Ook mijn schakelaar wordt te warm en daardoor geeft hij ook af en toe een rooksignaal! Daarom wil ik ook een relais inbouwen. De schema’s in dit draadje heb ik al bekeken, maar ik heb toch nog een vraag over het aansluiten.
Het relais moet in de schotel achter de schakelaar komen. Op het stekkerblok van de schakelaar voor stad-/ en dimlicht zitten vier aansluitingen. De gele draad is volgens mij de +. Daarvan zou ik dus een aftakking moeten maken voor de ingang van het schakelaargedeelte van het relais (aansluiting nr. 30).
Hierover de eerste vraag: hoe hebben jullie dit netjes gedaan? Gewoon stukje buiten mantel van gele draad weghalen en daar nieuw stukje draad aan solderen?
Dan zijn er twee grijze draden. Volgens mij zijn dat de uitgangen van de schakelaar. Eén naar het stadslicht en één naar dimlicht. Klopt dat? Moet ik die van het dimlicht dan onderbreken en dan deel van schakelaar naar spoel van het relais (aansluiting nr. 86)? En dan van relais (nr. 87) naar dimlicht?
Dan de laatste vraag: hoe hebben jullie het gedaan met de massadraad voor het relais. Waar trekken jullie dat naartoe?
er zit een massaaansluiting op de stuurkolom aan de linkerkant, je kunt m ziet als je de kap, die rond de stuuras zit, verwijdert. Daar kun je vaak gewoon een stekertje bijprikken.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik snap er helemaal niks meer van. Het is nu aangesloten zoals ik hierboven beschreven heb. Het relais klikt, maar dimlicht gaat niet aan. En wat blijkt nu, met de stekker van de grootlicht schakelaar ook in het schakelaarblok doet het dimlicht het ineens wel. En de grap is dan ook nog dat je alles op het relais gewoon los kunt halen Het relais heeft dus zo geen functie. De stroom voor het dimlicht loopt dus via de grootlicht schakelaar. Ik heb nu één van de grijze draden uit de dimlicht schakelaar onderbroken. Waar is die dan voor? Hoe moet ik dat relais nu wel aan sluiten?
En EVAN bedoel je die rubber hoes rond de stuuras? Dat ziet er niet uit alsof je dat makkelijk loskrijgt. Heb de massa nu tijdelijk maar ergens opgeplakt.
nee, op het metaal waar je tellerbakhuis op vast zit en ook de stuurkolom op zit gebout met 4 x sw 13.
links vrij bovenaan zit een stekerpaneeltje op t metaal vast waarheen 2 kabelbundels gaan, vaak zijn 1 of 2 pennen over, dus kun je zo een ampje erbij prikken.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Heb eventueel ook nog wel een doos met lichtschakelaars,grijs en zwart.
Ik ga de schakelaar niet voor een habbekrats wegdoen,maar uiteraard goedkoper als bij een specialist.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Hé Ray, bedankt, maar ik heb mijn eigen schakelaar kunnen redden. Plastic waar veertjes met contactpuntjes in zitten was wel wat gesmolten maar heb het contactpuntje weer gangbaar kunnen maken.
Maar ja, nu het relais nog. Evan, ik ga morgen nog eens op zoek naar het massapunt.
En iemand nog iets over de rest van het probleem?
Evan, heb het massapunt gevonden. Er kon inderdaad zo een stekkertje bij gestoken worden. Je moet even het stuur loshalen en dan kan de kap onder het stuur er af.
De rest van het probleem is ook opgelost. Ik heb nog eens even het elektrische schema in het werkplaatshandboek beter bestudeerd. De stroom van de dimlichtschakelaar loopt inderdaad via de grootlichtschakelaar. De bruine draad in het drie polige stekkertje op de grootlichtschakelaar loopt naar de dimlichten. Deze dus onderbroken en relais tussen gezet. De + moest wel van de gele draad op het vier polige stekkertje van de dimlichtschakelaar gehaald worden. Dan als laatste dus de massadraad naar het massapunt naast de stuurkolom trekken.
De grijze draad op de dimlichtschakelaar die ik eerst onderbroken had blijkt de mistachterlichten aan te sturen (via de mistlicht schakelaar). De tweede grijze draad is inderdaad van het stadslicht.
Weer wat wijzer geworden


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@docitro: Kun je eens wat foto’s maken? Ik moet die actie ook nog een keer doen. Waar heb je het relais gelaten?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Het zit inmiddels allemaal weer in elkaar, maar ik wil eventueel wel eens een keer foto’s maken. Het relais zit in de schotel achter het schakelaar blok (van dimlicht, grootlicht en richtingaanwijzer). Verder dus aanleggen zoals ik hiervoor beschreven heb.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
OK, zal eens in het tellerblok kijken wat ik nog heb liggen. Blijkbaar is er dus ruimte genoeg daar.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Bij mij zit hij dus echt in de schotel en niet in het tellerblok. Ik weet niet hoe dit bij de serie 1 zit (die heb jij toch?) en of daar ook genoeg ruimte is.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
docitro schreef:Bij mij zit hij dus echt in de schotel en niet in het tellerblok. Ik weet niet hoe dit bij de serie 1 zit (die heb jij toch?) en of daar ook genoeg ruimte is.
Met tellerblok bedoel ik de paddestoel of de schotel, iig het hele ding dat je er zo af kunt halen in een stuk. Spraakverwarring dus
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Om de verwarring dan nog wat groter te maken ik denk dat we eigenlijk nog steeds niet hetzelfde bedoelen. Misschien is satteliet een beter woord. Dus het ding dat naast het tellerblok hangt, naast het stuur.
Voor de duidelijkheid een foto van een (ander) cx dashboard met rode pijl.
In ieder geval succes!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Heb ff naar het dashboard in de garage gekeken en er is idd plek zat. Het is ook gemakkelijk om het relais hier te plaatsen.
Eerst wilde ik gaan voor de ‘onder de motorkap’ oplossing, maar dan heb je de achterlichten er zoals gezegd niet bij.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ernst23 schreef:Heb ff naar het dashboard in de garage gekeken en er is idd plek zat. Het is ook gemakkelijk om het relais hier te plaatsen.
Eerst wilde ik gaan voor de ‘onder de motorkap’ oplossing, maar dan heb je de achterlichten er zoals gezegd niet bij.
ik heb wat kabels/relais in het vooronder gelegd. dus achterlicht er niet bij.
en een stuk binnenband v/e fiets (ong 13 cm lengte) over het laatste stuk van de kabels+relais, zit dan strak om het relaishuisje vast. dan krijg je er nooit spatwater op. heb ik ook bij andere gedaan.
en dan heb je daarmee de kortste weg voor de aanvoerende stroom van accu naar de lampen, wel dikke kabels nemen.
mbt keuze onder de motorkap versus in de lunule voor wat betreft de achterlichten, tel eens op hoeveel watt hebben die nodig…....
als de stroom voor de koplampen maar niet direct door de schakelaar loopt, is die schakelaar denk ik genoeg ontlast.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje