wat is er mis met energy’s eigenlijk?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Heeft iemand ervaring met Vredestein Hi-Tracs onder een CX?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gelukkig niet.
Ik ben zo’n erge, ik wil alleen Michelins.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ook ik ga er niet aan ontkomen om een keer andere banden te moeten monteren. Ik rij nu rond op 185/70/14, maar wil eigenlijk ook weer terug naar het origineel.
Echter na een zoekactie op internet blijkt dat er nog steeds Michelin energy’s gemaakt worden in de maat 185/80/14 maar ik vrees dat die niet geleverd worden voor de nederlandse markt…...
Zou er geen mogelijkheid zijn om toch aan deze banden te komen? Ik denk dat er hier best wel wat geinteresseerden zijn voor een Michelin Energy in de juiste maat.
Hier wat linkjes:
http://www.jaxquickfit.com.au/other-tyre-news-michelin-energy-XM1.htm
http://www.euroshina.com.ua/en/tyres/Michelin/Energy-xm1+/size/185/80/R14/
http://store.shopping.yahoo.co.jp/goodman/mi-xm1-185-80r14.html
volgens mij worden deze Michelins in Japan gemaakt
@Lepraque: Mooi auto, en kleur ook als ik het goed zie Beige Nevada.
Mijn Athena uit 1980 heeft ook deze kleur, best bijzonder overigens….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Evan schreef:wat is er mis met energy’s eigenlijk?
Ik vind het een beetje de B-band van Michelin. Enige goeie er aan is de slijtvastheid. Voor de rest vind ik het kwa weggedrag en geluid minder dan de duurdere michelins. Maar dat is vast ook hoe het ontworpen is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
gompy58 schreef:Das absiluut netjes zeg, gewoon lekker strak doorrijden…
” mmm er zit een trilling in het stuur, zou er voor een band geklapt zijn ?”
![]()
Maar ff zonder dollen, is dit echt aan de diravi te danken ? Zou een xm bijvoorbeeld zonder diravi rond gegaan zijn ?
Een Xantia 1.9D X rijdt met een geklapte band ook alsof je een loodje kwijt bent…....
@Lepraque: Mooi auto, en kleur ook als ik het goed zie Beige Nevada.
Mijn Athena uit 1980 heeft ook deze kleur, best bijzonder overigens….
Thanks, begin langzamerhand ook de kleur het meest bijzondere te vinden..naast de bolletjesasbak natuurlijk.. Leuk om ze ‘s naast elkaar te zetten.
Een Xantia 1.9D X rijdt met een geklapte band ook alsof je een loodje kwijt bent…....
De hydrauliek zal best hoofdverantwoordelijke zijn voor het probleemloos verwerken van een klapband..dan zitten de meeste van ons best goed
Het kan absoluluut anders, heb een goeie 2 maanden geleden op de wibautstraat in A’dam een japanner link driftend in de middenberm zien eindigen na een klapband.. en dat was bij 50 km/h..















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het scheelt natuurlijk of het op een rechte weg dan wel in een bocht gebeurt en wat voor weersomstandigheden je treft.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
sans-pareil schreef:Evan schreef:wat is er mis met energy’s eigenlijk?
Ik vind het een beetje de B-band van Michelin. Enige goeie er aan is de slijtvastheid. Voor de rest vind ik het kwa weggedrag en geluid minder dan de duurdere michelins. Maar dat is vast ook hoe het ontworpen is.
Die ervaring heb ik ook, bij mij komen ze er niet meer onder.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bandhoogte is een proportie van de breedte van het loopvlak dwz:
185/80 = 185 * 80% = 148mm wanghoogte
195/70 = 195 * 70% = 136.5mm wanghoogteScheelt dus niet heel veel.
Als zeer, zeer grove vuistregel is 185/80 vergelijkbaar met 195/75, 205/70, 215/65 maar hoe meer verschil met de standaard maat hoe meer dit afwijkt.
Moet je ook niet nog oppassen met de wanghoogte?
Onlangs werd mij uitgelegd dat de wanghoogte in mm is en je bij een andere wanghoogte op dezelfde velg de buitenafmeting van het wiel verandert, waardoor de snelheidsmeter niet meer betrouwbaar werkt.
185/80 14 => buitenafmeting 14” + 80mm (355,6 + 80 = 435,6mm)
195/70 14 => buitenafmeting 14” + 70mm (355,6 + 70 = 425,6mm)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Dat heb je fout. Die 80 is 185/80 betekent dat de wanghoogte 80% is van het loopvlak, dus 80% van 185mm. En niet 80 mm zoals jij neerzet…
Een uurtje rijden van Citroville (voor nieuwe banden) vandaan begaf nu ook de rechter voorband het
Dit keer een minder heftig verhaal en kon rustig de afrit oprijden om ‘m vervolgens, geluk bij een ongeluk, vlak bij een bandenspecialist neer te zetten (natuurlijk dicht op zondag). Ben benieuwd wat voor bandjes ze daar in de aanbieding hebben en of een van de door jullie getipte banden te krijgen zijn. Alle 4 de banden worden nu nieuw want ik heb het ondertussen wel gehad om met goed profiel maar uitgedroogde banden te rijden, ondanks de verse APK..


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo zie je maar weer dat heel dat verhaal over uitgedroogde banden wel degelijk op werkelijkheid berust…
Nieuwe banden gaan er zaterdag op; 4x Maxxis ma701 185/80r14.. Kan ze eindelijk naar Citroville voor de nodige beurt… Ik laat jullie wel weten of de banden bevallen