hallo eendrijders,
ik had even wat vraagjes, ik mag over paar maand mijn rijbewijs gaan halen, en mijn eerste auto moet natuurlijk een citroën zijn
alleen nou wou ik altijd een bx hebben, alleen ik ben er wel achter dat die kosten aardig kunnen oplopen en dan met name de verzekering, maar ook onderhoud kan duur worden, en er is weinig zelf te doen.
Ik heb inmiddels ook een beetje een oogje op de eend gekregen, hoe meer ik mij erin verdiep, hoe mooier ik ze vind worden. maar nou ben ik benieuwd naar ervaringen over een eend. en enkele specificaties.
Ik ben er al achter, dat de aanschaf van een (in redelijke staat zijnde) eend toch al aardig oploopt, maar dat is niet zo’n heel groot probleem.
nou wil ik wel graag weten, wat zijn ongeveer de onderhoudskosten voor een eend, en hoeveel kun je zelf doen/leren doen. de vaste lasten als wegenbelasting en ook de verzekering (daarvan weet ik het tarief via ccnl) zijn stuk lager al als een bx. maar waarop moet ik rekenen qua verbruik (benzine)? de eis was toen de tijd 1:33 maar volgens mij is dat niet gelukt? wat is een redelijk haalbaar verbruik van een eend?
ook wil ik graag weten wat de voordelen van een eend zijn, en of je goed (lees redelijk) kan zitten achter het stuur (ben tegen de 1,90 meter). en misschien nog wat andere eigenaardigheden van een eend, leuke kanten maar ook minder leuke kanten. ik zou het fijn vinden als jullie mij een beetje meer inzicht in de eend kunnen geven.
ik heb ook geen idee hoe zo’n eend rijd, nog nooit in gezeten/gereden ops: maar ik neem aan, comfortabel gezien het “eierenverhaal”
allen alvast bedankt voor uw informatie en voor de duidelijkheid, ik heb het zo over de kosten, maar ben niet iemand die een mooie citroën zal gaan verwaarlozen, dus wees allen gerust
Groeten, Jan Prenger
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
bedankt voor deze reactie rob, hier kan ik wel wat mee,
ik ben niet van plan om de eend voor woon-werk verkeer te gebruiken, of in mijn geval woon-opleiding verkeer . maar meer voor de overige ritjes, en voor het rijplezier. ik krijg namelijk straks een OV-jaarkaart, maar wil toch wel graag een auto hebben, aangezien onze auto thuis niet altijd aanwezig is, (en geen citroën meer is ) maar ik wil wel graag een auto, en het is zoals het er nu uitziet nog niet echt noodzaak om een auto te hebben straks, maar ik wil wel graag een auto. en aangezien verzekering van een BX best duur is (ook op ouders naam verzekeren nog vrij prijzig) zie ik een eend wel zitten, ook omdat, voor zover ik het begrepen heb, je daar vrij eenvoudig zelf aan kan (leren) sleutelen, wat ik ook wel leuk vind om te doen.
Jan
Voor persoonlijke verbruikscijfers kan je hier even kijken: http://members.home.nl/lelijke-eend/Kilometerstanden/Kilometerstanden.htm
Je kan zo’n beetje alles aan de Eend zelf doen, maar je moet even weten hoe het moet (klinkt logisch, dat weet ik). Voor aankoopstips heb ik de volgende links:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/aankoop1.html en
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/aankoop2.html
De grootste bedreiging voor de Eend is roest. Kilometerstand is even interssant als het aantal snorharen van de kat van de buren.
Volgens Citroën gaat de Eend 108 km/u, maar als het hele spul goed afgesteld staat, overschrijd je dat wel. Persoonlijk rij ik liever wat rustiger, dus vrachtwagensnelheid. En de acceleratie meet je niet met een stopwatch, maar met een meerjarige kalender.
Schijt aan originaliteit.
Mjn verbruik lag eerst op de 1: 15….Is daarna meer geworden 1: 13, maar dat komt door de brede banden. Eerlijk gezegd let ik zelf niet op het verbruik, af en toe wel eens nagerekend ....
En verder qua kosten: wegenbelasting tegen de 100€ PER JAAR, verzekering hangt af van waar ze verzekerd bent. Ikzelf betaal 190€ per jaar….
Onderhoud: In mijn eend heb ik twee jaar rondgereden met 2x een beurtje (laten doen). Zelf wel dingen vervangen: ashoezen, schokbrekers achter, uitlaatdempen, aircoklep, en de voorspatborden, motorkap en de bank voor stoelen opgeruimd.
In de twee jaar geen pecht gehad (ruim 10000km zonder noemenswaardige problemen).
beurten voor een eend zijn zelf te doen, als je een vraagbaak ed hebt. zelf nooit aan begonnen ops: .
Voor meen onderhoud info:
http://www.2cv.nl/alledag/onderhoud.html
Mijn eend heeft momenteel geen apk dus rij ik met die van me pa. Dagelijks een km of 35. Als je weinig snelweg rijdt is het geluid(motor) wel te doen. Op snelwegtempo (plankgas- tegen de 120 aan) is het met een leuk radiosysteempje wel te overstemmen.
Het is minder leuk om met veel en harde regen en wind te rijden. De ruitenwissers hebben 1 stand, en over rijden met wind zwijg ik maar (lichte auto….).
Tom Duckpower schreef:(...) en over rijden met wind zwijg ik maar (lichte auto….).
Ik niet, dat is namelijk leuk
Schijt aan originaliteit.
Allemaal bedankt voor de reacties,
Volgens mij moet het allemaal wel te doen zijn zo’n eendje, en ik heb zo’n voorgevoel dat het rijden in een eend zoiezo al genoeg plezier oplevert . alleen ik zit toch ook te denken aan een andere citroën, een hydraulisch geveerde, alleen dan wel een oldtimer, zodat de wegenbelasting al nie meer zo duur is, alleen ik denk niet dat dat een verstandige keuze is, omdat die kosten volgens mij véle malen hoger liggen als een eend. en het verbruik, is niet het allerbelangrijkste, ik vind 1/13 al wel netjes, doe ik gewoon regelmatig toertochtje naar dld, paar km ik ga de websites even goed doorspitten. en het heeft geen haast, moet toch nog wachten tot eind juni dan heb ik (hopelijk) mn rijbewijs. maar ik hou gewoon advertenties goed in de gaten, en kijk wel waar ik tegenaanloop…. ik ga denk ik ook maar eens proberen om binnenkort in een eendje te rijden, kijken hoe dat zit enzo. maargoed, toch allen bedankt voor de reacties!
En een AX-je dan? Citroën, klein, licht, zuinig, als ik het allemaal zo lees redelijk probleemloos. Geen gecompliceerde hydrauliek, niet zo kwetsbaar (sorry) als een Eend. Kortom: dat kan ook!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, rijden in een eend is erg leuk, als je er warm voor loopt.
Wat betreft de veiligheid, doordat je bewust bent van het feit dat de eend niet echt veel bescherming biedt (in de praktijk valt dit trouwens mee, mits bebouwde kom) rij je ook een stuk voorzichtiger. Je zal je afstand meer in de gaten houden, je bent bewuster van je remweg enz…enz…
In een moderne auto ben je omringt door stuur/rem bekrachtiging, abs, en wat voor afkortingen dan ook. Hierdoor ben je je vaak niet bewust van je kwetsbaarheid en worden er vaak onbewust risico’s genomen. Bij een eend dus niet…
Naar mijn bescheiden mening biedt een eend zoveel plezier, dat de nadelen snel vergeten worden, sterker nog; het wordt leuk om “te roeien met de riemen die je hebt”.
Dus, vind je een eend leuk, dan moet je je niet laten weerhouden door niet-2cv-liefhebbers, want wat voor hun nadelen zijn, zijn voor jou wellicht juist redenen om er een te kopen!
Succes met je keuze!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Een AX is perfect! Dit rijdt goedkoper dan een 2cv.
Een AX is super betrouwbaar muv de 1.0 die wil wel eens problemen hebben met kantelende zuigers en lekke koppakkingen.
Rijdt tevens nog bijzonder comfortabel ook voor zo’n klein bakkie.
Maar voor plezierig auto rijden heb ik de eend. Dit kan overigens ook goedkoop zeker als ie belasting vrij is kun je ook al voor 50 euro per jaar verzekeren. Alleen een eend is minder zuinig (ik rij 2cv : 1 : 10-1 : 12,
AX 1 : 14-1 : 17) en heeft ook meer onderhoud nodig. Verder is een eend bijzonder roestgevoelig en een AX kent haast geen roest op een paar plekjes na.
Maar als het om kosten gaat is een AX goedkoper op lange termijn.
gr.MArtijn
leuk dat jullie de ax erbij halen, maar om één of andere reden, spreekt mij dat dus weer totaal niet aan, sorry voor de ax-liefhebbers ops: . ik weet ook niet waarom, maar nee, ik vind dat gewoon niet wat. ookal is hij licht, zuinig en goedkoop.
patje74: ben ik het idd mee eens, met een eend zal je denk ik ook wel voorzichtiger rijden, plus het voordeel, een boete word al moeilijk, en hard ergens tegenop rijden lukt niet, en al zeker niet in de bebouwde kom .
en de opmerking, roeien met de riemen die je hebt goed gezocht, roeien is mn allergrootse hobby naast auto’s, toevallig .
patje74 schreef:Wat betreft de veiligheid, doordat je bewust bent van het feit dat de eend niet echt veel bescherming biedt (in de praktijk valt dit trouwens mee, mits bebouwde kom) rij je ook een stuk voorzichtiger. Je zal je afstand meer in de gaten houden, je bent bewuster van je remweg enz…enz…
In een moderne auto ben je omringt door stuur/rem bekrachtiging, abs, en wat voor afkortingen dan ook. Hierdoor ben je je vaak niet bewust van je kwetsbaarheid en worden er vaak onbewust risico’s genomen. Bij een eend dus niet…
Klopt. Ik had meer dan 2 jaar in BX’en en meerdere moderne auto’s gereden, vol met alle nieuwe snufjes. In dat soort wagens hoef je enkel het gas in te trappen en het stuur met een pinkje bedienen. Das alles (op remmen en schakelen na ).
Na de aankoop van de 2CV reed ik héél anders, omdat je echt dat extra verkeersveiligheidsgevoel krijgt, wat Patrick beschrijft. Je bent je honderden malen bewuster van het feit dat je echt aan het verkeer deelneemt. Zeker in de winter moet je werken om je eend recht op de weg te houden. Met harde wind heb ik eens de Brienenoordbrug bij Rotterdam opgereden toen ik zowat naar alle kanten vloog. Ook ging het omhoog niet harder dan 85 à 90 km/h
Ik wou net ff een sjekkie draaien toen ik daar aan kwam rijden, maar dat heb ik dus maar ff niet gedaan… (al moet ik bekennen dat een sjekkie draaien tijdens het rijden in een BX ook niet echt veilig is, maar goed).
Het was echter heeeeerlijk om in zo’n eendje te moeten ploeteren tegen ijs, regen en sneeuw in. En inderdaad van binnen wordt het pas redelijk laat warm, al was mijn eend een goeie verwarmer. Lekkere warme voeten, maar wegens alle kieren en gaten in de bodem ging die warmte er net zo snel weer uit….
In het zonnetje is het heerlijk om met het dakkie open te rijden: echt dat cabrio-gevoel en mensen op straat die je jaloers aanstaren
Goed, succes met je keuze in ieder geval
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
heb jaren een eend als enige auto gereden gaat prima, zeker 300.000km mee gereden in loop der jaren. Alleen aanschaf is wel hoger dan een ax bijvoorbeeld. De eend is nu niet meer het goedkoopste wat je rijden kunt. Maar als eerste auto wel ideaal, als je een beetje handig bent kun je echt alles vervangen. Ik ben 1,90 meter en dat gaat prima in een eend. Wat wel is, een club is wat dat aangaat beter dan speciaal met zon bank, wel veel leuker, maar zit beroerde
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ik heb in mn special ook stoelen gezet…waarvan de mijne is voorzien van een lekkere schapenvacht….
heerlijk…..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bhéé!
Ach, het is net wat je wil. Ik zou persoonlijk nooit van mijn bank af willen. Maar ik gebruik hem dan ook niet dagelijks…
t was dat mn bank niet meet helemaal 100% was…..
stoelen gaan ook vervangen worden door andere….
ach, zo blijft je bezig
Ik moet eens wat meer bezig zijn aan mn eend ipv hier te lullen ops: