Vergeten: stop-lamp blijft aan ook de LHM indicator.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Vergeten: stop-lamp blijft aan ook de LHM indicator.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien kan je de boormachine-truc gebruiken (wel iets moeilijker bij half-automaat omdat de centrifugaalregelaar in de weg kan zitten): Zet een poulie op je boormachine, maak de V-snaar naar de hydraulique-pomp los en zet daar de V-snaar naar de boormachine tussen. Zo kan de pomp meer toeren maken waardoor de kans op druk in het systeem toeneemt.
By the way: Voor wie ben je morgen?
Citroen!
Ciao DAGO,
Die boormachine-truuk probeer ik welleicht, maar zelfs met de weinige troeren die een startmotor maakt moet er toch iets gebeuren….? Kom er wel uit, zal iets kleins zijn.
Voor morgen: sempre Olanda naturalmente! Ga wel kijken hier in een kroeg met een stel vrienden, onder het genot van een aperitivo (of wat daar op volgt).
Denk je dat ik benzine moet aftappen of kan ik de gok nemen? Kutklusje namelijk…. Trouwens, carter ook volgelopen…
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed zo!
Met alleen het toerental van de startmotor kan je bijna wachten tot je een ons weegt voor er druk komt.
Met een carbu-auto zou ik de gok wel durven wagen met de benzine, met een IE nooit!
Succes!
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Hilko Schmitt schreef:YEs, olie is dus LHM! Die ontlastschroef dus al diverse malen opengedraaid en daar spuit dus LHM uit (schoon).
De motor loopt (nog) niet, omdat de bougies en spruitstuk nog altijd eraf liggen….
Vreemd toch dat -ie geen enkele sjoege geeft om omhoog te komen….
Hilko
Voor de zekerheid: je schrijft dat er schone LHM uit spuit. Je hebt die schroef er toch niet werkelijk “uit” gedraaid hé? Zo ja, dan is de kogel die achter de schroef zit nu weg, en zal ze nooit omhoog komen.
Zo niet: gewoon langer blijven draaien, kan bij draaiende motor (750 tpm) wel twee minuten duren. Toerental met startmotor is ca 100 tpm. Reken maar uit, dikke kans dat je startmotor daarna ook vervangen moet worden.
Pomp de benzine met water er uit zoals ik beschreven had, en dan gewoon starten dat ding. Het is geen tovenarij.
succes,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Kan je je ‘Neptuna’ niet met een gewone krik opkrikken en dan de truc met de stukjes bezemsteel (of hardhout = beter) gebruiken? Kan ze snel naar buiten en kan je de bezinetank makkelijker legen.
Rijden als een Godin in Nederland.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik vermoed dat je een ontluchtig op de centrifugaalregelaar hebt open gezet ipv de ontluchtschroef op de drukregelaar .
Je drukregelaar kan je vinden door de dikke metalen leiding die uit je pomp komt te volgen , ik vermoed ergens links naast je versnekkingsbak .
Je mag de motor zeker niet starten op een watermengsel !!
Ook zal je waarschijnlijk niet genoeg toeren maken op je starter om het hydraulich systeem op druk te brengen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ciao a tutti!
Na de heerlijke overwinning van Oranje op die lui die dus verantwoordelijk zijn voor waardeloos watermanagement hier in Turijn, kan ik nog meer goed nieuws melden!
Hhgnjj…hgnjjnn…vroem!
Motortje loopt weer! Benzine is dus OK, cilinders droog, alleen een thuletje van de koppelingsregelaaraansluitingen kwijtgeraakt bij het in het donker sleutelen en dus veel LHM verloren tijdens draaien. En ze is dus nog steeds niet omhoog gekomen omdat ik de motor nog niet erg lang durfde te laten lopen. Loopt ook te snel omdat ik de gaskabel nog moet afstellen. Maar ze loopt!
Hulde aan die motor! Heeft me werkelijk nog nooit laten zitten en al diverse BX-en en Xanti’s weer aan de praat geholpen. Hulde ook aan Bosch voor een tot nu toe waterbestendig electronisch systeem! Liep toch echt veel water uit die ECU…
Raak alweer verliefd op haar, nu nog die paddestoelen van het interieur….
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko Schmitt schreef:. Hulde ook aan Bosch voor een tot nu toe waterbestendig electronisch systeem! Liep toch echt veel water uit die ECU…
Hilko
Probeer dat maar niet met een tegenwoordige ECU…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eindelijk omhoog, nieuwe olie en buiten!! Enorme herrie in de aandrijving, bakolie moet er echt zsm uit. Carter zat helemaal vol; 5l water afgetapt. Maar ze is buiten en zal lekker drogen. Als de zon doorbreekt, is het hier direct 34 graden (tenminste vandaag)...
Bedankt voor alle hulp, zal me nog wel een paar keer melden.
DS!!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed gedaan!
Italia nog in de rouw?
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Goed te horen dat de reanimatie succes heeft gehad .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ciao!
Bakolie inmiddels vervangen en weer eens een paar lietr opgesponsd. Komen er wel! Maar, bij het rijden, een gruwelijk snelheidsafhankelijk geluid in de aandrijving! Klinkt als een stel aangelopen voorremmen, of zouden het de wiellagers kunnen zijn? Of de iets in de bak? Dus, hoe sneller ik rijdt, hoe gruwelijker het klinkt. Ben tot de derde versnelling gekomen.
Iemand een idee? Heb namelijk zaterdag een afspraak bij een vriend om de DS helemaal door te smeren (een smeerkuil), maar daar moet ik dus even 10 km naartoe rijden.
Bedankt,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Roestige schijven??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.