Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Oh, das jammer. Kan je me ook vertellen waarom?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat de sloten van de verschillende handgrepen, inliggend en opliggend, niet overzetbaar zijn.
Dat er vanalles aangepast moet worden.
Volgens mij ook zelfs aan de B stijlen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ruitensproeierpompje is bedraad met schuifstekkertjes, die zouden misschien verkeerd om gemonteerd kunnen zijn?
Lekkage RA is meestal de lekzak, zit in weer en wind en gaat maar een jaar of 5 mee, oppassen met namaak, die zijn nog eerder kapot…
Stuurhuishoes vervangen is speciaal hulpstukje voor (na demontage van stuurhuis, helaas), de rechtse moet er dan eerst af of opschuiven over de centrale pin. Waarschijnlijk sneuvelt deze hoes dan ook
Je zou de rechtse misschien er eerst af kunnen halen, kijken of die heel is gebleven, dan de nieuwe erop en doorschuiven over de pin (wordt dan de linkse), en dan de oorsponkelijke rechtse er weer op.
Eigenlijk maar voor twee nieuwe gaan.
Nb moet je wel zeker weten dat hij lekker stuurt (proefritje maken).

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Het lekkere sturen is inmiddels wel in orde, gelukkig.
En ik schreef 1 hoes op, maar natuurlijk kan je beter altijd beide vervangen, daar heb je gelijk in. Helemaal bij zo’n fijne klus als het stuurhuis loshalen.
Hulpstukje voor hoes over draadeind te schuiven is te maken van een stukje elektrapijp, las ik. Laat ik nu bij een elektragroothandel werken…
Lekzak links is inderdaad lek, dat klopt. Krengen zijn nog best duur ook, vond ik. Maarja, mooie dames zijn altijd duur in onderhoud he…
Goede tip v.w.b. het pompje, dank je.
Wel weer een bak met werk, alles bij elkaar. Maarja, ik wil toch echt niet naar de APK voordat ik het idee heb dat ze een goede kans heeft om goedgekeurd te worden. Ik houd niet zo van lukraak proberen
Die opliggende deuren zien we dan maar vanaf, ik zit niet om extra werk en/of verrassingen verlegen momenteel.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je het stuurhuis toch los hebt, is het misschien ook te overwegen om alle ruber ringen en viltringen te vervangen, heb je hem al weer voor de helft tip/top…..best wat werk, maar als ie er toch al naast ligt maakt een dag extra ook niet veel uit, toch?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tip bij doffe binnenspiegel:
Maak de kunststof rand rond de spiegel voorzichtig los (eerst in warm water leggen, wordt ie soepel van). Vervolgens kan je spiegel en anti-verblindingsruitje heel mooi poetsen en de spiegel weer in elkaar beunen…
Citroen!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dame Blanche, nu MET gevulde achterbank!
Eindelijk vind ik even de tijd voor een update van het topic over mijn dame.
Ik ben even een tijdje uit de running geweest omdat mijn vrouw en ik, na wat onbeduidende omstandigheden, bevallen zijn van een prachtig kereltje!
Omdat hij 5 en een halve week te vroeg geboren is, heb ik alle zorg voor mijn dame even op moeten schorten, en een tijdlang moeder en kind van alle gemakken en aandacht voorzien. (De enige legitieme reden om je ID/DS een tijdje te laten voor wat ze is, toch? )
Gelukkig gaat alles prima met ons kleine kereltje, en zo langzamerhand kom ik weer een beetje in een nieuwe routine.
Hopelijk kan ik binnenkort weer een gestolen uurtje (of twee…) aan de Dame Blanche besteden, voorlopig gaat mijn zoontje natuurlijk nog even voor (en mijn vrouw, die gelukkig een voorbeeldig kraambed heeft)
Toch heb ik in de weken voor de bevalling nog wat kleine dingetjes kunnen doen:
Grootlicht-indicator werkt inmiddels (APK-punt check )
Kontaktpuntafstand afgesteld, nu loopt ze veel mooier.
Ramen aan voordeuren afgesteld zodat ze hoger sluiten, nu lekt er daar in ieder geval geen regen meer naar binnen.
Tellerwerk weer netjes gemonteerd na reparatie (zeg maar gerust ‘revisie’ )
De binnenspiegel moet ik nog doen, maar dankzij de tip van DriverD (bedankt nog hé!) moet dat helemaal gaan lukken.
Nu wil ik wat plaatwerk aanschaffen om de slechtste delen te vervangen (deur LV en achterklep, vooral). Gelukkig ben ik al wat plaatwerk op het spoor.
Tot die tijd kan ik nog vooruit met kleine klusjes als de ruitensproeier, en wie weet kan ik op een zaterdagmiddag ‘even’ de lekzak RA vervangen. Die heb ik al liggen.
Ik heb ook harmonicarubbers voor het stuurhuis liggen inmiddels, maar dat zal helaas nog even moeten wachten vrees ik. Lijkt me niet echt een klusje voor een namiddagje, helemaal niet aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik dat doe. Ook overweeg ik de tip van GWtje nog, om meteen maar alle rubber- en viltringen te vervangen. Ik ben er voorstander van om alles goed aan te pakken als je er toch bij kan, hoewel tijdnood je nog weleens anders doet besluiten. (Heb de eerste bekeuring voor niet-APK-gekeurd zijn al binnen… 90 euri die ik aan mooie onderdelen had kunnen besteden. Ach ja, ‘t is niet anders.)
Zo, nu zijn mijn forumvrienden weer even op de hoogte.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gefeliciteerd met je zoon!
En succes met de DS natuurlijk….
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kei mooi resultaat!
Heb je al zoveel gordels in je wagen?

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Eh, nu je het zegt… prioriteit nr. 1 vanaf nu: achterbankgordels!! (Hij moet natuurlijk wél vroeg besmet worden met het Citrovirus he, en dan bij voorkeur de DS-variant )

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon, die van ons was ook te vroeg maar dat is alweer 17 jaar geleden.
Nu komt hij boven mij uit, en wil hij onze snoek maar niet mooi vinden
Zijn belangstelling gaat nu vooral uit naar een kreidler uit 1973
ook wel leuk!
groeten Peter.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Van harte gefeliciteerd met jullie zoon! Dat hij maar op mag groeien tot een gelukkig mens….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Van harte gefeliciteerd met je zoon!
‘Spirit of avant-garde’
Gefeliciteerd met jullie zoon.
En succes met je dame. Ik hoop dat ze snel naar de keuring kan. Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt. Ook een bekeuring voor geen geldige APK en geen plaats om de dame te stallen. Maar het is allemaal goed gekomen en dat zal bij jou ook best wel. Al heb je natuurlijk als beginnent vader niet echt veel tijd.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties!
Inmiddels is mijn zoontje alweer een week thuis en beginnen mijn vrouw en ik alweer wat routine te vinden in ons nieuwe leven.
En dat houdt in dat ik hier en daar weer een uurtje kan vrijmaken om aan mijn dame te werken. (Zó blij dat mijn vrouw begrijpt wat de DS voor mij betekent!)
Ik heb deze week vakantie genomen om bij te komen van de achterliggende periode van werken, heen-en-weer crossen naar het ziekenhuis, tussendoor wat slapen, heen-en-weer crossen naar het ziekenhuis, weer werken, etc. In deze week wil ik mijn dame onder het APK-keurmeestersoog hebben gehad. Het zal er toch eens van moeten komen he
Er is al vooruitgang te melden: Naast allerlei kleine pruts-APK-puntjes heb ik vanmiddag eindelijk mijn LV-deur vervangen door een iets robuuster exemplaar.
Hier zie je het gapende gat wat overbleef nadat ik mijn krokante deurtje verwijderd had (in 5 minuten! Hulde aan de ontwerpers, eens te meer):
Hieronder zijn duidelijk de schitterende extra ventilatie-openingen van mijn originele deur te zien. Deze accessoire is zeldzaam!
Deze foto toont nog een reden waarom ik deze deur wilde vervangen: ik was bang dat mijn buitenspiegel eraf zou waaien bij meer dan 50 km/u:
En als je deze modificatie aan je deurbak uitvoert, rot je buitenplaat nooit meer weg aan de onderkant, want er kan geen water in blijven staan! Slim he?:
En vervolgens het eindresultaat, nadat ik in 10 minuutjes de andere deur erin hing, en gelukkig niet veel stelwerk hoefde te doen:
En zo komen we steeds weer iets verder.
Nog wat vraagjes als laatste: kan iemand mij zeggen hoeveel tijd ik ongeveer moet rekenen voor het vervangen van een achterlekzak? (vooropgesteld dat het verwijderen van het borgpennetje makkelijk gaat)
En heeft iemand weleens Ligarex spul besteld bij Citrotech? Zo ja, is het voldoende om een tang en een set band met oogjes te bestellen, of moet ik nog zo’n set van 100 gespjes bijbestellen?
EDIT: Oh, en heeft iemand misschien nog achterbankgordels liggen? Dit om voor de hand liggende reden
Alvast bedankt mensen.