2 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

La Dame Blanche van C.D.P.F. : Te koop
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 juni 2008 12:37 AM
  [ # 16 ]

Vandaag weer bezig geweest met die *^%^^#$ benzineleiding…
De aftapstop (die koperen aan de pasagierszijde) is de enige dop die ik zie onder de tank. Ditmaal heb ik deze geheel losgedraaid, en er zit geen slang of filter aan. Aan de dop te zien hoort hier ook verder niets aan vast te zitten. Tank verder schoongemaakt door er enig malen benzine in te gieten, tank te schudden en weer aftappen totdat er schone benzine uitkwam. Dat is in ieder geval schoon.
Als ik door de aanvoerleiding blaas voel ik nog steeds erg veel weerstand, dus ik denk dat ik nu maar de stoute schoenen aan moet trekken en het originele benzinefilter met een bezoekje moet gaan vereren. Dan moet ik dus de kokerbalk openmaken, en daarlangs loopt bij mij de LPG-leiding naar voren toe… Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb in het onderdelenboek alvast de tekeningen van de balken bestudeerd, en het lijkt erop dat de zijplaten gewoon met schroefjes onder de dorpel geschroefd zit. We zullen het morgen zien, vanavond vind ik het wel even mooi geweest.

Ik wacht nog even met de benzineleiding bij de tank doorsnijden, je hebt hier namelijk erg weinig ruimte om wat nieuws tussen te klooien. Als ik even de kans krijg ben ik van plan om de hele benzineleiding te vervangen als de kokerbalk open ligt, want de huidige benzineleiding lijkt op van die goedkope doorzichtige bromfietsslang. Eerst maar eens die balk open zien te prutsen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Oh, en iedereen weer erg bedankt voor de tips en aanwijzingen! Ik heb er erg veel aan en hoop jullie binnenkort eens in het echie te ontmoeten op een clubmeeting o.i.d.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 juni 2008 02:22 AM
  [ # 17 ]

De kokerbalk zelf kan je niet openen (alleen met een haakse slijper). De plaatjes die onder tegen de instapplaat aan zitten geschroefd, em waar de benzineleiding achter verstopt zit, kan je gewoon losschroeven.

Filter:

link

link2 Doorsnede koker: 3e cirkel van links.

Citroen!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11896

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2008 02:30 AM
  [ # 18 ]

Maar dat is voor iemand die pas met DS-en begint precies net een kokerbalk: dat dacht ik eerst ook Very Happy

Is logisch: bij ‘elke’ andere auto is de drempel (aka kokerbalk, dan) het dragend deel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 juni 2008 12:21 AM
  [ # 19 ]

Eventjes een update. Ondanks dat ik niet veel tijd heb gehad de afgelopen week, is er toch zeker vooruitgang te vermelden.
Het probleem met de benzinetoevoer is opgelost (een stuk benzineslang bleek poreus, waardoor de pomp vooral lucht aanzoog), de controlelampjes van het instrumentenpaneel lijken te werken. Helaas zijn er wel 2 fittingen stuk, de koperen lipjes waren afgebroken.

Er was een bougie die lekte, terwijl hij wel aangetrokken leek. Er werd olie uit gespuugd. Eerst maar eens losgedraaid, en even met een doek voorzichtig de schacht schoongemaakt. Het pasvlak was vuil, dat kreeg ik schoon zonder iets in het bougiegat te laten vallen. Bougie schoongemaakt, teruggedraaid en voila, weer een probleem opgelost.

Ook heb ik kunnen vaststellen dat de kriksteunen nog gewoon de auto kunnen dragen, en toen kon ik de olie en filter even verversen.

Daarna heb ik de rechter achterdeur zover gekregen dat deze weer netjes in de slotvanger klikt en niet vrijelijk open en dicht te bewegen is.
En dat was een goed iets, want nu kon ik eindelijk ECHT GAAN RIJDEN! dance Jippie!

Ik ben even naar een tankstation in de buurt gereden en heb de banden weer goed op spanning gebracht. Toen nog even kangsgereden bij een vriend die vlakbij woont, en geen heil zag in dit project *insmeer*  Twisted Evil

Verder het glimwerk een beetje gepoetst, en de lak nog eens gewassen. Ze ziet er niet eens gek uit nu. Echt een DSpecial ‘back in business’  Very Happy
Er lijkt er weer 1 op de weg te zijn!

Helaas is niet alles goud dat er blinkt, als je voor het eerst rijdt, dan worden je natuurlijk direct weer nieuwe klusjes opgedragen door onze dame.
Zo voelde ik een behoorlijke speling in het stuur, wel zon 1 a 2 cm draaiïng van het stuur. Dat wordt het volgende punt van aandacht, want zo kan ze de APK niet in. En dan is er nog de deur van de bestuurder die niet open wil…. Maar sloten hebben inmiddels geen geheim meer voor me, dus dat komt vast wel goed.
Het gaat de goede kant op hier!  Cool

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 juni 2008 09:31 PM
  [ # 20 ]

Stuurspeling moet je even op zoeken en je inlezen, is heel verhaal…niet altijd een drama, trouwens Wink

Zoek maar op “appeltje” om mee te beginnen Idea

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 19 juni 2008 02:18 AM
  [ # 21 ]

Bedankt voor je tip Rob!

Om het appeltje maak ik me echter geen zorgen, da’s makkelijk. Natuurlijk heb ik me eerst even flink ingelezen, zowel hier op het forum als op het technische gedeelte van de clubsite, en ik heb het revisieboek er ook eens bijgepakt.

Nu ik een beetje wist waar ik mee te doen had, heb ik vanavond de accubak en kachelventilator verwijderd, zodat ik goed ruimte en zicht had. Wat blijkt: mijn dame heeft nog stuurbekrachtiging ook! Niets van gemerkt tot nu toe Laughing
Ik had wel een vermoeden, want als ze omhoog komt na starten (hydrauliek komt op druk) verdraait het stuur soms een beetje, uit zichzelf. Ook de hydrauliekleidingen op het stuurhuis wezen erop, maar ik durfde niet te hopen Wink

Wat blijkt, na het bereikbaar maken van het hele zootje merk ik al snel dat de speling zit in de verbinding tussen het huis waar het rondsel in zit, (mijn revisieboek spreekt van de “steering pinion”) en de stuurservo (of hoe je die dan ook noemt, dat blok ervoor met die rubber hoes erom, boek heeft het over steering union).

Deze verbinding zit met 2 splitpennen. Morgen zal ik de hele bende eens loshalen kijken wat ik aantref. Maar gelukkig lijkt het vooralsnog niet op een drama Cool

Ik houd jullie op de hoogte! Tips en ervaringen zijn altijd welkom natuurlijk.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 19 juni 2008 10:47 AM
  [ # 22 ]

Niet te hard doordraven…er hoort beetje speling te zitten: er is een vaste, mechanische verbinding die zijn werk blijft doen als de bekrachtiging uitvalt wegens te weinig oliedruk.

In het rondsel zitten twee stelschroeven voor zgn balansdruk, die zouden oorzaak kunnen zijn.
Splitpennen? Volgens mij kun je daar beter afblijven totdat je precies weet wat je doet Confused

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 20 juni 2008 12:16 AM
  [ # 23 ]

Hmm OK, ik kreeg van andere kanten ook al berichten dat enige speling normaal is. De speling is ongeveer 2 cm als je het stuur van links naar rechts draait, bij uitgeschakelde motor. Is dat ongeveer normaal?

Ik denk dan dat ik daar te weinig druk heb, want de stuurbekrachtiging werkt niet of nauwelijks, óf ik verwacht er teveel van.
Nieuw plan: ik laat dit probleem nog even voor wat het is, en ga eerst maar LHM verversen dan. Kijken wat dat oplevert, en LHM verversen moest ik toch al.

Misschien draaf ik inderdaad door, maar ik wil haar graag goed in orde hebben voordat ik er echt mee ga rijden. Wie weet wat je kapot maakt terwijl het in eerste instantie prima te repareren was…

In ieder geval weer bedankt voor jullie tips/opmerkingen. Ik heb redelijk wat documentatie, maar er gaat niets boven praktijkervaring. En dat is nu net wat ik mis m.b.t. DS’en Rolling Eyes

Dan nog een update over de verdere werkzaamheden:
Ik heb de aansluitingen van de spanningsregelaar schoongemaakt, deze waren flink geoxideerd. Als straks de accu er weer inzit zal ik deze afstellen, als dat nog nodig is. Tot nu toe was het laad-lampje meer aan dan uit als ik reed, alleen bij stationair draaien ging het lampje meestal wel uit.
Verder ben ik bezig met alle stekkerverbindingen onder de motorkap systematisch schoon te maken. Veel stekkers en busjes zijn ook flink geoxideerd natuurlijk.

Ik houd jullie op de hoogte, nu duik ik weer onder de motorkap!

Profiel  

Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 963

Gepost: 20 juni 2008 02:04 AM
  [ # 24 ]

succes! t zijn er mooie avonden voor.

!

.komma

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 24 juni 2008 01:16 AM
  [ # 25 ]

Het is alweer enige dagen geleden dat ik hier de vooruitgang van mijn dame postte, en dus is er wel weer het nodige te melden.

Ik heb het hydraulische gedeelte van de stuurbekrachtiging vlakbij het rondsel schoongemaakt. Ook viel me op dat 1 van de leidingen daar wat vreemd (scheef) in de behuizing stak. Nadat ik dit netjes opengemaakt en schoongemaakt had, heb ik de boel weer recht gemonteerd. Het lijkt er nu op dat de speling nagenoeg verdwenen is, bij lopende motor. Het voelt in ieder geval heel anders, en ik merk nu ook enige bekrachtiging.
Omdat de stuurinrichting nu goed aanvoelt laat ik het voorlopig even hierbij, qua stuurbekrachtiging.

Vervolgens heb ik de gehel ontsteking onder handen genomen: verdeler helemaal gedemonteerd, ontvet en schoongemaakt, opnieuw ingevet met hittebestendig vet, contactpunten ontvet en opnieuw afgesteld. Verdelerkap is behoorlijk nieuw, daar vond ik ook een rekening van, bij de bijbehorende papieren. Alle bougies eruit gedraaid, deze zaten allemaal los, behalve degene die ik al onder handen had genomen. Als gevolg zat er olie en koolaanslag op het vlak waar de bougie moet afsluiten. Niet bevorderlijk dus, maar gelukkig was schoonmaken een betrekkelijk simpel karweitje. Zelfs bij bougie 4 ging het redelijk vlot. Smeer van bougiekabels verwijderd met olijfolie, zodat de isolatie niet schraal wordt. (Ontvetter is dodelijk voor bougiekabels)

Ook ben ik nog met het instrumentenpaneel bezig geweest, alles werkt nu behalve de toerenteller. Maar daar kan ik momenteel nog overheen komen. Omdat ik toch aan de bedrading bezig was, heb ik meteen gezorgd dat de linker clignoteurs nu ook goed werken. Ook merkte ik dat het werk aan de spanningsregelaar (zie mijn vorige post) niet voor niets was geweest: het laadspanningslampje gaat nu keurig uit na starten, en flitst ook niet meer op.  Cool
Ik heb nog wel een probleem met het oliedruklampje. Het lampje hoort toch op te lichten als je de auto op contact zet? Dan heb je immers nog geen oliedruk. Zal wel in de bedrading zitten, anders is mn oliedrukzender stuk. Komt wel goed, staat bovenaan het lijstje uiteraard.

Daarnaast heb ik ook nog enkele uurtjes besteed aan de linkervoordeur, die nog steeds niet open wil. Onderin de deur heb ik diverse resten van veertjes gevonden die zo verroest waren dat ze gebroken zijn, dus het is gissen in hoeverre het slot nog werkt.
Ondanks dat er ongeveer een halve bus WD40 op gesproeid is, wil het slot nog steeds niet open. Heeft iemand tips om zon onwillige deur open te krijgen? Ik weet het even niet meer, behalve de deur openslijpen dan Wink

Ook is er nog iets grappigs te melden m.b.t. de degelijkheid van onze dames: jullie zullen vast wel iets gehoord hebben van het noodweer wat deze kan van het land teisterde gisteren. Er vielen hier hagelkorrels zo groot als eieren, binnen 5 minuten was de straat een ijsbaan.
Toen ik de schade ging opnemen (nadat de bui was overgedreven uiteraard), bleeek de DS onbeschadigd, ik kan nergens een deukje vinden.
Mijn arme Xsaraatje ziet er echter uit als een golfbal Rolling Eyes Zowel dak als motorkap zitten vol deuken en deukjes. Ben ik niet voor verzekerd, dus dat was het einde van m’n smetteloze coupeetje… Wel jammer, maar ja.

Langzaam maar zeker komen we tot een APK-waardige DS. Alleen die *&^%$%$ deur nog… De rest zijn nog maar kleine puntjes.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 juni 2008 03:01 AM
  [ # 26 ]

Begin eens met de raamlikker en raamsnor (zitten boven op de deur) te demonteren. Dan kan je van bovenaf (met een lampje) in de deur naar het slot kijken.

Citroen!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 24 juni 2008 10:44 AM
  [ # 27 ]
DriverD schreef:

Begin eens met de raamlikker en raamsnor (zitten boven op de deur) te demonteren. Dan kan je van bovenaf (met een lampje) in de deur naar het slot kijken.

Jij kan het weten, een deur met getint glas werkte vorig jaar ook niet echt mee Rolling Eyes
Geschikte schroevedraaier, met of zonder bochtje, veel geduld, enz.
Succes, anders uitdaging neerzetten op sleuteldag van regio Arnhem Laughing

knuffel

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 juni 2008 12:18 PM
  [ # 28 ]

Maar ik kreeg die deur wel open, of niet soms? Smile

Citroen!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 24 juni 2008 05:04 PM
  [ # 29 ]

Kijk, dat geeft dan weer hoop Wink

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 24 juni 2008 05:31 PM
  [ # 30 ]
DriverD schreef:

Maar ik kreeg die deur wel open, of niet soms? Smile

bravo
het was een tip onder water… Wink
Nijmegen - Arnhem is ook maar klein stukje, gezien vanaf Oss, dan.

knuffel

Profiel  

2 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook