Berlingo Electrique
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 29 januari 2005 12:14 AM

Is er iemand van jullie op de hoogte van het feit dat er ook Berlingo Electriques rondrijden in Nederland?

Heeft een van jullie er ooit een gezien? Confused:

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 29 januari 2005 03:46 AM
  [ # 1 ]

Sterker nog, ik heb erin gereden.
Een heel aparte ervaring. Wat je niet verwacht is dat je de contactsleutel moet omdraaien, alsof je de motor start. Je hoort niets (uiteraard) alleen een beetje het werken van het chassis en de carrosserie, het kraakt en piept een beetje. Je wordt je er al gauw van bewust dat de overige verkeersdeelnemers (ik bedoel dan de voetgangers en fietsers) je niet horen aankomen. Je moet daar erg op bedacht zijn.
(zie het verslag in een CITROExpert van een paar jaar terug).

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 januari 2005 04:03 AM
  [ # 2 ]

In een elektrische auto rijden is inderdaad heel apart, maar wel leuk.
Ik heb in 2002 op de autoshow in Parijs in een elektrische Saxo gereden, sleuteltje omdraaien en je hoort alleen de pomp van de stuurbekrachtiging zachtjes zoemen. De auto was bepaald niet traag, al had ik meer oog voor de mooie blonde gastvrouw/instructrice naast me die met haar voet op de dubbele bediening zat om in te grijpen voor het geval het mis mocht gaan.

Overigens heb je in Parijs hier en daar oplaad plekken voor elektrische auto’s, vlakbij Champs Elysees heb je er eentje zitten.

Als ik het geld had, dan zou ik die elektrische AX bij Bart Ebben kopen en er zonnecellen op monteren, dan rij je bijna helemaal gratis, dat ding is volgens mij vrijgesteld van de wegenbelasting.

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 29 januari 2005 06:24 PM
  [ # 3 ]

Leuk om te horen allemaal. Ik heb ook enige ervaring met elektrieke Berlingo’s, Ik rij er bijna dagelijks in Very Happy

Twee jaar terug heeft de Koninklijke Luchtmacht (waar ik voor werk) besloten om een dertiental Berlingo’s Electrique aan te schaffen, voor elke Luchtmachtbasis een. Sindsdien rij ik dus bijna elke dag in de Electrique, naast m’n eigen BX

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 29 januari 2005 09:44 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Als ik het geld had, dan zou ik die elektrische AX bij Bart Ebben kopen en er zonnecellen op monteren, dan rij je bijna helemaal gratis, dat ding is volgens mij vrijgesteld van de wegenbelasting.

Electrische auto’s zijn inderdaad vrijgesteld van wegenbealsting, dat is zeker een mooi voordeeltje!

Aan de andere kant… volgens mij wordt je niet echt vrolijk als je de accu’s moet vervangen Rolling Eyes

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2005 03:46 AM
  [ # 5 ]
HDI schreef:
ZX1.4i schreef:

Als ik het geld had, dan zou ik die elektrische AX bij Bart Ebben kopen en er zonnecellen op monteren, dan rij je bijna helemaal gratis, dat ding is volgens mij vrijgesteld van de wegenbelasting.

Electrische auto’s zijn inderdaad vrijgesteld van wegenbealsting, dat is zeker een mooi voordeeltje!

Aan de andere kant… volgens mij wordt je niet echt vrolijk als je de accu’s moet vervangen Rolling Eyes

Dat is inderdaad een groot nadeel, er zitten iets van 20 of meer accu’s in.
Ik weet niet of die nu duurder zijn dan de normale accu’s voor het starten van een benzine/diesel auto, dat soort accu’s zijn geschikt om een hoge startstroom te leveren. Terwijl in elektrische auto’s, heftrucks, etc zogenaamde “tractie batterijen?” zitten, die kunnen geen hoge startstroom leveren maar wel een constante stroom voor een langere tijd.
Aan de andere kant, de lage kilometerprijs en geen wegenbelasting compenseren de vervanging van de dure accu’s.

@martijn78, zijn die elektrieke Berlingo’s nog een beetje vooruit te branden? topsnelheid?

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 31 januari 2005 10:51 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:
HDI schreef:
ZX1.4i schreef:

Als ik het geld had, dan zou ik die elektrische AX bij Bart Ebben kopen en er zonnecellen op monteren, dan rij je bijna helemaal gratis, dat ding is volgens mij vrijgesteld van de wegenbelasting.

Electrische auto’s zijn inderdaad vrijgesteld van wegenbealsting, dat is zeker een mooi voordeeltje!

Aan de andere kant… volgens mij wordt je niet echt vrolijk als je de accu’s moet vervangen Rolling Eyes

Dat is inderdaad een groot nadeel, er zitten iets van 20 of meer accu’s in.
Ik weet niet of die nu duurder zijn dan de normale accu’s voor het starten van een benzine/diesel auto, dat soort accu’s zijn geschikt om een hoge startstroom te leveren. Terwijl in elektrische auto’s, heftrucks, etc zogenaamde “tractie batterijen?” zitten, die kunnen geen hoge startstroom leveren maar wel een constante stroom voor een langere tijd.
Aan de andere kant, de lage kilometerprijs en geen wegenbelasting compenseren de vervanging van de dure accu’s.

@martijn78, zijn die elektrieke Berlingo’s nog een beetje vooruit te branden? topsnelheid?

Ik geloof dat er zich 35 accu’s aanboord bevinden, het grootste deel onder de laadvloer. Dus hij heeft een wegligging van heb ik jou daar Very Happy Deze auto heeft een voltage van 137 volt gelijkstroom, helemaal ongevaarlijk is het dus niet. Er zijn ook speciale instructies voor de brandweer uitgegeven in geval van een ongeval/brand met deze auto. In het instructieboekje wordt gesproken van een actieradius van 90 km op een “volle tank”, maar dat is misschien onder de meest gunstige omstandigheden haalbaar!! Overigens zit de “tankdop” van de auto rechtsvoor boven het wiel, het bijladen gebeurt d.m.v. gewone 220V huishoudstroom. Aan de ene kant van de oplaadkabel zit een speciaal gemaakte stekker welke wordt gekoppeld aan de auto, de andere kant van de laadkabel bestaat uit een gewone stekker die in elk willekeurig stopcontact kan worden gestoken. Een volle tank kost ongeveer €1,50 (ja, je leest het goed Wink ), wat dat betreft rijd je dus vrijwel gratis. Onze auto is al meerdere keren defect geweest, ze zijn -mede door de vele accu’s- erg gevoelig voor weersinvloeden, en dan met name vocht en kou (maar ja, wat wil je, het is een grote rijdende accubak!). Dit heeft er toe geleid dat er bij onze auto meerde units zijn vervangen (de details weet ik ook niet), a €4,000 per reparatie Shocked . Mocht je er ooit een aanschaffen, zorg dan dat ie niet kapot gaat!

Bij volle accu trekt hij verbazend snel op, maximum snelheid die ik heb gehaald is tegen de 100km/u (met behulp van een heuvelachtig terrein).

De bediening is even wennen, maar niet moeilijk. Het is een automaat, bij het loslaten van het gaspedaal remt hij op de motor waardoor energie wordt teruggegeven aan de accu’s. De uitvoeringen die de Koninklijke Luchtmacht heeft besteld hebben overigens wel een dieseltank aan boord, voor het aandrijven van de ingebouwde Webasto standkachel (Militairen krijgen het ook koud)

groeten, Martijn78 Cool

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 februari 2005 02:03 AM
  [ # 7 ]

Interessant die ervaring van jou met de elektrische Berlingo, vooral het gedeelte over de wegligging, kan dat ding zowat haaks de bocht om ConfusedTwisted Evil

Maar €4000 per reparatie is een dure grap zeg Shocked
Snap niet waarom ze gewoon een zooi zonnepanelen op het dak monteren, ruimte zat en als dat ding niet gebruikt word, laad hij zichzelf op.

Ik denk dat je met deze auto (35 accu’s) niet hoeft te rekenen op een gratis accucheck bij de Kwikfit, Profile tyre of Euromasters Wink

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 01 februari 2005 08:38 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat je met deze auto (35 accu’s) niet hoeft te rekenen op een gratis accucheck bij de Kwikfit, Profile tyre of Euromasters

Juist wel! Stel je eens voor dat ze alle accu’s mogen vernieuwen Shocked

Ik denk trouwens dat zo een auto duurder is dan een diesel als je bekijkt naar de reparaties, afschrijving en aanschaf.. Leuk idee natuurlijk, maar financieel gezien lijkt me het niet de verstandigste keuze..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 februari 2005 10:25 PM
  [ # 9 ]
HDI schreef:

Ik denk dat je met deze auto (35 accu’s) niet hoeft te rekenen op een gratis accucheck bij de Kwikfit, Profile tyre of Euromasters

Juist wel! Stel je eens voor dat ze alle accu’s mogen vernieuwen Shocked

Dat zouden ze wel willen he, helaas hebben ze niet dit soort accu,s (tractiebatterijen), maar gewone (start) accu’s op voorraad.
Verder zijn ze te dom om iets aan een normale Citroen te repareren, laat staan een elektrische Citroen Laughing

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook