4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Hij is er! En nu beginnen de vragen
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 maart 2005 01:22 AM
  [ # 46 ]
Robx schreef:

Nog een vraag van deze verse BX rijder:
Mijn toerenteller doet niets, niet een beetje uitslag, niets.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Is er ergens een zekering?

BX TGD break 1994

Waarschijnlijk een kapotte BDP-sensor. Deze registreert het voorbijkomen van een hapje uit het vliegwiel en geeft deze info door aan de toerenteller.

Deze sensor zit in het vliegwielhuis, op de rand van motor en bak. De stekker (3 draden afgeschermd gaan naar 2 losse draadjes toe) zit vlak bij het schutbord, ergens onder de accubak en loopt naar de voet van de HD pomp toe (tenzij je SB en dus een Xantiapomp hebt, dan zit daar niks).

De sensor kant (afgeschermde kabel) moet je doormeten, ik geloof een Ohm of 90, kan ook meer of minder zijn maar in ieder geval niet oneindig hoog en geen 100en kiloOhms.

Je kunt er alleen maar bij van onderaf de wagen, op bokken of op de brug of smeerput (tenzij je SB en een Xantiapomp hebt…)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 11 maart 2005 02:42 PM
  [ # 47 ]

Bedankt Karel,
Ik heb de stekker gevonden, en kon helemaal geen weerstand meten. Dus of de sensor is kapot of de draad er naar toe. Ik ga vanavond bij iemand langs die een brug heeft, kijk ik gelijk er even onder.

Wat een heerlijke auto is dit zeg. Had nog nooit in een BX gereden, maar het is een openbaring. Ik heb hem net 3 dagen geleden gekocht maar ik geloof dat ik geen miskoop heb gedaan. Ik heb van de garage waar hij in onderhoud was de uitdraai van de laatste 5 jaar reparaties gehad. Ze hebben ongeveer alles vervangen wat er te vervangen was, veerbollen, LHM, van alles. Alleen zijn ze opgehouden bij de distributieriem. Die zit er nu 75000 km op, dus diue zal ik maar eens vervangen.
En ik blijk ook nog airco te hebben!

Waarom ben jij eigenlijk grijs 4 en ik nog maar grijs 1?
Is dat omdat je meer grijze haren heb gekregen van de vragen van newbies zoals ik?
Rob

karel schreef:
Robx schreef:

Nog een vraag van deze verse BX rijder
Mijn toerenteller doet niets, niet een beetje uitslag, niets.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Is er ergens een zekering?

BX TGD break 1994

Waarschijnlijk een kapotte BDP-sensor. Deze registreert het voorbijkomen van een hapje uit het vliegwiel en geeft deze info door aan de toerenteller.

Deze sensor zit in het vliegwielhuis, op de rand van motor en bak. De stekker (3 draden afgeschermd gaan naar 2 losse draadjes toe) zit vlak bij het schutbord, ergens onder de accubak en loopt naar de voet van de HD pomp toe (tenzij je SB en dus een Xantiapomp hebt, dan zit daar niks).

De sensor kant (afgeschermde kabel) moet je doormeten, ik geloof een Ohm of 90, kan ook meer of minder zijn maar in ieder geval niet oneindig hoog en geen 100en kiloOhms.

Je kunt er alleen maar bij van onderaf de wagen, op bokken of op de brug of smeerput (tenzij je SB en een Xantiapomp hebt…)

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 11 maart 2005 03:30 PM
  [ # 48 ]
Robx schreef:

Bedankt Karel,
Ik heb de stekker gevonden, en kon helemaal geen weerstand meten. Dus of de sensor is kapot of de draad er naar toe. Ik ga vanavond bij iemand langs die een brug heeft, kijk ik gelijk er even onder.

Goeie tips ja van Karel….die toerenteller van mij zal ik ook maar eens laten nakijken, want die doet het ook niet.

Wat een heerlijke auto is dit zeg. Had nog nooit in een BX gereden, maar het is een openbaring. Ik heb hem net 3 dagen geleden gekocht maar ik geloof dat ik geen miskoop heb gedaan. Ik heb van de garage waar hij in onderhoud was de uitdraai van de laatste 5 jaar reparaties gehad. Ze hebben ongeveer alles vervangen wat er te vervangen was, veerbollen, LHM, van alles. Alleen zijn ze opgehouden bij de distributieriem. Die zit er nu 75000 km op, dus diue zal ik maar eens vervangen.

En ik blijk ook nog airco te hebben!

[Jaloers-mode aan] Airco op een TGD-break Wink .....zie je wel, dat zijn wat extra optie’s uit de tijd dat de Xantia er al was maar nog geen Break-uitvoering voorhanden was.
Net als die van mij st.bekr. CV en 2 electr ramen heeft….ze moesten in die tijd de stroom Xantia liefhebbers (want was net 1 jaar uit) tevreden houden.

T’is trouwens druk met de *nieuwe* BX TGD break rijders hier. Laughing

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2005 01:39 AM
  [ # 49 ]
Robx schreef:

Bedankt Karel,
Ik heb de stekker gevonden, en kon helemaal geen weerstand meten. Dus of de sensor is kapot of de draad er naar toe. Ik ga vanavond bij iemand langs die een brug heeft, kijk ik gelijk er even onder.

You’re welcome. Er is niet echt veel aan te zien; de sensor is kapot, misschien verdronken in de olie die uit je nokkenaskeerring lekt. Vervangen is de enige optie.
Een nieuwe sensor kostte me een jaar of 3 terug 55 guldens.

Robx schreef:

Wat een heerlijke auto is dit zeg. Had nog nooit in een BX gereden, maar het is een openbaring. Ik heb hem net 3 dagen geleden gekocht maar ik geloof dat ik geen miskoop heb gedaan. Ik heb van de garage waar hij in onderhoud was de uitdraai van de laatste 5 jaar reparaties gehad. Ze hebben ongeveer alles vervangen wat er te vervangen was, veerbollen, LHM, van alles. Alleen zijn ze opgehouden bij de distributieriem. Die zit er nu 75000 km op, dus diue zal ik maar eens vervangen.
En ik blijk ook nog airco te hebben!

Grappig! Af fabriek voor zover je kunt zien? Heb je ook SB toevallig?

Robx schreef:

Waarom ben jij eigenlijk grijs 4 en ik nog maar grijs 1?
Is dat omdat je meer grijze haren heb gekregen van de vragen van newbies zoals ik?

Ja, daar tref je de kern van de zaak denk ik Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 12 maart 2005 02:14 PM
  [ # 50 ]

En ik blijk ook nog airco te hebben!

Grappig! Af fabriek voor zover je kunt zien? Heb je ook SB toevallig?

Klopt, Airco, SB, 2 elektrische ramen, CV

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 maart 2005 02:24 PM
  [ # 51 ]
Robx schreef:

En ik blijk ook nog airco te hebben!

Grappig! Af fabriek voor zover je kunt zien? Heb je ook SB toevallig?

Klopt, Airco, SB, 2 elektrische ramen, CV

En doet de Airco het ook nog ? Wink

Ze willen na meer dan 10 jaar oud, weleens gaan lekken danwel dat de Compressor defect raakt.
Jij hebt dus (op de Airco na) dezelfde uitvoering als die van mij. Smile

Ook geen AB zeker op je CV ?

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 12 maart 2005 02:40 PM
  [ # 52 ]
Bram schreef:
Robx schreef:

En ik blijk ook nog airco te hebben!

Grappig! Af fabriek voor zover je kunt zien? Heb je ook SB toevallig?

Klopt, Airco, SB, 2 elektrische ramen, CV

En doet de Airco het ook nog ? Wink

Ze willen na meer dan 10 jaar oud, weleens gaan lekken danwel dat de Compressor defect raakt.
Jij hebt dus (op de Airco na) dezelfde uitvoering als die van mij. Smile

Ook geen AB zeker op je CV ?

Nee, geen AB

En de airco? geen idee of die werkt.
Ik weet niet hoe hij zou moeten werken. Ik heb 2 knopjes op de middenconsole zitten. Als ik die aan doe branden er 2 lampjes. Als ik de temperatuurregelaar op koud zet, wordt het inderdaad koud. Maar ja, het is ook koud buiten. Ik weet dus niet wat hij zou moeten doen.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 12 maart 2005 07:26 PM
  [ # 53 ]

AB toevoegen schijnt niet zo moeilijk te zijn.

Zie dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162101

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2005 11:44 PM
  [ # 54 ]
easternnl schreef:

AB toevoegen schijnt niet zo moeilijk te zijn.

Zie dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162101

Och, of dat nou zo’n relevante draad is.
Feit is dat het, mits het juiste ding wordt aangeschaft, een koud kunstje is.

Ik heb er zelf eentje die zo omgeplugd is (naar schatting 20 seconden werk) in plaats van de originele CV-schakeling. De originele IR-plip werkt er ook nog gewoon op via de ontvanger die gewoon kan blijven zitten.

Wat ik heb is geschikt voor de Evasion, 806, Saxo tot 97, Xsara tot 97 en komt uiteindelijk bij importeur (of fabrikant?) PB&R vandaan. Bij de automaterialenhandel kun je ze ook krijgen, schijnt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 13 maart 2005 11:22 PM
  [ # 55 ]

Re: oliekannetje??

Robx schreef:
karel schreef:
Robx schreef:

Ik ben nieuw hier. Ben sinds vanmorgen de trotse bezitter van een BX 19 TRD 1994.
Wat is dat lekker om met zo’n ding over drempels te rijden!
Geweldig.

Even een domme vraag. Ik heb geen boekje, vandaar.
Waar is de meter voor die linksboven in het dashboard zit met een tekeningetje van een ouderwets oliekannetje er bij.
Is dat de oliedruk of de hoeveelheid olie in de motor?
(hij doet trouwens niets, dat probleem moet ik nog even opzoeken).

Bij goed antwoord heb ik vast nog wel meer domme vragen Laughing

Sja, vraag een FM aan, dan kun je zelf RTFM-en Wink
Dit is de oliepeilmeter. Deze is alleen verlicht en geeft dan ook alleen iets aan (het oliepeil dus) als de motor stilstaat voor het starten, of een seconde of 20 a 30 na het starten.

Maar eh, heb je een BX 19 TRD, 19 RD of 19 TGD? De eerste is vlgs mij een model tot en met 1986 of daaromtrent, vandaar.


Nee, klopt, het is een 19 TGD.
Heb net even geprobeerd. Er brand bij stilstand een rood lampje, maar de meter slaat niet uit, ook niet na starten. Ik zal morgen eerst wel eens even de olie peilen….

Heb je al gepeild? Want zo te lezen zit er geen druppel meer in het blok!!

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 14 maart 2005 10:12 AM
  [ # 56 ]

Re: oliekannetje??

martijn78 schreef:

Heb je al gepeild? Want zo te lezen zit er geen druppel meer in het blok!!

Peilen = uitstekend idee.

Maar de kans dat de sensor kaduuk is schat ik iets groter dan dat het blok droog staat.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 14 maart 2005 01:52 PM
  [ # 57 ]

Re: oliekannetje??

Robin schreef:
martijn78 schreef:

Heb je al gepeild? Want zo te lezen zit er geen druppel meer in het blok!!

Peilen = uitstekend idee.

Maar de kans dat de sensor kaduuk is schat ik iets groter dan dat het blok droog staat.

Lijkt mij ook, sensor kapot. Waar zit die eigenlijk?
Ik maak me er niet zo’n zorgen over, ik peil gewoon af en toe. Is ook wel zo nauwkeurig.

nieuwe vraag: Waar is dat lampje rechtsboven in het dashboard voor, met een symbool er bij dat lijkt op een gebraden kip?

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 maart 2005 01:54 PM
  [ # 58 ]

Geen idee…. ik weet wel dat dat lampje in de meeste BX-en niet eens actief is, vanaf de fabriek al. Zou een olietemp. controlelampje kunnen zijn.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 14 maart 2005 02:02 PM
  [ # 59 ]

Re: oliekannetje??

Robx schreef:
Robin schreef:
martijn78 schreef:

Heb je al gepeild? Want zo te lezen zit er geen druppel meer in het blok!!

Peilen = uitstekend idee.

Maar de kans dat de sensor kaduuk is schat ik iets groter dan dat het blok droog staat.

Lijkt mij ook, sensor kapot. Waar zit die eigenlijk?
Ik maak me er niet zo’n zorgen over, ik peil gewoon af en toe. Is ook wel zo nauwkeurig.

nieuwe vraag: Waar is dat lampje rechtsboven in het dashboard voor, met een symbool er bij dat lijkt op een gebraden kip?

Ik heb het me ook wel eens af zitten vragen, volgens mij een extra lampje tegen een te hoge temperatuur?

Of een waarschuwingslampje “U nadert een Kentucky Fried Chicken”...

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 14 maart 2005 02:52 PM
  [ # 60 ]

dat is volgens mij bij oranje een motorstoring, en bij rood een oververhitte katalysator…

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook