2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Zuipschuit…
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 januari 2008 01:19 AM
  [ # 16 ]

Met mijn 22trs haald ik op de lange afstanden 1 op 12! Met de gti’s reed ik altijd 1 op 10.

Kijk eens naar de bougies, als er iets goed mis is kan je dat aan de bougies wel zien.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 10 januari 2008 08:21 PM
  [ # 17 ]

Op alleen lange afstanden heb ik haar nog niet getest; dit opgegeven verbruik is een gemiddelde tussen snelweggebruik en efkes naar de supermarkt Wink
Komende week zit ik hoofdzakelijk op de snelweg, zal eens zien wat ze doet…
Overigens werkt mijn vaccumvervroeger prima (getest door aan de leiding te zuigen; grondplaat verdraaide).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 11 januari 2008 01:18 PM
  [ # 18 ]

1. zijn al je problemen zoals beschreven in het hoofdstuk “Hortend en stotend” al opgelost? Anders zou ik het daarin zoeken.

2.  aangezien je auto niet vlot op het gas reageert (“twijfelt”) zou je toch denken dat er nog iets mis is met ontsteking/carburateur. Alles nog eens nalopen? Is het ontstekingstijdstip goed afgesteld etc?

3.  Dat pendelen bij stationair (soms 1500 toeren, soms 750) doet de mijne ook.  Misschien stationair circuit van de carburateur vuil? Er lopen geloof ik kanaaltjes in de carbu die ook vol vuil kunnen zitten.

4.  n bij mijn laatste rit (snelweg) moest ik ook een paar keer licht choken om te zorgen dat de motor nog op het gas reageert. Zonder choke wilde hij dan alleen trekken bij vol gas (2e poort van de carburateur). Dus ik denk: mengsel te arm. Ik zal ook nog wel ergens een vuiltje hebben of misschien valse lucht. Na een tijdje was het weer weg, maar ik ben daar niet heel optimistisch over…

Bovenstaande punten 3. en 4. had mijn eerste CX (2 liter uit 1984) ook, maar dan in ergere mate. Het moet toch te achterhalen zijn wat hier de oorzaak van is?

Gr.
Gijs (Athena 1980)

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2008 01:22 PM
  [ # 19 ]

@gijs:

Het lijkt me raadzaam je carburateur eens volledig schoon te (laten) maken. Neem daarbij ook de sproeiers eens los, en spuit alles een keer goed door met carburateur-cleaner. ( de sproeiers het beste één voor één in en uitdraaien, ze lijken erg veel op elkaar en zo voorkom je verwisseling..).

Jouw klachten hebben namelijk eigenlijk niet met de mengsel verhouding te maken, maar alles met vuil! succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 11 januari 2008 01:53 PM
  [ # 20 ]

Het gekke is, de klachten kwamen pas nadat ik de sproeiers (dus niet de rest van de carbu) had schoongespoten. Misschien moet ik het ding maar eens helemaal demonteren. Bij mijn eerste CX zat er roest in (afkomstig uit de tank).

En vuil in de carbu kan natuurlijk een arm mengsel als gevolg hebben.

Mijn redenering is: als de motor niet lekker trekt, maar met een beetje choke wel, heb je een te arm mengsel. Immers, de choke sluit de luchttoevoer een beetje af, zodat er relatief meer benzine wordt aangezogen en dus een mengsel rijker wordt.
Of is dit onzin?

Maar goed, het schoonmaken van de sproeiers kwam tegelijk met nieuwe contactpunten en bougies monteren, en de contacthoek en ontstekingstijdstip opnieuw afstellen, dus zoek dan maar eens de oorzaak van het probleem dat zich daarna manifesteert…
Soms heeft een probleem meerdere oorzaken.

Groet,
Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2008 02:01 PM
  [ # 21 ]
gkuijper schreef:

Mijn redenering is: als de motor niet lekker trekt, maar met een beetje choke wel, heb je een te arm mengsel. Immers, de choke sluit de luchttoevoer een beetje af, zodat er relatief meer benzine wordt aangezogen en dus een mengsel rijker wordt.
Of is dit onzin?

Groet,
Gijs

Dat klopt. Maar als je een verstopte spoeier hebt, krijg je het zelfde probleem. Er komt dan te weing benzine mee met de lucht. Met het (deels) sluiten van de choke-klep compenseer je dat vervolgens weer, immers: minder lucht, dan heb je ook minder benzine nodig om tot een goed mengsel te komen.

Ik zou toch kiezen voor het volledig schoonmaken van je carbu. En een goed filter monteren in de aanvoerleiding. ( maar dat wist je toch al..)

Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 11 januari 2008 02:53 PM
  [ # 22 ]

mee eens

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 11 januari 2008 08:39 PM
  [ # 23 ]

Om je een antwoord te geven Gijs:

ja, alle problemen uit het ‘horten & stoten’-draadje zijn weg/ opgelost.
Licht pendelen doet ze nog wel bij stationair, vooral als ze warm wordt weggezet en niet al te lang daarna weer wordt gestart.
Dan heeft ze wat moeite haar stationair ‘op peil’ te houden.
Verders prima auto, sindsdien weinig problemen.
Bij mij waren het dus meerdere factoren (beurtje deed wonderen) en een kapotte stationairsproeier (dat electromagnetische ding achterop de carb); door er een stikje af te knippen en nieuwe bougies, bobine en module (was overigens niet nodig) te monteren draait ze nu weer als vanouds.. Wink

Een aanvulling op wat ‘Waterman’ aangeeft; soms doet perslucht meer wonderen dan wat spuiten met carb-cleaner.
Electromagnetische sproeier eruit en perslucht erop zetten.
Sproeiers één voor één eruit en hetzelfde.
Beste is uiteraard ultrasoon reinigen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 januari 2008 10:20 PM
  [ # 24 ]

met enorm jakkeren (120 à 160) met de GTi zat ik meestal tussen 1:8 en 1:9.

Door rustig te rijden met een 2.0 moet 1:11 dus makkelijk mogelijk zijn, een vriend van me reed op de snelweg met z’n DSuper5 ook 1:12. En dat haalde een andere jakkeraar-vriend ook met z’n R25 2.2inj. (ook douvrin blok)

Bixen en Xants zijn geen vergelijking.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 januari 2008 08:53 PM
  [ # 25 ]

Ik was de afgelopen dagen veel op de snelweg te vinden, en dat was terug te vinden in het verbruik: voor het eerst sinds dat ik haar heb ben ik onder de 1 op 10 gekomen..
315 kilometer op 30 liter, er zit dus al verbetering in…
Snelheid continue zo’n 110-115 kmu.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 januari 2008 09:32 PM
  [ # 26 ]

Mmm, het kan zelfs beter:

309,8 kilometer op 28,4 liter…da’s bekans 1 op 11!!
Denk echter dat de bodem er nu wel uit is, een beter verbruik is alleen haalbaar op langere afstanden op de snelweg met een vrij constante snelheid.
Op de Route du Soleil bijvoorbeeld…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2008 09:41 PM
  [ # 27 ]

Als het straks warmer wordt heb je nog kans dat het nog iets verbeterd Wink

Het gaat de goede kant op Cool

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 januari 2008 06:57 PM
  [ # 28 ]

Laatste update: 396,4 kilometer op 36,5 liter.. helemaal niet verkeerd, let wel: dit is dus zowel snelweg alsook (zij het weinig) stadsgebruik.
vanmiddag na thuiskomst een andere carb gemonteerd waarmee de auto wèl fatsoenlijk stationair blijft lopen (zonder te moeten choke-en), eens zien wat m’n verbruik gaat doen..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 januari 2008 07:04 PM
  [ # 29 ]

Rijd je dan ook bewust zo zuinig mogelijk, of rijd je gewoon zonder er al te veel bij na te denken?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 januari 2008 09:55 PM
  [ # 30 ]

Om eerlijk te zijn: ik rij altijd zo rond de 3000-3200 tpm wat in vijf een snelheid geeft van 110-120 kmh.
Zo heel af en toe een keertje op het gas, om al die Auwdi-Völvö-BMNEE-rijders te laten zien dat zo’n oude Sietrôhwen nog prima kan meekomen.
Ik ben eigenlijk best een rustige rijder, laat iedereen voorbijrazen..veel succes hoor!

Gewoon de auto met vol choke starten, zodra ze aanslaat de choke terug tot ze een 1300-1500 tpm draait en na een kilometertje ofzo de choke er helemaal af.
Doortrekken tot 3500 tpm om een beetje vlot mee te komen als je de snelweg opkomt en voor de rest zoveel mogelijk alles in een zo hoog mogelijke versnelling (wat nou ‘Het Nieuwe Rijden’..?).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook