1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Xm serie 2 raammechanisme repareren
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 26 februari 2008 01:58 AM

Zoals vele xm rijders weten sneuvelen van tijd tot tijd de raammechanismen van de Xm .
Naar mijn weten is oorzaak nummer 1 het feit dat de kabel breekt in het mechanisme . Dit komt doordat deze door roestvorming uiteindelijk de geest geeft .
Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat je de kabel zou kunnnen vervangen voor een rvs handremkabel die op fietsen gebruikt worden .
Mijn vraag is wie kan me vertellen wat voor een kabel ik daar voor nodig heb ( lengte etc ) ?
Zijn er mensen op het forum die uit eigen ervaring weten hoe je dit moet vervangen .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 11:43 AM
  [ # 1 ]

Beste mark,

bespaar je de moeiste en haal van de sloop (Franse auto’s zit bij jou in de buurt) een type 1 raammechanisme. Die zijn een stuk robuuster en vervangen is een klusje van niks. Bij een sloper tik je de ruit in, bij je eigen auto doe je eerst je ruit naar beneden, haalt m daar van de pin, schuift m weer omhoog en plakt m vast aan de deur. Dan zijn het welgetelt 5 boutjes die eruit moeten en kalar ben je.

Minder werk dan de kabel ansich vervangen, want ook daarvoor moet het mechanisme eruit.

Als je meer info wilt, geef maar een seintje.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 01:15 PM
  [ # 2 ]

Past een serie 1 mechanisme in een serie 2? Zit die extra balk dan niet in de weg?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 01:53 PM
  [ # 3 ]

getuige mijn 4 elektrische ramen past dat… Very Happy Cool

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 26 februari 2008 02:09 PM
  [ # 4 ]

Het verschil tussen type 1 en type2 raammechanismes is

bij type 1 de kabel rvs en bij type2 staal

het is een veel voorkomend ongemak evenals dat de portieren bij type2 eerder roesten dan bij type 1 en altijd onder in de hoek


en inderdaad vervang de raammechanismes door type1 van de sloop ofzo dat is het simpelste


succes

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 03:13 PM
  [ # 5 ]

Precies,
dus korte handelding om de oude te verwijderen;
- haal de bekleding eraf
- laat het raam zakken tot iets boven het eind
- het raam zit vast op een verticale glijstang op een treintje, haal daarvan de plastic borgring voorzichtig los
- duw het raam van de pal van het treintje
- duw het raam omhoog en plak het vast aan de deur
- trek de stekker uit de motor
- schroef boven en onder de bouten van de verticale glijstang los
- schroef dan de 3 bouten van de motor los
- kantel de glijstang zodat deze uit het gat in de deur kan
- trek de motor eruit. Ze zitten aan elkaar vast door de kabel die flexibel is, dus het kan even stuntelen zijn.

Bij terugzetten niet vergeten eerst de motor erin, dan pas de stang, anders past hetniet.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 06:35 PM
  [ # 6 ]

In dat geval ik heb nog wel een mechanisme voor je liggen in de loods, Mark. Trek maar uit 1 van die V6 portieren.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 februari 2008 07:22 PM
  [ # 7 ]

Patser. Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
alain
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-12-2006

Gepost: 27 februari 2008 12:28 AM
  [ # 8 ]

raammechanisme

Hallo, heb hetzelfde probleem met bestuurdersraam, maar is met 2+2 knopjes. Kan je daar ook een serie 1 mechaniek voor gebruiken?
Uitleg om de mechaniek eruit te halen lijkt mij simpel maar als je het raam niet meer kan laten zakken ,wat dan?
Alain

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 27 februari 2008 12:31 AM
  [ # 9 ]

Het raam laten zakken is niet persé nodig. Als je het raammotortje en de glijstang (?) losschroeft en de stang losduwt en opzij kun je de ruit ook al wat naar beneden duwen…
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 27 februari 2008 09:15 PM
  [ # 10 ]

Malle Pietje , 

Dat serie 1 in serie twee past dat is goed nieuws !
Serge van je aanbod wil ik wel gebruik maken , ik
zie je a.s. zondag .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 28 februari 2008 02:09 AM
  [ # 11 ]

Hallo, heb hetzelfde probleem met bestuurdersraam, maar is met 2+2 knopjes. Kan je daar ook een serie 1 mechaniek voor gebruiken?
Uitleg om de mechaniek eruit te halen lijkt mij simpel maar als je het raam niet meer kan laten zakken ,wat dan?
Alain

Bij een type 2 is het mechanisme van de bestuurdersportier NIET hetzelfde als die van een type 1. Het lijkt wel op elkaar maar de stekker is bij een type 2 anders en heeft ook echt meer aansluitingen (ik vermoed i.v.m. de klembeveiliging).

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 februari 2008 11:36 AM
  [ # 12 ]

Nou, dan zeker een type 3, want mijn type 2 heb ik rondom voorzien van 4 type 1 raammechanismen, getuige Arjan die ze me geleverd heeft.

Zonder stekkerproblemen, zonder gedoe met overzetten.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 28 februari 2008 06:00 PM
  [ # 13 ]

En ik heb vorige week uit een type 2 deur een type 1 raambedieningsmechaniek getrokken…
Groet, Arjan

PS Frank ik wel best getuigen!

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 februari 2008 06:31 PM
  [ # 14 ]
XMTurboCT schreef:

En ik heb vorige week uit een type 2 deur een type 1 raambedieningsmechaniek getrokken…
Groet, Arjan

PS Frank ik wel best getuigen!

Horse Ik ben er klaar voor Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 28 februari 2008 06:38 PM
  [ # 15 ]

Ik ook!

boxing

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook