





Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
winterdiesel?
Ja, dat zou best eens kunnen volgens mij: mijn verbruik is niet -met de temperatuur- langzaam achteruitgelopen, maar: PLOP, van de een op de andere dag voor mijn gevoel. De dag van winterdiesel?
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Precies, in een keer, niet langzamerhand. Dat viel mij ook op! Misschien voeren ze winterdiesel gewoon in een keer in? En wat is eigenlijk het daadwerkelijke verschil tussen zomer- en winterdiesel? Welke stoffen zijn er dan meer of minder aanwezig?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
s’winters zit er meer benzine door de diesel heen om vlokvorming te bij vorst te voorkomen. Een dieselmotor doet niks met de benzinecomponent (qua vermogen) en dus loopt ie minder rendabel.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:s’winters zit er meer benzine door de diesel heen om vlokvorming te bij vorst te voorkomen. Een dieselmotor doet niks met de benzinecomponent (qua vermogen) en dus loopt ie minder rendabel.
Juist ja,vroeger konden wij zo een additief kopen,om bij de diesel te gooien,1 op 20,dus dan is het verbruik al vlug hoger.
Rik
M’n 2.1D doet in de zomer 1 op 16/17 en ‘s winters valt dat ook terug naar 1 op 14/15. Daarnaast heb ik gemerkt dat er een omslagpunt zit bij 135/140kph; daarboven wordt het snel 1 op 13 of minder.
Animal triste post coitum
ah, dat omslagpunt is wel een goeie, want daar zit ik zelden onder. Verklaart het een en ander.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ok, maar dat is mijn omslagpunt en elk auto reageert weer anders + dat het in dit geval ook een ander blok is; D ipv TD. Mijn Xm heeft een max van een krappe 170, dus ik denk dat het omslagpunt van een TD met een max van een dikke 190 -als het überhaupt een omslagpunt heeft- mogelijk wat hoger ligt.
Animal triste post coitum
Dan doe ik ook een (onverklaarbare?) duit in het zakje: zomers 1 op 14. aangelengt met 40 % slaolie word dit 1 op 17. Zonder dat dit de prestaties beinvloed. Bij vorst geen sla-olie omdat dit gaat vlokken,.
En met caravan zomers op diesel 1 op 10… Met 40% sla-olie wordt dit 1 op 15!!!! De dikte van de brandstof heeft blijkbaar heeel veel invloed. Ben naar zuid-duitsland op vakantie geweest, 100 rijden en dat kostte 150 euro aan “de besproken mix”. Het jaar daarvoor ging ik met een benzineauto net zo ver… Dat koste meer dan 1000 euro aan peut..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik haal nu met mijn automaat ongeveer 1 op 13. De laatste tank was 1 op 15, zo zuinig heb ik nog nooit gereden. Afgelopen zomer 1 op 12…. Maar dan wel vol beladen, 35 graden, aico aan en gas erop in de bergen!!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik rijd dan schijnbaar best zuinig, laagste ooit is 1 op 14,7 in de winter en in de zomer haal ik met gemak 1 op 16,5 terwijl ik niet langzaam rijd.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De 2.5 diesels zijn nu eenmaal niet zo zuinig… Niets aan te doen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
bij hoeveel km is het eigelijk al zinvol om naar diesel over te schakelen ?
Die berekening hoor je wel vaker voor lpg enzo, maar hoest dat met diesel tov benzine?
Ik begin namelijk nu toch wel weer erg veel interresse in het dieselen te hebben. De laatste die ik had was een 2.0 16v DTL in een astra, dat ging heerljik
Dat kan je het beste zelf berekenen, met verzekering en wegenbelasting meegerekend, onderhoud en eventueel vergoeding van zakelijke kilometers. Bij mij lag het omslagpunt geloof ik al bij 18.000km, maar veel meer zal het ook niet zijn. Volgens mij rij jij 35mille per jaar? Dan is een diesel zeker de moeite waard.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Volgens mij zat dat omslagpunt bij mij al op of voor de 15.000 kilometer. Ik ben van 1/13 uitgegaan, tegen zijn voorganger, een TCT die met moeite 1/10 deed, was dit ook een groot verschil. Die 1/10 was erg realistisch, maar dan moest ik wel normaal rijden, die 1/13 is erg voorzichtig geschat. Ik kom sneller richting de 1/15 en rij ook nog eens voor de halve prijs omdat ik een mix met PPO rijd.
Onderhoud hou ik persoonlijk altijd buiten beschouwing, omdat het toch altijd fors is en het ene jaar veel en het andere jaar minimaal. Ik kwam met mijn minimaal aantal kilometers ongeveer gelijk uit tussen de TD en de TCT, de voornaamste reden bij mij was dat ik dus bij elke meer-kilometer verdiende, een diesel wordt goedkoper hoe meer je rijdt. Een TCT ook wel - omdat je verzekering en wegenbelasting over meer kilometers gaan - maar minder snel.
Als ik met mijn TCT naar Zwitserland zou rijden zou ik zeker niet onder de 1/9 uitkomen, neem dan 1000 kilometer en een literprijs van 1,40€, dan kostte het me 156€ om er te komen. Met mijn TD, die 1/15 reed onlangs, met een literpijs van 1,10€, kom je op een prijs van 74€. Dit is dan wel weer een berekening met alleen de brandstof, maar het geeft een idee.
(nb met mijn 50% PPO mix kostte het uiteindelijk 54€ om er te komen)
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Grofweg zit de omslag bij mij trouwens op de 12.000 per jaar.
(dit tussen de TCT en de TD)
Verzekering en onderhoud buiten beschouwing gelaten, omdat die in mijn geval gelijk waren ...
De TCT :
45€ Wegenbelasting
1000 km per maand, 1/10 dus 100 liter = 140€
——- +
185€
De TD :
100€ Wegenbelasting
1000 km per maand, 1/13 dus 77 liter = 85€
——- +
185€
Nb. dit is dus exclusief PPO, gewoon diesel aan de pomp, verder is de WB voor de TD volgens mij 90€ ipv 100€.
Nu C5 tijger…