














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bogaard77 schreef:Wordt idd te warm. Als je klok loopt moet je al heel blij zijn.
Als je klok accuraat loopt. Ik heb bij die van mij eens gemeten en deze loopt standaard 5 minuten achter per etmaal. Als ik de tijd eens wil weten moet ik alleen maar terugrekenen hoeveel dagen geleden ik de klok voor het laatst heb goedgezet en dit x 5 minuten bij de aangegeven tijd bijtellen
Het klopt inderdaad dat ik ook ‘s avonds met een klein ingebouwd lichtje de verkeerde tijd kan aflezen.
(Of heeft iemand anders een betere oplossing—> nieuw draadje ?)
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn klokje loopt nog heel netjes. Maar het is wel een idee voor als het een keer afgelopen is. Eens even zitten kijken, maar ik geloof dat we dan bij de 504 uitkomen. In de 405 zit al iets digitaals.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ops: Just! even de cijfers verwisselt
Als je het klokje open haalt, zie je aan de achterkant een klein stelschroefje, waarmee je de snelheid kan regelen.
Met heel veel geduld kun je door hier wat mee te spelen je klokje wel wat nauwkeuriger maken.
Zou ik in de wintermaanden doen, en lekker een accu binnen zetten waar je je klokje op aansluit en om de paar dagen even kijken wat het resultaat is. En uiteraard goed opschrijven hoeveel ie de vorige keer verkeerd liep en welke kant en hoeveel je het schroefje verdraaid hebt
Bij mij verloopt ie nu nog 5 minuten per maand.
Waneer ik in mijn DS rijdt speelt tijd geen rol meer…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Betreffende LED’s
Als je overgaat naar LED’s en je hebt de T10/W5W voetjes dan moet je bij de nieuwe LED’s even kijken naar de contactdraadjes op de voetjes. Deze kunnen nl . kortsluiting veroorzaken!
Je moet even de contactdraajes terug buigen zo dat ieder zijde één contactdraadje heeft
Zie link voor verdere toelichting, LED contactdraadjes plaatje
http://www.mijnalbum.nl/Album-YE3TDCOC-Foto’s-van-Auto’s-Citroën.html
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Om dit onderwerp ook nog eens nieuw leven in te brengen :
Ik heb de LEDs die erin zaten voor normaal en groot licht moeten aanpassen omdat deze met de glaasjes van dbnunumete te fel waren geworden en dat mag weer niet van de APK.
Dus de dubbele LEDs vervangen door enkele, met een grotere weerstand.
Voor de zelf-hobby-ist :
De LEDs zijn witte printplaat LEDs die ongeveer 3,5 volt opnemen. Met een weerstand van 2k7 in combinatie met de glaasjes van dbnunumete, geven ze voldoende maar ook niet te fel licht.
Mede dank aan dbnunumete. Ik zal bij aanvang van het DS seizoen foto’s plaatsen op dit topic.
Groetjes, en veel plezier, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nu de aanvang van het DS seizoen kriebelde teveel om vandaag voorbij te laten gaan. Alles in elkaar geschroefd en het werkt. De LEDs zijn ook bij daglicht iets te zien, niet bijster goed, maar beter als op de foto’s :
‘s avonds is het zoals jullie zien mooi diffuus licht. (de onderste stel foto’s zijn bij daglicht, maar in de garagebox met open deuren genomen, vandaar dat het vrij donker was).
Indien jullie ook aan de slag gaan, kun je overwegen een weerstand stap lager te gaan of dubbele LEDs toe te passen.
Met dank aan dbnunumete en iedereen die meegedacht heeft op dit topic.
P.S. vandaag ook nog radio-middenconsole ingebouwd. Eerst hing ie onder het dashboard-kastje, maar omdat mijn armen niet meer groeien in de lengte, moest de radio maar verplaatsen.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Hallo allen
Ik ben ook nog steeds aan het experimenteren met de LED’s.
Als je LED’s te helder of fel zijn, brede spreiding van het licht, kan je het eventueel met een “puntlicht” LED proberen, als het goed is valt het lichtpuntje precies op het licht icoontje
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
hallo zijn de glaasjes ook nog nieuw verkrijgbaar, of kom je echt terecht bij de gemoden van “dbnunumete” ?.
Mijn licht opbrengst door de glaasjes heen is zeer beperkt en wil dit een stuk duidelijker, of heb je met de leds alleen al betere indicatie?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
lupolo schreef:hallo zijn de glaasjes ook nog nieuw verkrijgbaar, of kom je echt terecht bij de gemoden van “dbnunumete” ?.
Mijn licht opbrengst door de glaasjes heen is zeer beperkt en wil dit een stuk duidelijker, of heb je met de leds alleen al betere indicatie?
Ik heb bij het clubmagazijn een oud tellerhuis uitgezocht,en daar de goede glaasjes uitgehaald.
Maar die ledjes lijken mij ook wel wat, passen die in de voetjes van de lampjes?
peter.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Als je de juiste koopt wel. Je moet model “T10” hebben (voor 3e dash).
Voor achter de controlelampjes (vooral dimlicht): prima. Voor klokverlichting vond ik de LED’s een te steriel blauwachtig wit licht afgeven: geen gezicht! Ik heb heel snel weer gewone gloeilampen gemonteerd.
Ik vind de LED’s wel beter door de ingekleurde controlelampafdekplaatjes komen dan de 2W gloeilampjes.


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Ik heb nu andere LED’s met een gericht lichtpunt wat precies op het icoontje schijnt, geeft minder licht (600mcd) dan de andere types (8000mcd) die ik in gebruik had.
Wel overdag nog goed zichtbaar. In het donker natuurlijk ook maar rustiger dan de andere types met brede spreiding van het licht
zie laatste 2 foto’s van mij album
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Wel geinig dat alleen de icoontjes verlicht worden. Het blijkt dus wel dat er behoorlijke verschillen in LEDs zitten, maar die van mij zijn dan ook knutselwerk.
Feit is dat LEDs nagenoeg geen warmte geven, en dat maakt ze ideaal voor deze toepassing.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.