Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi kleurtje, vert argente, op die deur!
Vervangen lekzak achter, mwa, eerste keer, kleine twee uur met schoonmaken en opruimen meegerekend?
De lekzak zit binnenstebuiten op de duwstang, zie je wel bij demontage.
Geen scherpe uitsteeksels aan binnenzijde laten…
O ja, borgpennetje goed recht terugslaan voordat je hem gaat verwijderen uit de draagarm, anders klemt de boel/breekt de boel af!
Je kunt eventueel de oude ligarex-strip van de buitenkant hergebruiken aan de binnenkant; met beetje handigheid kun je ook zonder tang ligarex gebruiken, hoor. Buitenkant kan ook met gewone (grote) slangklem.
Heb geen gordels voor je, CX-gordels schijnen ook gebruikt te kunnen worden.
Succes met de APK!

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Goede tips Vlietmansje, daar kan ik wat mee. Bedankt. Lekzakje moet dus lukken tussen 2 voedingen van de kleine man in Wat betreft het vert argente: blijf opletten, er komt nog een bepaald LA spatbord op in exact dezelfde kleur, haha.
Vandaag kon ik nog een vruchtbaar uurtje aan mijn dame besteden voordat het weer begon te regenen
In deze korte tijd zag ik kans om de ruitesproeiers eindelijk weer aan de praat te krijgen (hoi hoi! Weer zo’n klein maar belangrijk APK-puntje ).
Ook heb ik de LPG-installatie weer aangesloten. De dame liep tot nu toe namelijk nog steeds rechtstreeks op benzine, zonder magneetklep ertussen o.i.d. Hoewel het geen APK-eis is dat ze op LPG kan rijden, leek het me erg slordig staan bij de keuring. Bovendien was het maar 20 minuutjes werk, en ging ik het vroeger of later toch wel doen. Net terwijl ik de laatste slangklem aandraaide kwamen de weergoden me wegpesten. Morgen weer verder!
Ik heb het al vaker gezegd: stap voor stap komen we er wel…
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Citroën-das-pas-fën schreef:....Hoewel het geen APK-eis is dat ze op LPG kan rijden…..
Daar vergis je je in…. Als LPG vermeld staat op het kentekenbewijs, is het de hoofdbrandstof en moet ze op LPG draaien. Als LPG niet vermeld staat op het kentekenbewijs, heb je een heel ander probleem…
Gr Martijn

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
De info die ik heb verzameld -onder meer bij de RDW zelf, niet dat dat veel zegt- gaf aan dat ze op benzine MOET kunnen rijden, maar niet per se op LPG. Dit los van kentekenvermelding.
Fijn he, dat je in Nederland altijd zo goed duidelijk kan krijgen waar je aan toe bent als liefhebber. Heb je eventueel een link o.i.d. voor me waar deze eis vermeld is? Dan ben ik weer wat beter geïnformeerd. Maargoed, los van alle eisen wil ik de dingen die in en op mijn dame zitten gewoon allemaal werkend hebben. Overigens staat LPG op kenteken vermeld, dat wel.

Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
http://www.remysoft.com/APK/RegelgevingAPK1.pdf
Pagina 24. Om te controleren of het brandstofsysteem lekkage vertoont moet de auto op de hoofdbrandstof draaien…
Gr Martijn

Je mag in jouw geval de benzinetank verwijderen…dan gaat de wagen op LPG door de APK

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Bedankt voor die .pdf Martijn! Die is nog uitgebreider dan de RDW-software die ik hier heb. En ook mooi up-to-date. Ook handig voor andere forummers die met APK-onduidelijkheden zitten.
Dat houdt wel in dat ik LPG moet gaan tanken morgen Leve de RDW die exact weet hoe haar eigen voorschriften luiden!
Anyway, vandaag toch weer kans gezien om 2 APK-puntjes op te lossen:
ik heb de binnenspiegel die tot nu toe voorzien was van Blur-O-Vision coating weer helemaal helder gekregen d.m.v. de tip van DriverD (zie eerder in dit topic). Dank DriverD!
Daarnaast bleek bij een lampentest dat mijn linkerremlicht niet werkte. Omdat bij een DS niets zo simpel is als het lijkt, duurde het even voor dit gerepareerd was: Het lampje zat namelijk klem in het fittinkje vanwege een eerdere onorthodoxe reparatie. (De massa voor de kentekenverlichting werd bij deze fitting vandaan gehaald door er gewoon lomp een draadje tussen te steken)
Dus moest ik het lampje kapotslaan, overblijfsel met een punttangetje eruit wrikken, en toen kon er eindelijk een nieuwe lampje in.
En toen was het alweer laat en donker… Morgen weer verder!

De massa in de achterlichten wordt verzorgd door kleine stripjes aan de achterkant, die verrotten na 40 jaar. Draadje is simpele oplossing, anders moet je demonteren.

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dat had ik ook gezien, Vlietmansje. Overigens is mijn dame “pas” 35 jaar jong
Ik ga zelf echter liever voor in 1 keer goed en degelijk repareren dan dat ik de grote-stappen-vlug-thuis methode neem. Maar daar hadden we het al eens over gehad bij jou thuis, en ik weet dat jij ook graag de zaken grondig aanpakt. Als noodoplossing acceptabel, maar het lastige van noodoplossingen is vaak dat ze vergeten worden omdat het weer werkt, en vervolgens tot in lengte van jaren blijven zitten. Lijstjes met nog te repareren punten en plannen van aanpak willen nog weleens helpen om te voorkomen dat een noodoplossing jaren blijft zitten.
Na wat huishoudelijk overleg en het beloven om enkele lastige klusjes op te knappen de komende dagen nam mijn vrouw het grootste deel van de dag de zorg van de baby op zich, en gaf mij de ruimte om weer enkele uren in “die andere vrouw” te steken. (Is ze geen schat?)
Als eerste ging ik LPG tanken, want ik had zoals gemeld nog nooit op gas gereden. Vervolgens enkele rondjes in/om de wijk gereden, waarbij ik erachter kwam dat ze niet op LPG wilde lopen Dus na enkele kilometertjes zweven ter inspiratie gauw weer naar huis gereden om te kijken wat het probleem was. Met niet-draaiende motor contact aangezet, en… hé, waarom hoor ik geen *klik—psssssjt* ? Eerst maar eens de solenoid-tester opgescharreld. Hier vond ik een paar maanden geleden een hele doos van, in het magazijn van mijn werkgever. Als dank (“Hee! Waar heb je die dan vandaan getoverd? Die was ik kwijt!”) heeft hij mij zo’n ding gesponsord. Aangezien ik ook een flipperkasten-tic heb, is dat ding dubbel handig voor mij. Maar nu had ik hem nodig om te checken welke magneetklep mij belette om mijn dame aan het gas te hangen.
Alles getest, en ze deden het alledrie niet! Klinkt als een ramp, maar is vaak beter dan dat 1 niet werkt, want nu wist ik dat ik het waarschijnlijk in de bedrading moest gaan zoeken. Bij dit soort problemen zoek je dan meestal naar een slechte massaverbinding, dus eens gekeken waar die ventieltjes hun massa vandaan halen. Losgeschroefd, maar dat oogje was mooi blank en maakte goed contact volgens de multimeter. Toen viel het me op dat ze doorgelust waren. Stekkerverbindingen aan de spoelen zelf gecheckt, en ja hoor: prachtig groen. Na enkele minuten actie met roestoplosser, doekje-om-een-schroevendraaier en een mini staalborsteltje nog eens proberen. Solenoid tester op de magneetklep gelegd die bovenop de LPG-tank zit, contact omdraaien: Pieeep!. De andere 2 ventielen op dezelfde manier getest (Echt een ideaal ding op zo’n moment, zo’n tester van een paar euri!) De andere twee werden ook goedgekeurd. Nu kijken of de ventielen ook open gingen, de tester meet immers alleen of er een magnetisch veld is - dus of de spoel nog OK is.
Weer contact omdraaien: *KLIK-PSSSSSJT*! Mooi zo. De fraaie dame gestart op benzine, vervolgens op gas geschakeld en ... ze sloeg direct weer af Wat nu weer? Zo ingewikkeld is mijn gasinstallatie niet, echt prehistorisch simpel. Dus het hele systeem even nagelopen, waarbij me opviel dat de hoofdmengsel stelschroef zó ver uitgedraaid was, dat het veertje erachter zo goed als los om het stelboutje zat. Dat kan nooit de bedoeling zijn, daar heeft dus ooit iemand aan gebeund.
Dan begint dus het karwei van stelschroef klein slagje indraaien,starten op benzine, overschakelen op gas, kijken of/ hoe ze loopt op gas, lather, rinse and repeat. Na een tijdje wilde ze heel aardig lopen op gas, bijna net zo goed als op benzine. Alleen stationair lopen wil ze niet.
Dat kan komen doordat de ontsteking een tikkie vroeg staat misschien, maar ik vermoed dat ik de oorzaak toch nog ergens anders moet zoeken. Inmiddels heb ik op dit forum gevonden wat Wupke te vertellen heeft over het afstellen van een LPG installatie. Daar gaan we morgen dus maar eens mee aan de slag.
Voorlopig had ik in ieder geval alweer een groot doel bereikt: De Dame Blanche liep op gas!
Vervolgens mijn RA-deurscharnieren afgesteld: je moest tot nu toe de deur licht optillen aan de klink om hem makkelijk te kunnen sluiten, óf je moest hem heel lomp dichtsmijten en nadrukken met je hele gewicht. Zulk gedrag past een dame niet, en bovendien moeten alle deuren netjes openen en sluiten voor de APK. 10 minuutjes werk, maar wel fijn als zoiets weer netjes werkt.
Vervolgens heb ik mijn tot kruimels toe verrotte rechterschelp eraf geslepen, en er een mooi NOS exemplaar op gelijmd die ik al een tijdje geleden gescoord had. Daar knapt je auto van op! Als je de moeite neemt om achter het klepje te kijken tenminste
Verder had de dame ook ng een positieve verrassing voor me: hoewel zeer uitgedroogd en oud ogend, waren de stuurrubbers nog netjes heel!
Daar wacht ik dus even mee tot na de keuring, ik heb ze wel liggen maar zit nu even niet om een kleine 2 dagen werk verlegen, temeer daar ik op straat sleutel.
Dit alles houdt in dat ik mijn lijstje met af te werken puntjes voor de APK afgewerkt heb! YAY!!
(Nu nog “even” zien dat ik haar ook stationair lopend krijg op gas ) (En HULDE voor die ene persoon die de moeite nam om dit hele zwetsverhaal te lezen! Sorry hoor maar ik ben ook zo blij…)
(En HULDE voor die ene persoon die de moeite nam om dit hele zwetsverhaal te lezen! Sorry hoor maar ik ben ook zo blij…)
Dank u, graag gedaan…
Succes met de APK!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Je hebt er nu al twee die het hele verhaal gelezen hebben. Mooi verhaal en goed werk
Het stationair lopen op LPG daar ga jij ook wel uitkomen en vervolgens nog even testen of je dame ook goed start op LPG. Dit moet bij een goed werkende en goed afgestelde LPG installatie geen probleem zijn.
drie
.komma

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Drie zelfs! Woah, wat een lettervreters hier op het forum zeg…
Ze start momenteel al op gas, stationair is echt het enige probleem. Ik zag vanochtend echter dat er valse lucht tussen keelstuk en carb kan komen, volgens mij. Vanavond daar eerst maar eens naar kijken, voordat ik aan (stel)schroeven ga draaien. Goede kans dat de verdamper nu te weinig onderdruk voelt op stationair. Vanavond weten we meer, ik heb weer dezelfde deal met mijn vrouw kunnen maken als gisteren.
Er zit nu druk achter: morgen om 9.30 heb ik een afspraak gemaakt voor de keuring *beef, bibber* Iedereen duimen voor mij he!
Waarschijnlijk krijgen jullie vanavond laat nog een update. Iedereen bedankt voor de bemoedigende woorden!
En vier, succes morgen.
Good luck tomorrow. Houd ons op de hoogte. Zou toch helemaal te gek zijn als ze in 1 keer door de APK komt.