Alvorens ik naar een CX ga kijken wil ik graag de mening van de cx-kenner horen.
Mijn interesse gaat uit naar een te koop zijnde cx uit 1977.
Het is een 2400 op lpg.
Vraag: Is de combinatie van een 2400 op gas aan te raden of juist niet?
Op de foto van de achterzijde van de auto staat cx IE, maar op een andere foto van de motorruimte zie je een carburateur.
De auto in kwestie heeft een mooi interieur, dus dat doet een niet al te hoge km.stand vermoeden.
Zie: http://www.amosco.nl
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
cx2400 op gas in geen enkel probleem… als er IE op staat zou het ofwel een vroege injectie zijn waar achteraf een carbu motor is ingeplaatst
ofwel hebben ze achteraan er een IE plaatje opgezet…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bxsport schreef:cx2400 op gas in geen enkel probleem… als er IE op staat zou het ofwel een vroege injectie zijn waar achteraf een carbu motor is ingeplaatst
ofwel hebben ze achteraan er een IE plaatje opgezet…
ps ik ben naar je fotos gaan zien
zo’n typeplaatje was er nog niet in 70er jaren dit is een van na modeljaar 80 dus het plaatje en wagen horen niet bij elkaar…. (misschien was de kofferklep rot…
)
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Airco is wel origineel (het is namelijk nog een York compresseur die ook op de sm zat nadien zijn de ronde sanden pompen gekomen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooie kar hoor.
Wat wel grappig is: je ziet zowel CX-carb’s met een tussenstuk als deze oplossing; de gasleiding op de luchtinlaat-snorkel.
Zal waarschijnlijk alletwee prima gaan…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Geen diravi…
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik vraag me af of het wel een 2400 is…. Die zijn er pas vanaf 77, en hadden volgens mij allemaal al diravi. Maar goed, ik kan het mis hebben. Wat is de code van de motor? (Te zien op het typeplaatje aan de achterkant)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zijn ook alleen de basis modellen zonder geleverd ![]()
2400 zal daar niet onder vallen ![]()
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jawel ik heb een 2400 gehad van 1977 carbu zonder diravi hoor, het is dus wel mogelijk… het was zelfs een pallas…. diravi was pas serie ik geloof 1979 ofzo met de athena en reflex’en
ps op bezine zijn deze wrakken echt zuipschuiten…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
garagestmarien schreef:Geen diravi…
Hoe zie je dat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ziet er netjes uit. Ik heb ook een CX 2400 op LPG gehad. Gaf nooit problemen (behalve toen mijn antivries teveel verdund was!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bxsport schreef:jawel ik heb een 2400 gehad van 1977 carbu zonder diravi hoor, het is dus wel mogelijk… het was zelfs een pallas…. diravi was pas serie ik geloof 1979 ofzo met de athena en reflex’en
ps op bezine zijn deze wrakken echt zuipschuiten…
Het lijkt me geen wrak..Wat versta je onder een zuipschuit op benzine?
1 op 8? En dan op gas?
Vervolg vraag: 4bak of 5? De adviezen lijken me okee. Ik denk dat ik een kijkje ga nemen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
jantje1948 schreef:garagestmarien schreef:Geen diravi…
Hoe zie je dat?
Diravi heeft automatische terugloop van het stuur als je het loslaat. Daar kan je dus nooit zonder bestuurder in de auto de wielen zo schuin hebben staan. Dan zouden ze recht staan. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel… want het is een beetje slecht uitgelegd
ops:
Groetjes, Rik.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
jantje1948 schreef:garagestmarien schreef:Geen diravi…
Hoe zie je dat?
Ten eerste staan het stuur en de wielen scheef en onder de motorkap zit de witte, plastic diravi-bol niet.
Het is wel mogelijk om de wielen scheef te hebben staan, dan draai je het stuur helemaal om en trek je de contactsleutel uit het slot. Dan schiet het stuurslot vast als de wielen nog niet recht staan.
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
rf schreef:bxsport schreef:jawel ik heb een 2400 gehad van 1977 carbu zonder diravi hoor, het is dus wel mogelijk… het was zelfs een pallas…. diravi was pas serie ik geloof 1979 ofzo met de athena en reflex’en
ps op bezine zijn deze wrakken echt zuipschuiten…
Het lijkt me geen wrak..Wat versta je onder een zuipschuit op benzine?
1 op 8? En dan op gas?Vervolg vraag: 4bak of 5? De adviezen lijken me okee. Ik denk dat ik een kijkje ga nemen.
Zuipschuit: 1 op 8 is al héél mooi, maar 1 op 6 a 7 kan heel normaal zijn. 1 op 10 haal je niet. Op lpg zo’n 10% slechter.
5 bak geniet de voorkeur, 4 bak zuipt natuurlijk meer, en met name het lawaai met 120 km/h en een 4 bak….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
rf schreef:bxsport schreef:jawel ik heb een 2400 gehad van 1977 carbu zonder diravi hoor, het is dus wel mogelijk… het was zelfs een pallas…. diravi was pas serie ik geloof 1979 ofzo met de athena en reflex’en
ps op bezine zijn deze wrakken echt zuipschuiten…
Het lijkt me geen wrak..
Volgens mij bedoelt bxsport dat figuurlijk. ![]()

