Dat komt ook niet vaak voor dat zo’n stabilisatorstang breekt…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee, ik heb dat ook nog nooit eerder meegemaakt, maar Jacqueline komt van AAgarage….
Daar hebben we eigenlijk niet zo’n heel hoge pet van op. Gedurende de jaren komen we steeds meer gekke dingen tegen. Het is in ieder geval de laatste keer dat we daar iets aanschaffen.
Het lijkt erop, als we de breuk bestuderen, dat er al langere tijd een scheur in de stang heeft gezeten. Maar ja, moet je ook dat gaan controleren als je een CX koopt? Gelukkig heeft de UK nog volop bruikbare delen, ondanks haar respectabele leeftijd van nu dertig jaar.
Bij een nieuwe auto breekt er niets.
Ik bedoel maar dat hoort er toch gewoon bij. ![]()
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
een breuk die vanuit een scheur komt is meestal een kwestie van een vermoeiingsbreuk.
Dus er heeft of iets raars in gezeten waardoor je een spanningsconcentratie krijgt, of hij heeft het zeer zwaar voor de kiezen gehad.
Heb je een foto van het breukoppervlak?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee EW, zal ik morgen voor je maken.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En zie hier:

Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad een typische vermoeiingsbreuk: rechtsboven is de microscheur ontstaan, die steeds iets groter geworden is onder belasting en ook steeds opengetrokken werd en dichtgeduwd. Vandaar dat gladde oppervlak. Op een gegeven moment werd de belasting te groot voor het resterende oppervlak, gevolg: restbreuk (het ruwe deel linksonder).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is dat dan een fout in de productie? Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan een productiefout zijn of het gevolg van een kleine beschadiging. Op de foto kan ik dat niet zien.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb deze auto als vierde, vijfde of zesde eigenaar, dus heb geen idee wat voor jeugd ze heeft gehad. Misschien wel een heel wilde.
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Frankrijk is toch een soort “Wild West” voor auto’s…. ![]()
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zojuist de wielen verwisseld met Dame Blanche. Dat valt nog niet mee, als Dame Blanche met haar buik in de modder ligt, maar het is gelukt dus Jacqueline heeft in plaats van 2x Quartet 2, 1x Recam en 1x Hankook nu weer vier Michelins. Da’s toch beter.
Nu de hoogte goed afstellen aan de achterkant en dan maar eens een stukje rijden. Spannend, want ze kwam stil te staan omdat er iets met de koppeling aan de hand was. Wilde alleen met horten en stoten in z’n één rijden. Rest van de versnellingen ging goed. Het vreemde is, dat de rit vanaf het terrein naar de garage probleemloos ging op dat gebied.
INderdaad: een vermoeiingsbreuk uit de boekjes!
Totaal aantal Berichten: 43541
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
garagestmarien schreef:Is dat dan een fout in de productie? Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Maak je niet druk; het komt vaak voor dat een CX stabi breekt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan zou het weleens een ontwerpfout kunnen zijn…. (of een bewuste keuze om de stabi zo te ontwerpen dat ie kapot gaat)

