3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Orientatie aankoop CX.
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 14 februari 2008 06:07 PM
  [ # 31 ]

Zoek dat van die BPM nog maar eens goed uit. Op de overheidspagina’s heb ik niks terug te vinden over BPM-vrij bij 19,5 jaar.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 februari 2008 10:42 PM
  [ # 32 ]

Ik ken de auto verder niet, maar op de site van de CX Club staat wel een mooie Brun Maya TRDT2 te koop.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
La Reine
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 17-05-2007

Gepost: 14 februari 2008 10:59 PM
  [ # 33 ]

BPM

Misschien kijk ik erover heen maar ik zie de maximale leeftijd (vroeger 25 jaar) niet meer op:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html#P324_36666

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 15 februari 2008 01:33 AM
  [ # 34 ]

Dat klopt, maar de afschrijving wordt ook nooit 100%. Feitelijk staat daar dat je altijd 10% blijft betalen, ook al is de wagen 30 jaar oud…....

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2008 03:46 AM
  [ # 35 ]

Ik zou het toch anders aanpakken…..

Ga op zoek naar een goede 2 liter, die belastingvrij is (athena of TRE/Pallas) gooi er LPG in. En neem er een met niet teveel kilometers. Qua roest maakt het helemaal niet uit, zeker de late serie 1 is goed.

dan bespaar je jezelf al 1100 euri op wegenbelasting, en met 1 op 9 rijd je een stuk voordeliger dan met een diesel.

Daarbij hebben die diesels vaak erg veel kilometers en eigenlijk zijn het motoren die niet meer van deze tijd zijn….(sorry als ik de dieselrijders tegen het hoofd stoot) Koud staan die dingen te kloppen en te trillen, en zuinig zijn ze ook niet echt….. stil evenmin….

zo’n 2 liter is reuze betrouwbaar, loopt soepel, en haalt ook makkelijk 4 ton… en je houd nog wat geld over voor fatsoenlijk onderhoud.

Ik heb mijn auto aan het begin meteen goed aangepakt, en heb nu al bijna 30000 kilometers gedraaid in ongeveer 9 maanden, met nauwelijks onderhoudskosten.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 15 februari 2008 11:05 AM
  [ # 36 ]
CEE-IKS schreef:

Ik zou het toch anders aanpakken…..

Ga op zoek naar een goede 2 liter, die belastingvrij is (athena of TRE/Pallas) gooi er LPG in.

Of een 2.5? Die zijn bijna belastingvrij, misschien zijn er al belastingvrije 1983? Ook dat rijdt subliem op LPG. Nadeeltje is dat de installatie iets duurder is maar dat scheelt over jaren gerekend bijna niets. En zonder de 2 of 2.2 liters voor het hoofd te willen stoten, je rijdt dan wel een 2500. Dat is toch wel wat anders. Echte Citroen motoren die oerdegelijk zijn en genoemde kilometerstand met gemak halen. Alleen moet het electrische gedeelte op orde zijn en blijven. Als extra kan je dan ook nog voor een automaat gaan…...

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 februari 2008 11:07 AM
  [ # 37 ]
CEE-IKS schreef:

Ik zou het toch anders aanpakken…..

Ga op zoek naar een goede 2 liter, die belastingvrij is (athena of TRE/Pallas) gooi er LPG in. En neem er een met niet teveel kilometers. Qua roest maakt het helemaal niet uit, zeker de late serie 1 is goed.

dan bespaar je jezelf al 1100 euri op wegenbelasting, en met 1 op 9 rijd je een stuk voordeliger dan met een diesel.

Daarbij hebben die diesels vaak erg veel kilometers en eigenlijk zijn het motoren die niet meer van deze tijd zijn….(sorry als ik de dieselrijders tegen het hoofd stoot) Koud staan die dingen te kloppen en te trillen, en zuinig zijn ze ook niet echt….. stil evenmin….

zo’n 2 liter is reuze betrouwbaar, loopt soepel, en haalt ook makkelijk 4 ton… en je houd nog wat geld over voor fatsoenlijk onderhoud.

Ik heb mijn auto aan het begin meteen goed aangepakt, en heb nu al bijna 30000 kilometers gedraaid in ongeveer 9 maanden, met nauwelijks onderhoudskosten.


De CX-diesels zijn zeker geen moderne blokken meer, maar ik wil toch wel ff wat kanttekeningen maken bij je verhaal, want je argumenten houden geen steek; een koude diesel klinkt altijd rauw, of dat nu een oude of moderne is; een blok wat in goede motorsteunen hangt trilt niet; de CX-diesels zitten met een gemiddeld verbruik van 1 op 14/15, waar een C6 diesel niet aan kan tippen; en de extra herrie tov een benzinemotor is nu eenmaal een typisch dieselfenomeen. Kortom, jij noemt meer de verjaarde argumenten op die een verstokt benzinerijder graag noemt als zijnde nadeel van diesel, maar veel met de CX heeft het niet te maken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 februari 2008 11:10 AM
  [ # 38 ]

Een 25 diesel zal veel langer meegaan dan een tweelitertje LPG.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 februari 2008 11:23 AM
  [ # 39 ]

Ik vind benzine souplesse toch altijd wel een pro hoor, en daar haar je toch meer van over op LPG. De douvrin blokken zijn er wel minder geschikt voor, maar de Citroen blokken doen het er heel goed op. Kwa kosten is het ruwweg hetzelfde op belastingvrije auto’s.

1 op 8 bij 20k per jaar en 0.661 euro/liter = 1652,50
1 op 15 bij 20k per jaar en 1.221 euro/liter = 1628,-
(prijzen landelijk advies http://www.unitedconsumers.com)

Kwa milieu overwegingen is het natuurlijk ook beter om LPG te doen. Het enige lastige blijft die LPG tank… een CX op LPG-only lijkt mij nou wel een mooie oplossing dan kan de compressie ook lekker een stuk verhogen, maar wellicht dwaal ik daar weer wat af. Ik denk dat je op LPG vrijwel geheel de benzine souplesse hebt, en het is milieu vriendelijker. Als ik de balans opmaak, komt LPG er beter uit tenzij je die kofferruimte echt nodig hebt, of vaak aanhangers e.d. trekt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 15 februari 2008 11:36 AM
  [ # 40 ]
sans-pareil schreef:

Ik denk dat je op LPG vrijwel geheel de benzine souplesse hebt, en het is milieu vriendelijker. Als ik de balans opmaak, komt LPG er beter uit tenzij je die kofferruimte echt nodig hebt, of vaak aanhangers e.d. trekt.

Sterker nog, de souplesse op LPG is beter. Mijn 2500 staat perfect afgesteld. Zodra de motor overschakelt op LPG krijg ik nog een mini duwtje. Ook bij stationair schakelen tussen benzine en LPG hoor je de motor op LPG duidelijk mooier ronddraaien.
En qua kofferbak, tja ik heb een break Grin

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 februari 2008 11:48 AM
  [ # 41 ]
baroen schreef:

Dat klopt, maar de afschrijving wordt ook nooit 100%. Feitelijk staat daar dat je altijd 10% blijft betalen, ook al is de wagen 30 jaar oud…....

Nee.

Er staat dat je na 9 jaar en 6 maanden 90% aftrek hebt. PLUS 0.038% per maand extra. Die 10 % schrijf je dus af in 121 maanden. ( 10 jaar)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 februari 2008 01:52 PM
  [ # 42 ]
baroen schreef:
sans-pareil schreef:

Ik denk dat je op LPG vrijwel geheel de benzine souplesse hebt, en het is milieu vriendelijker. Als ik de balans opmaak, komt LPG er beter uit tenzij je die kofferruimte echt nodig hebt, of vaak aanhangers e.d. trekt.

Sterker nog, de souplesse op LPG is beter. Mijn 2500 staat perfect afgesteld. Zodra de motor overschakelt op LPG krijg ik nog een mini duwtje. Ook bij stationair schakelen tussen benzine en LPG hoor je de motor op LPG duidelijk mooier ronddraaien.
En qua kofferbak, tja ik heb een break Grin

doe mij toch die diesel maar, scheelt kwa onderhoud, scheelt kwa levensduur van je blok, lekker koppel onderin, kun je aanhangers trekken ook de te zwaar beladen henger gaan zonder problemen.
En een tD rijdt gewoon heerlijk (snel)
zo’n LPG tank ligt in een break ook in de weg is mijn ervaring.
met een goede geluidsdempingsmat in je CX is dat dieselguid gereduceerd naar een vriendelijke brom.

met 1/3 koolzaadolie in je de diesel stinkt ie niet, trekt ie beter en brand ie ook lekker schoon van binnen en zefs het guid wordt fijner Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 februari 2008 02:07 PM
  [ # 43 ]

Als je 1.90m bent, zou ik ff goed nadenken of ik voor de CX zou gaan… Zelf ben ik ook 1.90m, heb GS/GSA en DS, maar in een CX zit ik altijd met mijn hoofd tegen het dak. In een GS/GSA gaat het goed, in een DS zit ik als een vorst. Cool

Citroen!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 februari 2008 02:10 PM
  [ # 44 ]

Ik vind nou niet, dat je een CX met een DS kan vergelijken. Als je kiest voor een CX wil je geen DS. Niet alle CX stoelen zijn in hoogte te verstellen, let daar even op, TS.

Ik kan het met Evan eens zijn, ook een LPGtank in een break ligt vreselijk in de weg. Zonde van de enorme laadvloer, waar je nou eenmaal een break voor hebt.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 februari 2008 02:15 PM
  [ # 45 ]

Ik wil de DS en de CX ook niet vergelijken, maar de topic-starter ff iets meegeven om over na te denken. Die DS staat erbij omdat lezers anders over mijn eigen Citroëns beginnen.

Citroen!

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook