




















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik ben geen CX-expert, maar klopt het dat de CX GTI T2 een grote en soms een kleine spoiler heeft ?
Kan natuurlijk zijn dat de achterklep eens is vervangen? Ben nieuwsgierig hoe het zit.
Gr. Arno wink
Elke Cx GTi Turbo (ook Turbo 1) heeft de grote spoiler op de achterklep. Sommige mensen vinden dit niet passen bij een Cx en vervangen de spoiler door de kleinere spoiler van de ‘gewone’ GTi. Vandaar dat je ook Turbo’s met kleine spoiler ziet rijden.
Hoe zitten de spoilers op de achterklep gemonteerd? Ik overweeg de mijne eraf te halen.
moyen-achat schreef:Hoe zitten de spoilers op de achterklep gemonteerd? Ik overweeg de mijne eraf te halen.
dat is helaas niet zo makkelijk als de spoiler er orgineel op zit dan zitten er schroeven achteronder in die draai je eruit
dan spoiler omhoogdrukken uit de klipjes
de klipjes druk je van de klep af
dan blijven er alleen stalen puntjes staan (soort popnagels) die zou je er dan af moeten slijpen om de klep weer glad te krijgen
heeft de Prestige T2 niet toevallig wel de gewone spoolert?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
eviltwin schreef:heeft de Prestige T2 niet toevallig wel de gewone spoolert?
Ja. Als er een Turbo-spoiler opzit is dat volgens mij eigen creativiteit van de eigenaar, hoewel ik niet weet of ‘t een optie is geweest.
Citroën hield in de folders altijd vol dat de Turbo spoiler nodig was om de CX bij 220km/h op de weg te houden, ook de C6 heeft trouwens hiervoor een spoiler nodig. Het zit hem in de concave achterruit. De C_W is ook iets lager (0,345 om 0,355 iirc) met de T-spoiler.
De gewone spoiler is denk ik niet zo effectief en dat ten koste van extra weerstand. Als je niet van plan bent om >200km/h te rijden dan kan je dus wel met de gewone spoiler volstaan.
De Prestige heeft een hoger dak en een langere koets (en extra gewicht) dus die heeft minder de neiging om achter op te stijgen. Door de hogere bouw heeft hij al veel meer luchtweerstand.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de gewone GTI met >180km/h nog super stabiel op de weg lag.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
maar met 260+ heb je aan die T-spoiler niet meer genoeg


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dat kan ik beamen. Daar kon mijn BX break niet tegenop.
eviltwin schreef:—CUT—Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de gewone GTI met >180km/h nog super stabiel op de weg lag.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Mijn 2000 doet het schitterend zo rond de 110, volgens mij is die spoiler maar onzin.
Wel had ik een keer last in de looping, de down force aan de voorkant viel me onder de 240 km/u wat tegen.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
--Arne-- schreef:Wel had ik een keer last in de looping, de down force aan de voorkant viel me onder de 240 km/u wat tegen.
Toch, ik vind m’n GTiT vanaf zo’n 160 juist stabieler voelen dan bijv. rond de 120, al heeft dat niks met spoilerts te maken.
De T2 is sowiezo een auto die heerlijk is om lange einden hard te rijden. Heb een tijdlang dagelijks Groningen-Enschede op en neer gereden. Hele stuk door Duitsland rond de 190 blijven toeren, zonder heen en weer gestuiterd te worden over hobbeltjes in het wegdek. Rechtuit stabiliteit wordt heel erg geholpen door het Diravi systeem denk ik.
Om echt het nut van de spoiler te kunnen beproeven zul je hem over het circuit heen moeten stampen, maar dat zal ik met mijn wagen niet snel gaan doen…
Bijkomend voordeel van het laagtoerige blok is dat je benzineverbruik nog redelijk acceptabel blijft. Gemiddeld rond de 1 op 8 bij 190 km/h constant, misschien dat de spoiler ook wel voornamelijk voor de stroomlijn is?
Anyway, ik vind de spoiler gewoon mooi
Karakter herken je aan de auto…















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als je boven de 160 rijdt, voel je met een CX een aanmerkelijk verschil tussen de kleine en grote spoiler. Bij de grote slaat de wind in de gaten en blijft daar als het ware ‘hangen’, wat veel neerwaartse druk op de vrij lichte staart geeft.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
ik zou het niet doen,
normaal gesproken heb je te maken met ongeveer 50-100kg lift bij 200km/h. Volledig afhankelijk van het ontwerp uiteraard.
Stel dat het op de CX 80kg is, en de spoiler dit volledig opheft. Uitgaande van normale aerodynamica (geen turbulente omslagpunten oid) komt dit neer op:
200km/h 80kg
150km/h 45kg
100km/h 20kg
45kg lift achter lijkt niet veel, maar je hebt dus ook 45kgf minder remkracht
Op een noodstop vanaf 80km/h scheelt dit 2,5m, die zul je maar net nodig hebben
NB. Het is niet hetzelfde als 80kg aardappelen achterin, omdat je die ook nog moet afremmen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Uitgaande van normale aerodynamica (geen turbulente omslagpunten oid) komt dit neer op:
Ik veronderstel dat je dan uit gaat van laminaire stroming van de lucht rond de Cx.
Nee het tegenovergestelde, de stroming zal sowieso turbulent zijn, bij dit soort snelheden. Bij 100km/h is het Reynolds getal > 2*10^6 (N.B overgang laminair-turbulent ligt tussen Re = 10^5 en 10^6)
Omgekeerd een auto moet (bij ~2m breedte) langzamer dan 0,5m/s rijden om laminair te zijn! Anders geldt ook niet dat de luchtweerstand oploopt met het kwadraat van de snelheid: F_X = 1/2 rho V^2 C_X * A
Of de grenslaag laminair blijft hangt ook van het Reynolds getal af:
lager dan 200.000: bij 25m/s komt dat neer op 8cm.
De grenslaag is dus al turbulent vanaf de voorrand van de motorkap, tel hierbij op dat de stroming in het vrije veld niet schoon is (turbulentie van andere auto’s etc.)
Turbulentie zegt iets over de verhouding in de stroming (op micro schaal) tussen traagheidskrachten en visceuze krachten. Je moet de bovenstaande twee definities van turbulentie niet verwarren met andere effecten die belangrijk zijn: wervels en loslating. Dat zijn effecten die op veel grotere schaal spelen.
Zonder al te simplistisch te willen doen over dit soort dingen, maar een spoiler zit er om ofwel:
-een omslag laminair-turbulent te forceren. (niet nodig)
-een wervel te fixeren.
-loslating te forceren (spoiler-lip)
Die laatste twee zijn op de achterkant van een auto vrij handig.
Wat ik dan weer niet weet (meen te weten) is of de (veronderstelde) turbulente stroming boven de achterzijde ook een onderdruk (en dus lift) zou creëren die een vergelijkbare grootte heeft als wanneer de luchtstroming laminair zou zijn.
Stel dat je inderdaad slechts 10mm/s rijdt dan slaat de grenslaag om bij een lengte van ~2km. Bij 10mm/s hoef je je over lift trouwens weinig zorgen te maken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik snap er geen moer meer van, maar het klinkt allemaal heel logisch.
wat ik weet, proefondervindelijk, is dat de spoiler op the beast, die oorspronkelijke, niet meer genoeg is. gemerkt op het circuit van le mans, dat de nieuwe toch echt zijn werk doet. gelukkig….