Enorme ramp! Ben ik eens een weekendje weer in Nederland, regent het zo erg in het anders zo mooie Turijn dat de Po buiten haar oevers is getreden, en mijn ondergrondse stalling voor mijn DS23 is ondergelopen! Complete ellende natuurlijk als Zij geheel onderuit is gezakt…...! Mijn prachtige hobby-object en grote passie tot aan de stuurkolom in het water….........! Net even polshoogte genomen voor het eerst: alles natuurlijk zeiknat, gehele lederen interieur naar de klote. Motor lijkt nog droog, maar kon ik nog niet goed zien. Handschoenenvak nog droog net als de asbak, maar injectiecomputer zeik en zeiknat…......... Luchtfilter volgelopen, maar leiding naar gasklep lijkt droog….........bougie 1 uitgehaald, lijkt nog droog…............. KUT! (sorry)!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wie verwacht dit in Italie????? Watermanagement ala Italiana?!?!?!?!?!
Iemand een idee of, gezien boven beschrevene, of de motor nog te redden is? En de bak (BVH)? Electrisch natuurlijk dood als een pier…........
GVD!
Tijd om een borrel te nemen!
Snik,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
............
Woorden schieten me tekort. Wat een in en in slecht nieuws. Ik hoop voor je dat alles nog te redden valt. Sterkte.
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Auw…. Sterkte, Hilko.
Gr Martijn
Dat moet je wel kunnen voelen..
Sterkte!












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
slecht nieuws , sterkte, hopen dat eea nog te redden valt
Wat is Citroën rijden toch formidabel !





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Het enige wat ik kan zeggen is
Sterkte maar daar koop je weinig voor
ik denk zelf dat de motor nog wel te redden is
met de electra heb er een hard hoofd in sorry
nogmaals sterkte
Citroen c32 Hilton XLS


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OMG, wat een nachtmerrie. Heel veel sterkte, is er nog iets verzekerd? Of valt zoiets onder natuurrampen?
Ik hoop dat je op welke wijze dan ook een oplossing komt. Succes!!!!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
In ieder geval zo snel mogelijk de auto in een verwarmde ruimte zetten, meer tips heb ik eigenlijk niet voor je!
Succes!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Probeer eens via verzekeringsexpert een gespecialiseerd bedrijf om advies te vragen. Brandschade is trouwens nog veel moeilijker op te lossen, niet dat je situatie daarmee verbetert ops:
Grootste probleem zal vermoedelijk de geluidsisolatie zijn in het schutbord en achter het dashbord.
En de lucht eruit krijgen….
Succes en sterkte.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is zo’n computer ultrasoon te redden?








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat is natuurlijk zwaar balen.
Echter: zelfs je electrische uitrusting kan dit prima overleven. Het is helemaal niet zo dat een draad, schakelaar of zelfs efi-regelaar kapot is als’tie eenmaal nat is geweest. Alleen als er door nat water kortsluiting ontstaat (bijv. bij draaiende motor) kan er iets stuk gaan. En door corrosie natuurlijk, maar dat valt in de praktijk erg mee. Zo’n printplaat wordt in de fabriek ook gewoon in een soort afwasmachine gewassen na het solderen.
Advies:
droogstoken, dus alles openen wat open kan, en dan verwarmen en ventileren.
Stoelen en bekleding zoveel mogelijk losmaken, waar mogelijk verwijderen.
Mechanische en electrische delen zeer kwistig inspuiten met WD40. Ook binnenkant van deuren, kokerbalken, voor- en achterschermen etc etc etc.
Motorolie en versnelingsbakolie controleren op aanwezigheid van water.
Benzine in de tank zal wel ok zijn, afdekplaat wel verwijderen zodat het ook daaronder kan luchten.
Alle rubberdoppen uit de bodem halen, vooral ook die vlak voor de achteras, en ook daar goed luchten.
Motor MET DE HAND voorzichtig ronddraaien, of beter nog: bougies eruit en even droog starten.
Alle smeernippels van de voortrein goed doorsmeren.
Daarna: starten, en rijden.
Tenslotte: een paar weken in de Italiaanse zon laten bakken, weer zo’n beetje in elkaar zetten en beslissen of je hem nog wilt houden of gaat verkopen.
Succes,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Bedankt voor het medeleven mensen! Ik ben nog niet helemaal bijgekomen, maar waardeer de steun!
HEt punt dat de auto dus in een ondergrondse garage staat, met een oprijhelling waarbij ik normaal gesproken zelfs een tandje hoger moet om er zonder bodemschuren uit te krijgen….. dus ‘m in de zon zetten wordt erg moelijk zonder lopende motor! En de zon laat het ook afweten trouwens momenteel…..
IK heb net nog wel even het LHM vat geleegd: was ook bijna volgelopen en voordat ik iets ga proberen met de motor moet dat water er natuurlijk uit (olie drijft, dus zal -ie eerst dat Po-water in de leidingen zuigen). Ik heb hoop voor de motor vooralsnog.
Benzinetank zou OK moetenm zijn? Ook als de tankdop geheel onder water heeft gestaan? Ontluchtingsleiding daar?
Ik zal die computer eens demonteren en drogen. Geen idee of door kortsluiting dat ding nu stuk is.
Zucht,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Tering wat een dramatisch verhaal..
Helaas heb ik geen tips/ervaring….
Jemig, wat een pech. Ik wens je alle sterkte.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Man Hilko, wat een pech. Ik wens je veel sterkte. Kan de verzekering iets voor je betekenen?
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb met verzopen auto’s goede EN slechte ervaringen gehad .
Ik hoop dat het water niet al te smerig was , anders zit er buiten water nog overal zand mee tussen .
Vooreerst motorolie vervangen indien daar water bij gekomen is , benzinebak leeghalen ,en kijken of de inlaat geen water heeft gekregen . Anders doorstarten zonder bougies . eventueel versnellingsbak maar dat is niet superdringend .
Verder inderdaad zo snel mogelijk droog krijgen , wat veel makkelijker gezegd is dan gedaan .
Het grootste probleem op termijn zullen alle electriche onderdelen worden , als deze oxideren wijgeren ze op een bepaald moment dienst ..... en daar ben je dan wel een hele tijd mee aan de slag .
Veel sterkte , en zo snel mogelijk terug aan de praat krijgen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen