Ik ben op zoek naar een vervangende auto voor mijn huidige ZX. Gezien het aantal kilometers dat wij rijden, wordt het een G3 en een Citroen .
Nu heb ik op Marktplaats de volgende auto gespot: Link , het verhaal spreekt me hier wel van aan, betaalbaar en goed onderhouden.
Nu woon ik in Groningen, dus ik kan niet ‘even’ naar Ulft rijden. Ik wil er best heenrijden, daarom enkele vragen.
-Is het de moeite waard om te gaan kijken? Het verhaal lijkt haast te mooi om te kunnen kloppen…
-Waar moet ik eventueel op letten?
-Ik heb niet zoveel verstand van auto’s dat ik ‘zo’ even kan zien of het daadwerkelijk een goede auto is. Kan een aankoopkeuring bij een Citroendealer in de buurt dan uit? Of misschien zoiets ?
Andere opmerkingen, tips en vragen zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Alvast bedankt!
Datum eerste afgifte Nederland 23-10-1998
Datum eerste toelating 23-10-1998
Datum aanvang tenaamstelling 03-03-2007
Vervaldatum APK 23-03-2008
Wacht op keuren Nee
verder is de driem een beetje raar die is of 120000km of 10 jaar dus bij deze zou dat betekenen of de 2e keer al of slecht onderhouden ?
verder als ik naar de dingen kijk die vervangen zijn denk ik eerder dat het motorblok uit elkaar is geweest vanwege de lpg installatie
heb dit namelijk zelf ook gehad bij mijn xantia en precies de zelfde dingen vervangen .
verder is het zonder garantie dus als er na aankoop wat mis is komt dit voor je eigen rekening
neem contact met de eigenaar op en vraag om openheid en fotos van het onderhoud en de rest van de auto.
citroenc2 schreef:
verder als ik naar de dingen kijk die vervangen zijn denk ik eerder dat het motorblok uit elkaar is geweest vanwege de lpg installatie
heb dit namelijk zelf ook gehad bij mijn xantia en precies de zelfde dingen vervangen .
Er staat anders geen koppakking bij of koprevisie. Het is dus waarschijnlijk gewoon een uitgebreide grote beurt geweest met riemen.
De 1.6 in de Xsara is een sterke motor (ook op LPG) met als enig bekend manco dat de koppakking wel eens wil gaan zweten op hogere leeftijd. Dan gaat ie op het hoekje onder de dynamo olie zweten naar buiten of naar het koelwater.
Informeer aub wel waarom de auto wordtverkocht en gebruik je mensenkennis om te beoordelen of het valide is. Ik vind het niet zo voor de hand liggend om een auto waarin niet al te lang geleden zoveel recent onderhoud aan is gepleegd zomaar te verkopen omdat het weer eens tijd werd voor wat anders…












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is de allereerste Xsara type 1 berline die ik in het geel zie
Ik dacht zelfs dat geel alleen op de Coupé geleverd werd bij type 1
Van type 2 heb ik wel al breaks en berlines in mijn kleur geel gezien.
Naar mijn idee is dit een zeldzaam iets, zeker op LPG
Km stand is best netjes op LPG, verder zijn Xsara’s erg betrouwbaar


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:
verder is de driem een beetje raar die is of 120000km of 10 jaar dus bij deze zou dat betekenen of de 2e keer al of slecht onderhouden ?
Dat heel goed verklaarbaar. De kilometerstand 172215Km kan heel goed overeen komen met de datum van aanschaf, 03-03-‘07. Kortom, waarschijnlijk heeft de huidige eigenaar een erg grote beurt incl. alle riemen bedongen bij de aankoop. Dit klinkt toch vrij logisch, of niet?
In eerste instantie lijkt dit dus meer in je voordeel te werken, dan in je nadeel.












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarschijnlijk is de riem ook gewoon iets te laat vervangen.
Dat is een risico natuurlijk, maar als die nu vervangen is is dat risico weer weg
patje74 schreef:citroenc2 schreef:
verder is de driem een beetje raar die is of 120000km of 10 jaar dus bij deze zou dat betekenen of de 2e keer al of slecht onderhouden ?
Dat heel goed verklaarbaar. De kilometerstand 172215Km kan heel goed overeen komen met de datum van aanschaf, 03-03-‘07. Kortom, waarschijnlijk heeft de huidige eigenaar een erg grote beurt incl. alle riemen bedongen bij de aankoop. Dit klinkt toch vrij logisch, of niet?
In eerste instantie lijkt dit dus meer in je voordeel te werken, dan in je nadeel.
zou ook kunnen maar heb wel me bedenkeningen want waarom dan na een paar maanden verkopen
want als de garage deze dure dingen allemaal doen moet de aankoopprijs hoog geweest zijn
verder is de verdamper ook vervangen tergelijketijd met de riemen
te laat vervangen zou wel niet want er is niemand die 50000km doorrijd met een oude riem


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het blijft gissen, tot je de verkoper belt en die een betrouwbare verklaring geeft.
Maar ik zie nu niet echt een logische en voor de hand liggende verklaring voor het idee dat het blok aan stukjes is geweest.
Dat is wel een erg horrorscenario, vind je niet?












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:te laat vervangen zou wel niet want er is niemand die 50000km doorrijd met een oude riem
Er zijn zat mensen die dat doen
Niet iedereen kent die risico’s en de kosten van als die breekt.
50.000 is idd wel wat veel, maar zoals patje al zegt die riem is miscshien al een tijdje terug vervangen
patje74 schreef:Het blijft gissen, tot je de verkoper belt en die een betrouwbare verklaring geeft.
Maar ik zie nu niet echt een logische en voor de hand liggende verklaring voor het idee dat het blok aan stukjes is geweest.
Dat is wel een erg horrorscenario, vind je niet?
ik heb er toch ook ervaring mee gehad verdamper kapot en koppakking naar de klote
verder zoals ik hierboeven al heb gezegd moet hij de man bellen en vragen


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jep, maar je moet wel beseffen dat jij een uniek geval bent, en dat geld ook voor je ervaringen.
Ik heb zojuist met de eigenaar gesproken. Hij heeft het onderhoud deels zelf gedaan en deels laten doen bij de lokale Citroen-dealer. Het is regulier onderhoud geweest.
Hij verkoopt hem omdat hij hem heeft gebruikt voor de vakantie en nu iets anders wil.
Ook geeft hij aan dat de uitlaat wat geluid ‘lekt’ en een beetje trilt. Volgens hem ligt het aan de einddemper en doet het zich alleen voor bij stationair draaien. Kan dit en wat gaat het kosten om dit dan te laten vervangen?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Uitlaatje moet je gewoon even bekijken, daar is weinig van te zeggen. Dit soort zaken komen bij alle auto’s voor.












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eindedemper laten vervangen is denk ik rond de 100 euro














































Totaal aantal Berichten: 43390
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vanloenen schreef:Ik heb zojuist met de eigenaar gesproken. Hij heeft het onderhoud deels zelf gedaan en deels laten doen bij de lokale Citroen-dealer. Het is regulier onderhoud geweest.
Hij verkoopt hem omdat hij hem heeft gebruikt voor de vakantie en nu iets anders wil.
Ook geeft hij aan dat de uitlaat wat geluid ‘lekt’ en een beetje trilt. Volgens hem ligt het aan de einddemper en doet het zich alleen voor bij stationair draaien. Kan dit en wat gaat het kosten om dit dan te laten vervangen?
Een Xsara-dempertje of tussenpijp zal je de kop niet kosten. Laat je vooral niet bangmaken door de hororverhalen of doem-scenario’s van c2. Hij bedoeld het goed, maar heeft niet de technische kennis die anderen op dit forum wel hebben. Ten eerste betrof het in zijn geval een Xantia, en ten tweede had hij waarschijnlijk gewoon pech. In ieder geval kun je de motor van de xantia van c2 NIET vergelijken met de 1,6L motor van deze Xsara.
De TU 1,6, zoals in deze auto, staat bekend als zeer betrouwbaar en kan zorgeloos hoge kilometerstanden halen. Zoals Marten al eerder schreef is de olie-lekkende koppakking het enige probleem wat je tegen zou KUNNEN komen. Verder gaat er nog wel eens een wielremcilindertje van de achter (trommel) remmen lekken, maar ook dat is niets waar je leeg op zal lopen. De 1,6 motor levert genoeg vermogen om lekker mee te komen en is aangenaam zuinig en redelijk stil. Al met al is de Xsara een fijne wagen, hooguit een tikkie saai en gedateerd.
Wat het LPG betreft: Rijdt met de auto, en let op of ie soepel is, goed wil aanslaan met warme motor en of er geen oranje lampjes gaan branden tijdens het rijden op LPG. Rij ook een stuk op benzine, om te weten of dat ook goed werkt en lekker loopt. Wil je absolute zekerheid? Overweeg dan een aankoopkeuring bij Dealer of ANWB.
Veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman771 schreef:Rijdt met de auto, en let op of ie soepel is, goed wil aanslaan met warme motor en of er geen oranje lampjes gaan branden tijdens het rijden op LPG. Rij ook een stuk op benzine, om te weten of dat ook goed werkt en lekker loopt.
Hele goede tip
Het kan nogal een verschil maken of de motor koud of warm is dus probeer minimaal twintig minuten te proefrijden. Is de motor al warm als je aankomt wacht dan even indien mogelijk. De motor vantevoren warm laten lopen kan een manier zijn om problemen te verbloemen.
De prijs lijkt me fair. Wil je echter zeker van je zaak zijn zul je er echt even op af moeten. Blijf je dan nog met vragen zitten zijn er hier altijd mensen die je met hun eigen ervaring bij kunnen staan.
Succes met de afwegingen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!