De apk van de bix, zou 5 april verlopen. Dus gisteren maar even naar de APK-boer gegaan. Wel eerst even wat onderdeeltjes geleend van m’n duiville. Mijn koplamp had een gaatje, er was een mistachterlichtlampje kapot (en ik had even geen nieuwe op voorraad), en de ruitenwisser aan de voorkant was niets meer, dus die ook even geleend.
Naar de Apk-boer gereden; geslaagd, goedkeur met als adviespunten een band van 2,5 mm, en de voorremmen waren eigenlijk net afkeur (29%???? 30% was eigelijk minimaal). Maar nadat ik hem vertelde dat ik de remmen toch ging vervangen (nog niet gedaan omdat ik eerst eventuele andere afkeurpunten wilde weten), werd het adviespunt ipv afkeur
Verder bleek de kat leeg te zijn (hij is dus toch katloos , en dat verklaart ook het geluid), maar hij bleef ruim onder de toegestane CO waarde.
Dus op de terugweg meteen even remblokjes opgehaald, en 5 liter LHM om te verversen. Dus nu even aan de slag.
De onderdelen die ik van de duiville geleend heb komen er ook nieuw op.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
goed bezig!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
De LHM was bruin-groenig (vooral bruin). Die vervangen, door fris limoengroene LHM. Ook alle filters, en het vat schoongemaakt.
Nu lijken ook de stuurbekrachtigingsproblemen voorbij.
En bij de eerste starten heb ik zeker 5 min gewacht tot ie omhoog kwam
Ik zag de bui al hangen. Bij het uitstappen bleek de auto al op hoogte
De auto komt nu binnen 10 sec na het starten in een soepele ruk omhoog.
Ipv eerst een minuut wachten tot ie schokkend, in 10 stappen omhoog kwam.
Wel zal ik binnenkort de lhm nog eens vervangen om het losgekomen vuil eruit te krijgen.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Dat was dan wel weer de moeite. Als de LHM zo goor was dan loont het vrijwel altijd wel. Je remverdeling zal als je goed ontlucht hebt nu ook wel weer een stuk beter zijn (al hangt dat ook nog van de staat van de schijven af natuurlijk).
De schijven voor zien er nog “perfect” uit. Ze zijn ongeveer 1 mm aan beide zijden ingesleten. Maar wel mooi over de hele schijf, alleen een verroest randje aan de buitenkant van +/- 2mm.
Ik zag net ook dat de auto nu al meer dan 24 uur met z’n kont omhoog staat. Normaal zakte de kont binnen 30 minuten al naar beneden.
Over remverdeling durf ik nog niks te zeggen, ik heb nog niet echt hard geremd (dat word de eerste 500 km afgeraden?). En ik merk ook dat de blokjes nog even moeten inslijten, hij remt nog niet super.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Ondertussen heeft mijn vriendin het meest met de Gti gereden, de stuurbekrachtiging heeft ondertussen weer wat problemen, maar dat komt vermoedelijk omdat de verse LHM ondertussen weer redelijk wat vuil zal hebben opgenomen. Die wordt dus binnenkort weer ververst.
Verder vandaag even de Gti even uitgelaten, maar hij is met geen mogelijkheid boven de 160 (op de teller) uit te krijgen, terwijl hij volgens het boekje toch net boven de 200 moest kunnen. Iemand een idee waar die resterende 40 km’s zijn gebleven? Hij wilde niet meer dan +/-5200 toeren maken. Tot 160 trok hij best redelijk door, maar daar hield het ineens op.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
dan zou je hat wel eens verstopt kunnen geraken daardoor kan ie z’n druk niet voldoende kwijt kijk hier wel mee uit een kennis van mij heeft hier z’n blok mee opgeblazen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
De kat (hat=kat?) klinkt erg leeg als je er op tikt, en het uitlaatgeluid bevestigt dat de kat leeg is (maakt redelijk wat herrie). Straks anders een proberen of ie in de 2de versnelling wel hoger in toeren wil. Ikzelf heb het idee dat ie de power niet heeft om harder te gaan.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Ondertussen heeft het topsnelheidsprobleempje zich opgelost?
Hij trok laats zonder problemen door tot 175 en toen moest het gas los ivm altijd aanwezige files, en 165’er bandjes met R codering (180 max).
Ik ben nu net terug van een lang weekend eifel met de klapkar (vouwwagen). Wat is een gti toch een lekkere aanhangerbak , genoeg motorrijders in bergen voor kunnen blijven met de Gti.
Bergjes van 15% zonder problemen met een klapkar van +/- 700 kg.
Het verbuik viel ook nog mee; binnendoor over 280 km bergen en dalen met 1 op 8.75L op RON98 gemiddeld .
Ook nog wat mooie foto’s gemaakt van de Gti in de eifel (zie fotolink onderaan).
edit:
Oja wat zijn die duitsers toch een vuillakken qua flitspalen. Bordje bebouwde kom, 2 meter later een flitspaal , dat wordt een mooie foto met een begeleidende acceptgiro in de brievenbus vinden. Gelukkig hebben die duitsers nog normale prijzen:
(10 euro voor 10 km)
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
De gti heeft zich de laatste tijd goed gehouden. Ondertussen nog wat nieuwe deeltje gehaald; 5 gti velgen, nieuwe koplampen en knipperlichtjes, 4 bandjes (moeten nog aankomen), mistlampen (die niet passen), luchtfilter, oliefilter, olie en wat slangetjes hier en daar.
Maar hij heeft wat kuren gekregen;
- het metaal van de vulslang is doorgerot dus m’n tankklep zit nu dicht met tape
- de remmen piepen constant met warm weer, veertjes zitten goed.
- linker adal is overleden
- hij brom ergens bij de wielen precies alsof er een eenmotorig propellorvliegtuig meevliegt, onafhankelijk van motortoerental, wel afhankelijk van snelheid (koppeling in en geluid blijft hetzelfde bij 80km/h)
Ik heb al even de wieltjes gewisseld van voor naar achter, maar het geluid blijft van achter komen??? dus bandjes zijn het niet.
rara wat zou dat zijn?
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 6201
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Mighel schreef:De gti heeft zich de laatste tijd goed gehouden. Ondertussen nog wat nieuwe deeltje gehaald; 5 gti velgen, nieuwe koplampen en knipperlichtjes, 4 bandjes (moeten nog aankomen), mistlampen (die niet passen), luchtfilter, oliefilter, olie en wat slangetjes hier en daar.
Maar hij heeft wat kuren gekregen;
- het metaal van de vulslang is doorgerot dus m’n tankklep zit nu dicht met tape
- de remmen piepen constant met warm weer, veertjes zitten goed.
- linker adal is overleden
- hij brom ergens bij de wielen precies alsof er een eenmotorig propellorvliegtuig meevliegt, onafhankelijk van motortoerental, wel afhankelijk van snelheid (koppeling in en geluid blijft hetzelfde bij 80km/h)
Ik heb al even de wieltjes gewisseld van voor naar achter, maar het geluid blijft van achter komen??? dus bandjes zijn het niet.
rara wat zou dat zijn?
Piepende remmen misschien op te lossen met kopervet? Heb je dat gebruikt bij het monteren van de nieuwe blokken? Zoniet, dan zou ik dat eerst eens proberen.
De brom lijkt me een wiellager… en kan ook 1001 andere oorzaken hebben
Remblokjes heb ik met kopervet gemonteerd, misschien nog eens loshalen en opnieuw invetten.
Wat betreft die wiellagers;
Ik heb het verdachte wiel er af gehaald, en als ik aan de naaf draai, hoor een geluid dat metaal-achtig klinkt, hetzelfde als wanneer een loodje tegen de beschermkap bij de velg aanloopt. Dus wiellager zou niet onwaarschijnlijk zijn.
Even in de haynes bestuderen of dat zelf te doen is.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Net even de wiellagers eens van dichtbij bekeken. Linksachter heeft hij een beetje speling. oorzaak; het naafkapje zat er niet helemaal goed op, met als gevolg rommel in het lager. Net even zo goed en zo kwaad als het ging (zonder de naaf en lager te demonteren) een beetje schoongemaakt, en nieuw vet er in.
Maar daar moet dus een nieuwe op.
Nu moet ik binnenkort bij hegru links de ADAL toch laten vervangen, en als ik het mij goed herinner krijg je dan ook een “nieuw” wiellager bij hen? klopt dat?
Want voor zover ik me kan herinneren halen zij alleen de remklauw en remschijf eraf, en de rest wordt gewisseld.
Want dan heeft het weinig zin er nu een nieuw lager in te zetten.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Weer een updeet:
Adal laten vervangen bij de hegru, en het wiellager ook meteen. 115 euro afgerekend. Tijdens de reparatie een leen-fiets gekregen om even de omgeving te verkennen.
Ook nog even reserve deauville velgen gevonden bij de hegru, die er nog als bijna nieuw uit zagen, dus die maar achterin geladen. De deauville velgen gaan dienen als winterwielen.
Verder nog Gti velgen gemonteerd met Bridgestone Turanza’s, olie en filters ververst. En de mistlampjes van La Leo gemonteerd. En nu net 7000 km met deze auto gereden (229.000 op de teller). En wat rijdt dat toch lekker
Volgende week 800 km naar bretagne met de vouwkar achter de Gti. Op naar de 250.000 km.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooie zaak! en die GTI velgjes staan toch een stuk netter dan die ranzige deauville velgjes.
Mooi dat je hem zo goed onder handen neemt! dat heeft dat beestje wel verdient!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX