je dat insteek olie-filter eruit kan krijgen, wat een Klote Constructie is dat zeg
Ik heb met een punttang het filter in stukken eruit getrokken, dat kreng wilde er echt niet uit, dit was eigenlijk het enige wat tegenzat.
Verder is het fijn sleutelen aan een Xsara met TU motor, je komt over makkelijk bij, alles ging makkelijk los.
Mooiste detail vind ik toch wel de tuimelaars, deze zijn voorzien van rollen waar de nok tegen aandraait, simpel maar wel efficient.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Helaas geen foto’s gemaakt
Ik had wel mijn camera bij me, maar ben het eerlijk gezegt beetje vergeten ops:
Ook loop je bijna consant met zwarte handen, dat vind ik toch ook een beetje zonde van me camera..
Gister avond nog even weg geweest, alles liep prima.
Nieuwe remmen zijn duidelijk te merken. Hoewel dit toch al 1 van de beter remmende auto’s is waar ik normaal in rijdt (geld voor alle Xsara type 2 die ik toe nu toe gereden heb) remmen de nieuwe remmen nog feller als de oude
Ongeveer na 80 km nadat we geklust hadden sloeg het nootlot toe
Kwam bij een kruising remde af en auto viel uit… Alle lampjes op het dash gingen branden. Starten maar wou niet meer aanslaan.
Toen zag ik mensen aan de overkant wijzen, die natuurlijk mijn startmotor flink hoorde draaien, en ja hoor hele plas onder mijn auto
Ik ging natuurlijk van het ergste uit, dat ik alle olie kwijt was en me blok vast stond ofzo… (ik twijfelde wel, want dan had ik toch wel eerder een lampje moeten zien?)
Gelukkig was ik bijna op bestemming en daar maar even naar toe gebeld voor hulp.
Hij probeerde me auto ook nog even te starten, hij zette het contact aan en ik zag direct het probleem, de benzineslag was los geschoten
Sohail had me al gezegd dat beetje een zwak punt was.
Slang weer terug, en gaf nu een duidelijke klik dat die vast zat.
Na wat trekken nog steed vast
Behalve dat de auto gister wat stond als die tijdje stilstond niks aan de hand dus
Ik was ook net toevallig ook net over 118.000 km heen
Vanmorgen nog even gekeken en de slang zat nog vast, en rook ook niets meer.
Verder net nog even een liter KVS erbij gedaan, dus dat zit nu ook weer mooi vol
@Digidaan
Denk dat ik maar niet 100.000 km ga rijden zonder onderhoud
Maar de D-riem kan in elk geval wel weer 120.000 km meer.
De bougies mogen er weer 60.000 km in blijven zitten.
Arjan Verkade schreef:de benzineslag was los geschoten
Sohail had me al gezegd dat beetje een zwak punt was.
Slang weer terug, en gaf nu een duidelijke klik dat die vast zat.
Na wat trekken nog steed vast
Behalve dat de auto gister wat stond als die tijdje stilstond niks aan de hand dus
Het is een mooie constructie dat kliksysteem, helaas ook een beetje zwak als het los geweest is. Ik denk dat ik hem er niet goed opgeklikt heb, eigenlijk hetzelfde verhaal als met de slang voor de carterintluchting op het kleppendeksel, deze wilde er ook geheel vrijwillig meteen goed vastklikken. Een les voor de volgende keer, goed controleren en even aan trekken om er zeker van te zijn dat ze goed vastgeklikt zitten.
Merk je nu ook dat de auto fijner/sneller/soepeler rijd na deze grote onderhoudsbeurt?
Heey mooie klus weer
Had even gebeld sohail dan had ik wel paar foto’tjes komen schieten
Wat voor tu-blok ligt hier eigenlijk in?
Grt, Ronald
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Arjan Verkade schreef:de benzineslag was los geschoten
Sohail had me al gezegd dat beetje een zwak punt was.
Slang weer terug, en gaf nu een duidelijke klik dat die vast zat.
Na wat trekken nog steed vast
Behalve dat de auto gister wat stond als die tijdje stilstond niks aan de hand dusHet is een mooie constructie dat kliksysteem, helaas ook een beetje zwak als het los geweest is. Ik denk dat ik hem er niet goed opgeklikt heb, eigenlijk hetzelfde verhaal als met de slang voor de carterintluchting op het kleppendeksel, deze wilde er ook geheel vrijwillig meteen goed vastklikken. Een les voor de volgende keer, goed controleren en even aan trekken om er zeker van te zijn dat ze goed vastgeklikt zitten.
Merk je nu ook dat de auto fijner/sneller/soepeler rijd na deze grote onderhoudsbeurt?
Remmen zijn zeker stuk beter zoals ik al zei
Denk dat die ook iets sneller aanslaat, zeker als die warm is (zelfs toen die slang eraf was geweest, direct weer aan).
Met rijden laat ik nog even in het midden, zit er nu gewoon teveel op te letten ops:
Dat is geen goede vergelijking












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sohail is net even langs geweest
Ik was wat geluiden gaan horen na de grote beurt (je gaat er dan ook meer op lette)
Even alles nog een keer goed nagelopen. Aangezien Sohail er ook een beter oor voor heeft dan ik, ben ik weer gerust gesteld
Verder was me grill aan de voorkant ook weer los gaan zitten
Ik was er toevallig al mee bezig toen Sohail belde.
Aangezien Sohail nog een soort super lijm in zijn auto had liggen hebben we die gebruikt, het zou nu niet meer los moeten kunnen komen
Daarna nog even gereden, Sohail voelde zich weer helemaal thuis achter het stuur van de Xsara
Merkte ook goed dat de remmen erg goed waren.
Zelf ook nog even klein stukje in de Xantia van Sohail gedaan.
Was ook wel even leuk, wel erg comfortabel met die comfort bollen
Arjan Verkade schreef:Aangezien Sohail nog een soort super lijm in zijn auto had liggen hebben we die gebruikt, het zou nu niet meer los moeten kunnen komen
En tijdens het zoeken naar de lijm vond ik een nokken-as keerring die ik nodig heb
Binnenkort de boel maar eens uitmestten in mijn Xantia, het is zo een rijdend Citroen magazijn waarvan ik soms niet meer weet wat ik erin heb liggen
Wat het rammelen betreft, ja TU motoren rammelen altijd wel wat, maar het was gelukkig niets ernstigs, alle belangrijke zaken zitten goed vast. Denk dat het gewoon een beetje kantelende zuigers zijn daar hebben TU motoren toch wel last van.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vandaag is de Xsara naar de dealer geweest voor de APK.
Deze verliep rond 20 sept, maar omdat ik volgende week op vakantie ga heb ik er liever meer weer een verse op
Kreeg weer een leuke leenauto mee:
Zwarte C3 1.4 16v op 16” lichtmetaal
Met alle denkbare opties zoals: climate control, cruise control parkeersensoren, etc.
Toen ik instapte had die ook nog maar 319 KM op de teller
In deze uitvoering vind ik het een erg leuke auto om te zien.
De subtiele dealer reclame misstaat ook niet eens, ik heb wel eens erger gezien op demo auto’s
1.4 16v is een erg soepele motor moet ik zeggen
De stoelen gaven ook prettige zit zo in de eerste indruk. Deze had ook armsteunen wat ik altijd wel prettig vind.
Toen ik smiddags terug kwam was de Xsara probleemloos door de APK
Verder had ik gevraagd op het benzinefilter te vervangen, dit hadden Sohail en ik zelf niet gedaan. Daar schijn je zonder brug wat lastiger bij te komen.
Ze zouden ook nog even kijken naar een trilling in het stuur, nog niet meer op de snelweg gereden om te kijken of het verbeterd is.
Ook is de stuurbekrachtigingsvloeistof (leuk woord voor galgje ) vervangen.
Arjan Verkade schreef:Toen ik smiddags terug kwam was de Xsara probleemloos door de APK
Ik had niet anders verwacht gezien de staat van de auto
Arjan Verkade schreef:Ook is de stuurbekrachtigingsvloeistof (leuk woord voor galgje
) vervangen.
Was wel nodig gezien de kleur, merk je nou ook dat de auto fijner/lichter stuurt :
Zo te horen kan jouw auto er weer even tegenaan Arjen en moet die vakantie geen probleem zijn
Fijne vakantie!
We beginnen met 198.000 km….
Echte kwaliteitsauto’s zijn het die Xsara’s












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Arjan Verkade schreef:Toen ik smiddags terug kwam was de Xsara probleemloos door de APK
Ik had niet anders verwacht gezien de staat van de auto
Arjan Verkade schreef:Ook is de stuurbekrachtigingsvloeistof (leuk woord voor galgje
) vervangen.
Was wel nodig gezien de kleur, merk je nou ook dat de auto fijner/lichter stuurt
:
Thanx
Moet eigenlijk eerlijk zeggen dat ik niet erg veel verschi merk ops:
De garage zei ook dat ze normaal gesproken er geen onderhoud aan doen, maar dat wist je denk ik al.
Misschien dat ik eerst wat km’s moet maken
Of door mijn kleine 1.4i motor werkt het systeem wat minder goed?
Ik denk dat de Xsara van mijn ouders (1.6 16v) iets lichter stuurt.
Die leen C3 stuurde helemaal belachelijk licht (zelfs met die grote wielen)