Dubener ei (veel foto’s in topic ! )
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 januari 2004 01:12 AM

Deze zomer was ik bezig om een caravan (Dubener ei) in schaal 1:87 na te maken van karton en ander afvalmatereiaal. Dat is heel aardig gelukt. Daarna wou ik dezelfde caravan in schaal 1:17 na maken (‘iets’ groter) maar ik weet niet precies wat de bandenmaat is en dus hoe groot de wielen en de velgen (in het echt) zijn. Wie o wie kan mij helpen aan de correcte maten ?

Hier een link naar een site waar ook een bouwtekening op staat (aan de hand van die bouwtekening bouw ik het eitje) en waar ook een bandenmaat op staat. De bandenmaat snap ik alleen niet helemaal.

http://www.oldtimer-tour.de/fahr/besch_camp.htm

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 20 januari 2004 04:11 AM
  [ # 1 ]

Hoi,

Het zijn in ieder geval 13 inch (330,2 mm) wielen, en volgens mij stond 4j voor 4 inch (101,6 mm) breed. En het loopvlak van de band dan 155mm alleen de maat 1R voor de bandwang weet ik niet.

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 januari 2004 08:52 PM
  [ # 2 ]
ghulst schreef:

Hoi,

Het zijn in ieder geval 13 inch (330,2 mm) wielen, en volgens mij stond 4j voor 4 inch (101,6 mm) breed. En het loopvlak van de band dan 155mm alleen de maat 1R voor de bandwang weet ik niet.

Arne

Ik volg je nog niet helemaal. Kan je iets duidelijker uitleggen welke maten het precies zijn (diameter band, diameter velg, breedte band, etc. ?). Ik heb namelijk de ballen verstand van bandenmaten enzoo, ik weet niet eens wat voor banden er onder mijn Eend zitten!

(even voor de zekerheid: ik heb wel goede banden hoor, het zijn Michelins die onder de Eend ‘moeten’, dus maak je niet ongerust dat m’n Eend de bocht om gaat en m’n banden nog mooi rechtdoor rollen)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 21 januari 2004 01:09 AM
  [ # 3 ]
ghulst schreef:

Hoi,

Het zijn in ieder geval 13 inch (330,2 mm) wielen, en volgens mij stond 4j voor 4 inch (101,6 mm) breed. En het loopvlak van de band dan 155mm alleen de maat 1R voor de bandwang weet ik niet.

Arne

De diameter van de velg is 13 inch ofwel 330,2mm. Volgens mij is het dan zo dat de breedte van de velg 4 inch ofwel 101,6mm is en de breedte van het loopvlak van de band is 155 mm. De hoogte van de band (verschil tussen velgrand en loopvlak) wordt altijd aangegeven als percentage van de breedte van het loopvlak van de band. Ik heb geen idee waar de 1R voor staat op de band. Dat is lastig. Maar vraag het eens bij een lokale bandenboer, misschien weten die dat precies…

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 januari 2004 02:26 PM
  [ # 4 ]
ghulst schreef:
ghulst schreef:

Hoi,

Het zijn in ieder geval 13 inch (330,2 mm) wielen, en volgens mij stond 4j voor 4 inch (101,6 mm) breed. En het loopvlak van de band dan 155mm alleen de maat 1R voor de bandwang weet ik niet.

Arne

De diameter van de velg is 13 inch ofwel 330,2mm. Volgens mij is het dan zo dat de breedte van de velg 4 inch ofwel 101,6mm is en de breedte van het loopvlak van de band is 155 mm. De hoogte van de band (verschil tussen velgrand en loopvlak) wordt altijd aangegeven als percentage van de breedte van het loopvlak van de band. Ik heb geen idee waar de 1R voor staat op de band. Dat is lastig. Maar vraag het eens bij een lokale bandenboer, misschien weten die dat precies…

Arne

Dus als ik het goed begrijp is het loopvlak van de band ongeveer 1,5 keer zo breed als de velg? Zoals ik al zei weet ik niet veel van banden, maar van zoiets heb ik nog nooit gehoord ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 januari 2004 03:55 PM
  [ # 5 ]

Nog even een postje aangezien ik mijn zoektocht een beetje uitgebreid heb…

Ik wil voor achter mijn collectie model-Eendjes een klein caravannetje bouwen.

Een Sleeper


en/of een Eis Picolo of Aliette (waarschijnlijk zijn dit exact dezelfde caravans)


en/of een Dübener Ei (ook wel Dubener Ei of Duebener Ei genoemd)

en/of een Eriba Puck Export uit 1965

en/of een caravan waarvan ik het type en model niet weet (wie o wie weet wat voor caravan dit is zodat ik beter kan zoeken)


Daarvoor heb ik echter wel duidelijke bouwtekeningen nodig. Wie kan mij daar aan helpen? Wat ik ook nodig heb is de bandenmaat van de genoemde caravans. Ik heb ook interesse in andere caravans waarbij het eigen gewicht + laadvermogen van het orgineel niet meer is dan 400 kilo (meer mag een Eend niet trekken en een te grote caravan staat niet mooi)

edit/  heb wat van die enorme lappen van foto’s weggehaald, het is anders niet meer te lezen dit topic

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 28 januari 2004 08:02 PM
  [ # 6 ]

Hoi,

Ik kom nog even terug op die maten. De velg heeft een diameter van 330,2mm en de breedte van de velg is 101,6 mm. Als je naar oudere banden kijkt, dan zie je dat het niet ongewoon is dat de velg aanzienlijk smaller is van het loopvlak van de band. Vergelijk het ook met het loopvlak van de band op je fiets. Die is veel boller dan de velg breed is. Dor de ‘ballonvorm’ van de band worden oneffenheden in het wegdek ook voor het grootste deel weggewerkt door de band zodat niet echt veel veering nodig was zonder dat de caravan alle kanten op zou stuiteren. Zodoende is het loopvlak van de band inderdaad breder dan dat van de velg. In jouw foto van de Piccolo kun je dat ook wel een beetje zien.

Ik hoop dat je weer verder kunt zo…

Groeten,

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 28 januari 2004 10:55 PM
  [ # 7 ]

/moderator modus/ ik heb het grootste plaatje ff op 50% gezet.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 januari 2004 11:04 PM
  [ # 8 ]

Prima !

Maar hoe doe je dat ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 maart 2004 09:08 PM
  [ # 9 ]

beetje late reactie, dat heb ik gedaan d.m.v. dat plaatje op te slaan op mijn pc, 50% te verkleinen en op mijn eigen webspace te zetten en vervolgenz zijn bericht aanpassen…
hoop werk dus.


hoe vind je mijn caravan?

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 22 maart 2004 09:10 PM
  [ # 10 ]

plat

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 maart 2004 09:13 PM
  [ # 11 ]

haha sorry, het was een krijgertje, vond hem wel aardig staan achter de DS. niet dat ik hem ooit achter mijn ds naar frankrijg gezeuld heb hoor..  wel achter mijn peu 106, en dat was best avontuurlijk.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2004 10:02 PM
  [ # 12 ]

Laat me raden, het was een Paradiso, zo’n Hefdak caravan? Je tilt het dak omhoog en de zijwanden (van modieus oranje/bruin zeildoek o.i.d.) komen mee omhoog. Tegelijkertijd klapt in de ‘woonruimte’ (dus van buiten niet zichtbaar) een frame van (in totaal) 4 bruine stalen kokertjes uit die het dak omhoog moeten houden.

Mijn eerste kampeerervaring was met zo’n ding. Ik was toen een jaar of 12/13 en na jarenlang met een boot op vakantie te zijn geweest wouden we wat anders en hebben een jaar zo’n geval geprobeerd. We zijn onmiddelijk genezen en het volgende jaar hadden wij een echte caravan in plaats van zo’n klapperding (de zijwanden klapperden nogal in de wind omdat die niet na te spannen zijn).

Dat is dus wel het laatste wat ik op schaal na ga bouwen voor acter mijn Eenden.

Ik heb btw nog steeds geen 1:1 Dübener Ei gevonden om op te kunnen meten (die tekening klopt n.l. niet). Wel weet ik de bandenmaat. Er zitten n.l. exact dezelfde wielen onder als onder een Trabant.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 24 april 2004 03:03 AM
  [ # 13 ]

ik heb nog een plaatje gevonden van zo’n Ei-caravan achter een Eend:

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 april 2004 05:58 PM
  [ # 14 ]

De deur zit aan de verkeerde kant en de wielen kloppen niet Cool

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook